قهر بچه‌ها با تلویزیون / چرا مسئولان به برنامه‌های کودک اهمیت نمی‌دهند؟

چیزی که این روزها شاهد هستیم حاکی از ضعف برنامه‌های کودک است چرا که از جذابیت و کیفیت کافی برخوردار نبوده و نمی‌توانند کودکان را پای تلویزیون بنشانند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، تلویزیون یکی از رسانه‌های جمعی بسیار مهمی است که می‌تواند تاثیرات بسیاری بر روی کودکان داشته باشد و با توجه به حساسیت سنی که کودکان در آن قرار دارند، مطالعه ویژه ساخت تولیدات برنامه کودک باید از اهمیت و دقت بالایی برخوردار باشد، اما متاسفانه چیزی که این روزها شاهد آن هستیم گویای مسئله دیگری است، چرا که برخی برنامه‌هایی که از تلویزیون در حال پخش هستند از جذابیت وکیفیت کافی برخوردار نبوده و نمی‌توانند کودکان را پای تلویزیون بنشانند.

به همین دلیل بر آن شدیم تا علت را از افرادی که سال‌ها عمر خود را در زمینه کودک و نوجوان صرف کرده‌اند، جویا شویم.

در همین رابطه، سارا روستاپور مجری کودک در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره علت ضعف برنامه‌های کودک در سینما و تلویزیون اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوییم که همه برنامه‌هایی که در زمینه کودک و نوجوان تولید می‌شوند، ضعیف هستند چرا که بسیاری از برنامه‌هایی که در این زمینه تولید می‌شود بسیار هم موفق هستند اما مسئله‌ای که در این بین وجود دارد این است که بودجه‌ای که به این حوزه کودک و نوجوان اختصاص داده شده بسیار کم و ناچیز است.

بیشتر بخوانید:

گلایه‌های فاطمه امینی از ضعف صدا و سیما در حوزه کودک / مدیران دغدغه خردسالان را ندارند

وی ادامه داد: متاسفانه تمرکز و توجه از روی برنامه‌های کودک برداشته شده است؛ به نظر من تجمیع برنامه‌های کودک در یک شبکه می‌تواند ما را به استانداردهای جهانی نزدیک کند؛ ما حتی در شبکه‌های معروف دنیا نیز مشاهده می‌کنیم که برنامه‌های کودک در یک شبکه جمع شده و این مسئله بسیار کمک‌کننده بوده است چرا که این مسئله باعث می‌شود که مخاطب ما بداند در چه ساعتی باید برنامه مناسب خود را در شبکه مخصوص به خود تماشا کند.

مدیران دغدغه خردسالان را ندارند

فاطمه امینی دیگر مجری کودک و نوجوان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در این باره اظهار کرد: یکی از دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که کارگردان‌های ما دغدغه کودک ندارند و شاید به این دلیل است که شناخت کافی از کودک و نوجوان و مسائل آن‌ها ندارند و صرفا کاری را با یک متن ضعیف تولید می‌کنند که چیز خاصی را نمی‌توان از آن دریافت کرد؛ متاسفانه برخی برنامه‌سازان ما صرفا یک تصویر محدود از کودک دارند و بطن آنها را نمی‌شناسند.

وی ادامه داد: قدرت انتخاب بچه‌ها برای یافتن فیلم مورد نظرشان بالا رفته؛ آنها گزینه‌های بی‌شماری برای تماشا کردن دارند، از صفحات مجازی گرفته تا سی‌دی‌ها، فیلم‌های پر از رنگ لعاب خارجی و به همین دلیل به هر برنامه‌ای توجه نمی کنند.

امینی گفت: ما در گذشته گزینه‌ای برای انتخاب نداشتیم؛ کلا دو الی سه شبکه داشتیم و از هر آنچه از این دو شبکه می‌دیدیم لذت می‌بردیم اما الان فضا به گونه دیگری است؛ بچه‌ها قدرت انتخاب بالاتری دارند و سعی می‌کنند از میان آنها بهترین گزینه را انتخاب کنند.

کار کودک نیازمند سناریوی خوب

رضا فیاضی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: کار در زمینه کودک نیازمند سناریوی خوب است چرا که با توجه به اهمیتی که این حوزه دارد هر کاری را نمی‌توان برای آن تولید کرد.

وی ادامه داد: کار تولیدی در زمینه کودک باید همراه با خلاقیت، فانتزی و موسیقی باشد تا رویای کودکانه آن اثر تولیدی حفظ شود اما متاسفانه ما در اثرات تولیدی شاهد چنین چیزی نیستیم.

بازیگر سریال قصه های تا به تا افزود: ما باید به اثرات ماندگاری که در این حوزه وجود داشته توجه کنیم و علت ماندگاری آنها را دریابیم به عنوان مثال باید بفهمیم که چرا سریال قصه‌های تا به تا یا همان زی زی گولوی معروف بعد از نزدیک سی سال همچنان پربیننده است و همردم آن را دوست دارند.

فیاضی عنوان کرد: من کارهای زیادی را در زمینه تصویر انجام داده‌ام اما هیچ کدامیک از آنها به اندازه قصه های تا به تا بازتاب نداشته و مردم بعد از گذشت این همه سال مرا همچنان به اسم آقای جمالی سریال زی زی گولو می‌شناسند.

بودجه کافی برای ساخت برنامه کودک و نوجوان تخصیص نمی‌یابد

حمید گلی بازیگر گروه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره علت ضعف برنامه‌های کودک در سینما و تلویزیون اظهار کرد: امروزه شاهدیم که سرعت تغییرات در دنیا بسیار افزایش یافته است و این تغییر در تکنولوژی، فضاهای اینترنتی و ساختارهایی که به وجود آمده صورت گرفته است؛ همچنین تغییراتی که در بحث آموزش و پرورش و همچنین نمایش برای بچه‌ها نیز به همان سرعت دچار دگرگونی شده است.

وی افزود: مسئله‌ دیگری که در این بین باید به آن توجه شود همه‌گیری کروناست که حدود دو سال است درگیر آن هستیم که همه دنیا را دچار تغییر کرده که این تغییرات می‌تواند هم مثبت باشد و هم منفی؛ اما متاسفانه با وجود این اتفاقات تلویزیون ما در این زمینه دچار یک توقف شده و یا به سراشیبی رفته است و بچه‌های ما به نوعی با رسانه‌های کشورمان غریبه شده‌اند.

گلی عنوان کرد: این ضعفی است که از گذشته شروع شده و تا کنون نیز ادامه دارد و دلیل آن هم این است که همیشه نسبت به اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌داده دیرتر عمل کرده‌ایم اما اشتباه نکنیم بحث بر سر این نیست که هر کاری دنیا انجام می‌داده ما نیز باید همان را انجام دهیم بحث بر این است که دانش و تجربه را از کشورهای دیگر وارد کشور خودمان کنیم و آن را با فرهنگ و فضای اجتماعی کشور خودمان هماهنگ کنیم و در تلویزیون، سینما کتاب، شعر و موسیقی و هر آنچه می‌تواند با بچه ها ارتباط برقرار می‌کنند، وارد کنیم.

بر اساس گزارش ایسکانیوز، از صحبت‌های فعالان عرصه کودک چنین به نظر می‌رسد که مسئولان توجه لازم را به برنامه‌های کودک نشان نمی‌دهند و حاصل آن ضعفی است که متاسفانه در این بخش شاهد هستیم، اما امید می‌رود با توجه به اهمیت نقشی که کودکان در آینده سرزمین‌مان ایفا می‌کنند، ضعف‌های موجود در این بخش هر چه سریع‌تر برطرف شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =