ارتباط بدهکار بانکی با طبری چه بود؟ / افزایش سرمایه برای یک بدهکار کلان بانکی!

در لیست بدهکاران بزرگ بانک ملی، نام فردی دیده می‌شود که پیش از این پایش در دادگاه طبری باز شده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، از زمان مطرح شدن نام بدهکاران بانکی، مساله نحوه شکل‌گیری این بدهی‌ها بیشتر از قبل بر سر زبان منتقدان افتاد. به باور کارشناسان، بسیاری از این مجموعه‌ها یا دولتی هستند و یا اینکه طلب کلانی از دولت دارند. به همین خاطر هم معتقدند که انتشار نام آنها به روال فعلی کار درستی نبوده و باید به صورت عمیق‌تر به آن نگاه کرد.

بیشتر بخوانید

مجموعه‌های دولتی ابربدهکاران بانکی شدند / غول‌های دولتی بدهکار به بانک تجارت

نگاهی کلی به این لیست نشان می‌دهد که بخشی از این بدهکاران مجموعه‌های دولتی هستند و برخی هم اگر قدری دقیق‌تر به آن نگاه کنیم، با نام‌ها آشنا گره خورده‌اند. در لیست بدهکاران بزرگ بانک ملی، نام ابوالقاسم ماهوتی با شرکت‌های نوید طبرستان و جهان پلیمر دیده می‌شود. اما نکته مهم اینجاست که نام ماهوتی پیش از این در دادگاه طبری عنوان شده بود. در آن زمان وکیل طبری در اظهاراتش گفته بود: «در کیفرخواست از آقایان عزیزخانی و ماهوتی تحقیق شده و اظهارات آنان استناد شده است، لذا از دادگاه استدعا می‌شود در خصوص سوابق ماهوتی با نیازآذری تحقیق شود.» رییس دادگاه هم در یکی از جلسات از متهم طبری در این مورد توضیح خواسته بود که « اظهارات ابوالقاسم ماهوتی بر این اساس است که در زمان دستگیری نیاز آذری وثیقه ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیارد تومانی صادر شد که خانواده وی دنبال وثیقه بودند. در ملاقات با بازپرس طبری می‌گوید یک میلیارد پول نقد داخل کیسه بگذارید و به بازپرس بده که می‌دهد.»

شرکت دیگربدهکار، شرکت بازرگانی بهشت پارس است. جالب اینجاست که در سایت رسمی این شرکت، اطلاعیه‌ای در خصوص لغو مجمع عمومی این شرکت عنوان شده که به نظر می‌رسد برای رعایت قوانین مربوطه و ماجرای لیست بدهکاران باشد.

ارتباط بدهکار بانکی با طبری چه بود؟ / افزایش سرمایه برای یک بدهکار کلان بانکی!

افزایش سرمایه برای یک بدهکار کلان بانکی!

گروه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم دیگر بدهکار بزرگ بانک ملی است. این شرکت با تجمیع سه معاونت وزارتی ساخت و توسعه راه ها، ساخت و توسعه راه‌ آهن، ساخت و توسعه بنادر و فرودگاه‌ها و همچنین اداره کل ساختمان‌ آزادراه ها و شرکت تأمین ماشین آلات شکل گرفت تا برنامه ریزی، طراحی و ساخت زیربناهای حمل ونقل کشور در یک مجموعه واحد انجام شود. جالب اینجاست که در ۱۷ فروردین ماه اعلام شده بود که هیأت وزیران با اصلاح اساسنامه شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، با افزایش سرمایه این شرکت موافقت کرده است.

سرمایه‌گذار متقلب بدهکار شد!

ردیف دیگر بدهکاران بانک ملی به نام گروه محسن اثنی عشری است که شرکت‌های مختلفی در ردیف‌های متعدد تحت عنوان بدهکار زیر عنوان گروه فوق ثبت شده است. یکی از این شرکت‌ها، غنچه چای آسیاست. نکته مهم اینجاست که در یکی از اخبار منتشر شده خبرگزاری ایرنا در تاریخ ۷ بهمن ۹۳، نام این شرکت عنوان شده است. طبق این خبر، مدیرعامل چای غنچه آسیا، در سال ۸۹ برای جذب سرمایه به منطقه ویژه اقتصادی بوشهر مراجعه کرده و ۱۲۴ هکتار زمین از طرف منطقه به او داده شد.

آنطور که مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در این خبر گفته، وی این تسهیلات را برای راه‌اندازی پروژه خود دریافت کرده و همزمان با تغییرات و نوسان قیمت دلار، اعلام کرده که توان راه‌اندازی شهرک موردنظر خود را ندارد. اما مساله به همینجا ختم نمی‌شود. مدیرعامل چای غنچه آسیا درخواست داده بوده تا زمین‌های در اختیارش تفکیک و برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در شهرک توریستی استفاده شود. به همین ترتیب توانسته زمین‌ها را تفکیک و به افراد مختلف واگذار کند. در زمان انتشار این خبر یعنی سال ۹۳ عنوان شده بود که این فرد ناپدید شده و تاکنون هیچ ردی از او وجود ندارد.

کلاهبرداری که ۱۰ سال است بدهکار مانده

ردیف دیگر بدهکاران بانک ملی که ۴ شرکت در لیست بدهی‌ها به این عنوان ثبت شده، گروه محمدحسین شهیم است. در خبر منتشر شده به تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ در خبرگزاری مهر، نام او در میان کلاهبرداران بانک ملی دیده می‌شود. در این خبر عنوان شده :«براساس این گزارش شعبه ۶۸دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم قطعی متهمین رابه شرح ذیل تایید نمود: ۱- آقای محمدحسین شهیم فرزند محمد ازحیث اتهام قاچاق کالا (هشت دستگاه ماشین راه سازی ) به پرداخت جزای نقدی به مبلغ دوازده میلیارد و پانصد و سیزده میلیون و هشتصد و چهل و چهار هزار ریال ( ۰۰۰/۸۴۴/۵۱۳/۱۲ ریال ) معادل دو برابر بهای کالای قاچاق درحق دولت وضبط کالای قاچاق به نفع دولت محکوم شد.» به نظر می‌رسد در طول این ۱۰ سال این بدهی تسویه نشده و حالا نام او را از یک کلاهبردار به بدهکار بزرگ بانکی ارتقا داده است!

کد خبر: 1138651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =