سونامی کمبود معلم در آموزش و پرورش/ افزایش ظرفیت دانشگاه‌ فرهنگیان متناسب با نیاز جامعه نبود

یک دانشجو معلم بر این باور است دانشگاه‌ فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی در چند سال اخیر ظرفیت خود را متناسب با نیازهای جامعه گسترش ندادند، بنابراین در سال‌های آینده کمبود نیروی انسانی چالش جدی آموزش و پرورش خواهد بود.

محمد رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اینکه در حال حاضر نظام تعلیم و تربیت در آموزش عالی درگیر چالش‌های بسیاری است، اظهار کرد: این چالش‌ها به دو دسته تامین نیروی انسانی کارآمد و قوانین، برنامه‌ها و سیاست گذاری از سوی متولیان تقسیم بندی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه کمبود نیروی انسانی بزرگترین تهدید و چالش آموزش عالی در چند سال آینده است، گفت: دولت‌های قبلی برای کاهش هزینه‌های خود اعتقاد داشتند که نباید استخدام معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان یا تربیت شهید رجایی باشد، در نتیجه طرح خرید خدمت را مطرح کردند.

این دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشگاه‌های نام برده شده در چند سال اخیر ظرفیت خود را متناسب با نیازهای جامعه گسترش ندادند، بنابراین در سال‌های آینده کمبود نیروی انسانی چالش جدی آموزش و پرورش خواهد بود، موضوعی که ما معلمان بارها به مسئولان هشدار داده‌ایم؛ اما توجهی از آنها دریافت نکرده‌ایم.

غربی و قدیمی بودن محتوای درسی دو مشکل نظام آموزشی

وی با بیان اینکه موضوعات مربوط به مبانی فکری و فرهنگی در آموزش و پرورش مشکل دیرینه نظام آموزشی است و گفت: برخی از مشکلات این نظام سطح است مانند بازگشایی مدارس بعد از دوران کرونا؛ اما برخی دیگر مشکلات ریشه‌ای هستند که همواره بنیان تعلیم و تربیت را تهدید می‌کنند و متاسفانه کمتر فردی به آنها توجه می‌کند.

رمضانی درباره مشکلات حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: این مشکلات به دو دسته غربی بودن و قدیمی محتوای نظام آموزش و پرورش تقسیم بندی می‌شوند و باعث شده تا این نظام کارایی خود را به مرور زمان از دست بدهد. 

این معلم با اشاره به موضوع سند تحول بنیادی در نظام آموزش و پرورش یادآور شد: مقام معظم رهبری بیش از یک دهه است که بر ایجاد و اجرای این تحول تاکید دارند؛ اما متاسفانه هنوز به صورت کامل محقق نشده است. 

وی معلم را عضو اصلی تربیت دانش آموزان در مدارس دانست و گفت: معلم در مدارس کشورهای غربی و اروپایی صرفا نقش آموزگاری را برعهده دارد؛ موضوعی که متاسفانه در مدارس ایران نیز روندی به گسترش دارد؛ به طوری که کم کم نقش تعلیم دهنده بودن معلمان در حال فراموشی است. 

بازگشت شان اجتماعی معلمان به آنها

رمضانی با تاکید بر اینکه باید شان اجتماعی و فرهنگی معلمان به آنها بازگردانده شود، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر دولت با تحمیل فشارهای معیشتی و اقتصادی مانند افزایش ندادن حقوق، پرداخت دیر هنگام حقوق ماهانه و مزایا، لغو قراردادها و غیره... باعث نوعی نارضایتی و سرخوردگی در معلمان شده است. 

این عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: طرح‌های پیش روی سیستم آموزش و پرورش مانند نظام جامع تربیت معلم و نظام رتبه بندی معلمان می‌تواند در اعتبار بخشی به جایگاه معلمان تاثیرات بسیاری را داشته باشند. البته متاسفانه چند سالی از تصویب این طرح ها و اجرا نشدن آنها می‌گذرد.

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی فراموش شده در دولت یازدهم و دوازدهم

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است، گفت: این دانشگاه از زمان تاسیس تا کنون با مشکل زیر ساخت‌ها درگیر است. 

به گفته رمضانی؛ دولت‌های حسن روحانی اعتقادی به جایگاه و اهمیت دانشگاه فرهنگیان و جایگاه معلمان نداشتند و این دانشگاه فراموش شده بود؛ در یک سال گذشته و با تغیر دولت تا حدودی رویکرد آموزشی در این دانشگاه نیز بهبود یافته است؛ اما همچنان شاکله مدیران با تفکرات قدیمی در این دانشگاه وجود دارد. در نتیجه روحیه تحول خواهی و تغییر در فضای آموزشی و تربیتی دانشجومعلمان وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =