ایراد شورای نگهبان به طرح شفافیت مسئولیت را از مجلس سلب می‌کند

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی معتقد است: اگر نمایندگان به وظیفه خود در قبال طرح شفافیت عمل کنند، تشخیص شورای نگهبان هرچه باشد، مسئولیت از دوش نمایندگان ساقط می‌شود.

علی اصغر سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به تصویب دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های ذی‌ربط  در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بسیاری از کشورها سیستم‌های رأی‌گیری  در نهادهای حاکمیتی شفاف است و اینگونه نیست که فقط یک قوه نظرش را شفاف اعلام کند.

وی افزود: در این کشورها حتی بخش‌های خصوصی هم عملکرد خودشان را به طور شفاف به دولت گزارش می‌دهند. بنابراین در ایران هم می‌توانیم به این سمت پیش برویم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر به واقع دغدغه شفافیت داریم باید این شفافیت در تمامی نهادها و دستگاه‌هایی که مسائل امنیتی کشور در آن مطرح نیست، صورت گیرد. معتقدم تمام قوای سه گانه باید از شفافیت برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید:

مجلس شفافیت دارد؛ تریبون‌های دولت و مجمع تشخیص مصلحت باز شود

سلیمی با بیان اینکه طرح‌های شفافیت به دو سوم آرا در مجلس نیاز دارد و این کار تصویب این طرح شفافیت قوای سه گانه را سخت کرده است، گفت: با توجه به اینکه طرح نزدیک به 200 امضا کننده داشته، امیدوارم بتوانیم آن را در صحن مجلس تصویب کنیم تا براساس این قانون سه قوه شفاف شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: استقبال از طرح شفافیت در مجلس یازدهم بسیار بیشتر از دوره‌های قبل است و این احتمال رأی‌ آوری و تصویب طرح شفافیت را تقویت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از نمایندگان دوره یازدهم با شعار شفافیت به مجلس شورای اسلامی راه‌ یافتند، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از خلف وعده انتخاباتی نمایندگان در این دوره چاره‌ای جز تلاش برای تصویب طرح شفافیت ندارند. همچنین طرح‌های شفافیت در دوره‌های قبل مجلس نتوانست قاطبه صحن را قانع کند، اما به نظر می‌رسد در این دوره خواهد توانست رأی بیاورد.

سلیمی درباره احتمال رد این طرح در شورای نگهبان نیز گفت: اگر مجلس شورای اسلامی به وظیفه خود در قبال شفافیت عمل کند، تشخیص شورای نگهبان هرچه باشد، مسئولیت از دوش نمایندگان ساقط می‌شود.

نماینده مردم سمیرم تصریح کرد: شفافیت سبب می‌شود بسیاری از مسائلی که میان مجلس و شورای نگهبان است، حل و توجیهات آنان درباره مصوبات مجلس شفاف شود. اکنون بسیاری از مصوبات مجلس در شورای نگهبان می‌ماند و آنگونه که باید تصمیم‌گیری نمی‌شود که مردم باید اینها را بدانند. معتقدم تمامی قوا باید بتوانند از مزیت‌های شفافیت استفاده کنند.

وی گفت: به شخصه با طرح جدید شفافیت که دو فوریتش در مجلس رأی آورد موافقم و به آن رأی می‌دهم.

به گزارش ایسکانیوز؛ با اینحال مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رشته توئیتی با این عنوان که «چرا به دوفوریت «شفافیت قوای سه گانه رأی ندادم» در انتقاد به تصویب دو فوریت طرح جدید مجلس نوشت: طبق آئین نامه ‎دوفوریت برای جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت است. اگر شفافیت فوری است، طرح ‎شفافیت آرای نمایندگان که ۱.۵ سال قبل مطرح و گزارش نهایی اش چندماه قبل طبق تبصره یک ماده ۱۰۰ در دستور قرار گرفت، باید مطرح می‌شد.

به اعتقاد وی طرح ابهامات و ایرادات زیادی دارد و فرصت ۷۲ ساعته طرح‌های دوفوریتی برای اصلاحات لازم کافی نیست، امکان دوشوری شدن هم وجود ندارد. اگر یک فوریتی طرح می‌شد شاید رأی می دادم.

نماینده مردم تهران در توئیت خود تصریح می‌کند: اشکالات معاونت قوانین مجلس دهم درباره آن طرح، در پنج مورد درباره طرح مذکور هم خواندنی و همچنان وارد است. مغایرت‌های متعدد با قانون اساسی، قانون آئین نامه داخلی مجلس (نیازمند دوسوم)، آئین نامه‌های داخلی مجمع تشخیص و شورایعالی فضای مجازی و ... ضرورت اصلاحات اساسی مطرح شده است.»

به گزارش ایسکانیوز، حمایت قاطع برخی نمایندگان از طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های تابعه در حالی صورت می‌گیرد که طرح شفافیت آرای نمایندگان پیش از این در مجلس مطرح بود. این طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مکلف به شفافیت آرای خود می‌کرد؛ با این وجود جمعی از نمایندگان طرح دیگری را پیگیری و آن را با 200 رأی به هیئت رئیسه تقدیم و دوفوریتش را خواستار شدند.

دو فوریت این طرح در جلسه دوشنبه صحن علنی مجلس با 196 رأی موافق تصویب شد. برخی کارشناسان معتقدند در حالی که طرح شفافیت نمایندگان در شرف نتیجه گیری بود، این شائبه بوجود می‌آید که طراحان با هدف از کار انداختن آن اقدام به پیگیری طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های تابعه کرده‌اند.

موضوع دیگر اینکه پیش از این نیز طرح مشابهی با عنوان شفافیت آرای نظام تقنینی از سوی محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم مطرح شده بود که به نتیجه نرسید و اکنون اهالی سیاست این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا جمعی از نمایندگان با علم به این مسئله بار دیگر در همان مسیر گام برمی‌دارند؟

کد خبر: 1138071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =