چرا محصولات دانش‌بنیان ایرانی مشتری خارجی ندارند؟/ بی‌نتیجه ماندن حمایت‌های دولتی به دلیل بی‌کیفیتی محصولات

محصولات دانش‌بنیان برای ورود به بازارهای جهانی به نوآوری و کیفیت‌ نیاز دارند. اگر این کیفیت وجود نداشته ‌باشد، حمایت‌های دولتی هم نمی‌تواند جایگاهی برای این محصولات در جهان پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارزآوری محصول صادرات برای کشورهاست، حال اگر کشوری بتواند بازار یک محصول را در دست بگیرد، سود حاصل از صادرات صدچندان خواهد شد. راز در دست گرفتن بازار، اولین بودن است. وقتی محصولی برای اولین بار در جهان تولید شود، کشور تولیدکننده به صادرکننده انحصاری آن محصول تبدیل خواهد شد؛ حتی اگر به تدریج کشورهای دیگر هم به فناوری ساخت آن محصول دست پیدا کنند، باز هم اولین تولیدکننده با ارتقای محصولات خود می‌تواند بازار را در اختیار خود داشته باشد. 

ایسکانیوز در نظر دارد مشکلات کشور در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان را در مجموعه گزارش‌هایی بررسی کند. در این راستا، پیش‌تر در گزارش کدام پارک علم و فناوری بیشترین میزان صادرات فناوری را دارد؟ آماری از میزان صادرات محصولات دانش‌بنیان ارائه داده است.

در گزارش پیش‌رو با مدیر داخلی مرکز تحقیقات فراوری مواد کاشی‌گر در مورد تجربه‌اش از صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه آمده است.

 بی‌نتیجه ماندن حمایت‌های دولتی به دلیل بی‌کیفیتی محصولات

علیرضا قاسمی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که اگر محصولی دانش‌بنیان ظرفیت صادرات داشته باشد، امکان صادرات وجود دارد وحتی نیازی به تسهیلات دولتی نیست، اظهار کرد: برای مثال ما در اوج تحریم‌ها، نرم‌افزاری طراحی کردیم که نمونه خارجی نداشت. این محصول از چین مشتری داشت و حاضر شد در شرایط تحریم به هر طریقی شده پول را به ایران منتقل کند. جالب است چین که مهر و تسبیح برای ایران تولید می‌کند، حاضر شد در شرایط تحریم از ایران نرم افزار خریداری کند.

مدیر داخلی مرکز تحقیقات فراوری مواد کاشی‌گر با اشاره به این که محصولات ایرانی مشتری خارجی ندارند چون کیفیت لازم را ندارند، افزود: در این موارد، دست دولت کوتاه است و حمایت‌های دولتی بی فایده خواهد بود. صادرات برای محصولی معنا دارد که حرفی برای گفتن داشته باشد

وی درباره موانع و مشکلات صادرات محصولات دانش‌بنیان گفت: محصولی داشتیم که تقریبا با محصول خارجی برابری می‌کرد؛ اما به دلیل تحریم‌ها، مشتری را از دست دادیم. در این شرایط، راهکار این بود که در کشوری دیگری مانند ترکیه یا عمان یک شرکت ثبت کنیم تا بتوانیم محصول‌مان را از آن طریق بفروشیم. در مواردی از این دست، دولت می‌تواند کمک کند و کار را پیش ببرد. برای مثال برای ماشین‌ها، پلاک بین‌المللی صادر می‌کنند که بتواند به راحتی تردد کند. اگر این امکان برای صادرات محصول هم وجود داشته باشد که کشوری خارج از ایران فاکتور صادر کند، برای صادرات محصول راحت‌تر هستیم.

 اگر محصولی کیفیت داشته باشد، مشتری همه تحریم‌ها را دور می‌زند

قاسمی با تصریح بر این که اگر محصولی کیفیت داشته باشد، مشتری همه تحریم‌ها را دور می‌زند، تاکید کرد: موردهایی را می‌شناسم که وقتی شرکت خارجی حاضر نشده از ایران خرید کند، شخص حقیقی از جیب خودش هزینه را پرداخت کرده است. این موارد فروش محصول برای آمریکا و کانادا اتفاق افتاده است.

مدیر داخلی مرکز تحقیقات فراوری مواد کاشی‌گر در ادامه خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از محصولات دانش‌بنیان ، محصولاتی هستند که مشابه خارجی دارند؛ اما ایرانیزه شده‌اند و فقط برای بازار ایران مناسب هستند. مثلا در زمینه پزشکی گفته می‌شود، ایران موفق شد دستگاهی را بسازد که ۵ کشور دارند. مطمئنا بازار محصول برای آن ۵ کشور است،

وی با بیان این که محصولات محدودی هستند که نمونه خارجی ندارند، اظهار کرد: وقتی محصولی نمونه خارجی نداشته باشد، به راحتی می‌تواند بازار خودش را پیدا کند و نیازی به حمایت دولتی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، پارک‌های علم و فناوری ایران در مجموع ۲۶۱ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۱۹۳ دلار صادرات فناوری‌ها، محصولات و خدمات داشته‌اند که در این بین پارک علم و فناوری کرمان بیشترین درآمد حاصل از صادرات فناری را به خود اختصاص داده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1139463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =