استفاده بی‌رویه از شبکه‌های مجازی شکاف نسلی به‌دنبال دارد

استفاده بی‌رویه از شبکه‌های مجازی شکاف نسلی موجبات سست ­شدن بنیاد خانواده‌­ها و طلاق عاطفی زوجین و کمرنگ شدن صمیمیت میان اعضای خانواده و همچنین گسترش شکاف نسلی را فراهم کرده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها افزایش استفاده از اینترنت به‌ویژه شبکه­های اجتماعی به‌رغم استفاده‌­های مفید که دارد، در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش والدین به تربیت فرزندان، موجبات دوری اعضای خانواده از یکدیگر را فراهم کرده است.

سست شدن بنیاد خانواده‌ها به دلیل عدم ارتباط مناسب

 به گونه‌ای که به رغم نزدیکی فیزیکی و در زیر یک سقف بودن در داخل خانواده، گاه فاصله عاطفی و معنوی زیادی را از یکدیگر تجربه می­کنند و افراد خانواده و زوج‌های جوان کمترین مراودات و گفت و گوی همدلانه را با هم دارند. این موضوع آسیب­‌هایی را در خانواده­ها و ما بین زوج‌ها به وجود آورده که در کنار سایر عوامل مخرب در روابط  خانوادگی، موجبات سست ­شدن بنیاد خانواده‌­ها و طلاق عاطفی زوجین و کمرنگ شدن صمیمیت میان اعضای خانواده و همچنین گسترش شکاف نسلی را فراهم کرده است.

۲درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند

 کارشناسان علت بسیاری از خشونت‌های خانگی را نبود ارتباط و تعامل صحیح و گفت و گوی همدلانه در بستر خانواده ذکر کردند. با توجه به این موارد به نظر می‌رسد تلاش برای به حداقل رساندن تهدیدهای شبکه­های مجازی در کاهش سلامت و پایداری نهاد خانواده، ضرورتی انکارناپذیر است. این مهم میسر نخواهد شد مگر از طریق توسعه روابط پایدار و صمیمیت و همدلی میان اعضای خانواده در بستر گفت و گوهای صمیمی میان اعضای خانواده شبکه­های مجازی ابزار جنگ نرم دشمن هستند که هدف آن نابودی خانواده­ها است. شبکه تلگرام را صهیونیست­های روس تبار ساکن آلمان ایجاد کرده­ و آن را اداره می‌کنند و بدتر از همه اینکه دو درصد کاربران این شبکه، ایرانی هستند.

زوج‌های جوان روزانه ۹ ساعت درشبکه‌های اجتماعی فعال هستند

در چین کسانی که روزانه بیش از یک ساعت در روز از اینترنت استفاده می­کنند معتاد اینترنت محسوب می­شوند و باید به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند. این در حالی است که بر اساس داده­های سازمان ملی جوانان، به طور میانگین زوج‌های جوان در کشور روزانه ۹ ساعت به گوشی­های موبایل مشغول هستند. از عوارض و جنبه‌های زیان‌بار استفاده مدیریت نشده از فضای مجازی آن است که تنوع­ طلبی عاطفی و جنسی در جامعه شیوع پیدا کرده که آسیب‌های روانی و اجتماعی فراوان دارد. طلاق عاطفی به شدت در زوجین در حال افزایش است به طوری که بسیاری از طلاق­‌های ثبت شده در جهان، به علت ارتباط یکی از زوجین با جنس مخالف از طریق شبکه­ های مجازی است.

شبکه‌های اجتماعی تمایل زوجین برای گفت‌وگو را کاهش می‌دهد

شبکه‌های اجتماعی موجب شده زوجین مدت زیادی از وقت شان را کنار هم اما دور از هم باشند. تداوم این روش به مرور تمایل زوجین  برای گفت وگو را کاهش می‌دهد. از طرفی سرگرمی پدر و مادرهای امروزی و بچه‌ها نسبت به قبل بیشتر شده که این امر حرف‌های مشترک آنها را کاهش و در نتیجه رغبت شان را برای گفت وگوهای خانوادگی کم کرده است. امروزه شکل رابطه‌ها  تغییر کرده و تلفن و پیامک چه نوشتاری و چه تصویری جایگزین دیدارها شده است زوجین دیگر این خلا را احساس نمی کنند که ساعتی مشترک را برای دور هم جمع شوند و با یکدیگر در خصوص مسایل مختلف گفت وگو کنند.  

گفت و گوهای خانوادگی مورد توجه قرار بگیرد

پدر و مادرها باید الگوی مناسبی در گفت وگو باشند و خود را مقید به زمان و برنامه مشخصی برای گفت وگو در منزل دانسته و با فرزندان پیرامون مسائل مختلف روز و دیگر مسائل صحبت کنند. تقویت ارتباط عاطفی بین اعضا مختلف خانواده برای تقویت مهارت گفت وگو اهمیت دارد. والدین در این زمینه باید مطالعه لازم را داشته و با نیازهای روانی فرزندان آشنا بوده و با گفت وگو و حرف زدن به دنیای آنها نزدیک شوند. 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کد خبر: 1138244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =