۲۲ اردیبهشت در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۲ اردیبهشت برابر با ۱۲ مِی تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۲۲ اردیبهشت برابر با ۱۲ مِی تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۲۱ اردیبهشت در تاریخ چه گذشت؟

رویداد ها:

۲۳ پیش از میلاد : «صلح رومی» برضد امپراتوری ایران

طبق پیوستی که بر تاریخ روم تالیف «لیوی = تیتوس لیویوس Titus Livius» مورخ این کشور در سده یکم پیش از میلاد نوشته شده است، «اگوستوس Gaius Julius Caesar Augustus» امپراتور روم ۱۲ ماه می سال ۲۳ پیش از میلاد (و این تاریخ بعدا پس از تبدیل و احتساب تقویم ها به دست آمده است) اعلام کرده بود که دولت روم یک دولت تجاوزگر نیست و جنگهایی را که به آن دست می زده است به منظور تامین صلح بوده و «آزادیبخش» باید بشمار آیند! و دستور داده بود که رویدادنگاران ارتش روم که وقایع روزانه فعالیتهای نظامی را ثبت می کردند و هر مورد آن «وقعه» خطاب می شد از آن پس این نکته را از نظر دورندارند و وقایع را طوری ننویسند که نشان دهد رومیان تجاوزگر و توسعه طلب بوده اند [که نخستین سانسور قلم بشمارآورده شده است]، ما دولت تیسفون (ایرانیان و به نوشته رومیان، پارتیان) نیستیم که از سلطه گری دست بر نمی دارد! و .... از آن پس، عبارت صلح رومی (پاکس روماناPax Romana) وارد تاریخ شد و مورخان عهد امپراتوری این کشور، تجاوزات؛ جنگها و اشغالگری های روم را «خدمت و فداکاری به خاطر صلح ـ و یک وظیفه جهانی!» می نوشتند.

پس از شکست های نظامی شدید سال های ۲۳۸، ۲۴۴ و ۲۶۰ میلادی از ایران (زمان اردشیر ساسانی و پسرش شاپور) و از دست دادن دو امپراتور در این جنگ ها و سپردن تعهد پرداخت باج و خراج به ایران، سران روم در نشست چند هفته ای ماههای اپریل و می سال۲۶۱ میلادی که در آن استراتژی و پالیسی روم تنظیم شد باردیگر «صلح رومی» و دفاع از آزادی سایر ملل!، به ویژه ملل کوچک به میان آمد و تایید شد. به موجب این سیاست، جنگ و تعرض هم البته اگر از جانب روم (ایتالیا) باشد نوعی صلح است!. «تاریخ»، مصرف عبارت «صلح رومی» را که ادامه دارد در هر زمان به طرز و گونه ای ثبت کرده است و در دهه آخر قرن بیستم و دهه یکم قرن ۲۱ تحت عناوین «برقراری دمکراسی، جلوگیری از گسترش سلاحهای کشتار جمعی، ریشه کنی تروریسم و ...».

۴۲۰ - اهمیت پرچم ایران باستان در میدان جنگ و برای سرباز ایرانی

تئودوسیوس دوم امپراتور روم ۱۲ مه سال ۴۲۰ میلادی در آخرین دیدار خود با افسران واحدهای ارتش این کشور که عازم جنگ با ایران بودند به آنان توصیه کرد که پس از رو به رو شدن دو ارتش و آغاز زد و خورد، بهترین هنگ رومی را مأمور تصرف پرچم ایران کنند و تأکید کرد که با تصرف پرچم، سربازان ایران روحیه خود را از دست خواهند داد که عاملی است مهم به سود ما.

مورخ ارتش روم که در این جلسه حضور داشت و بعدا ناظر صحنه های این جنگ ایران و روم بود که دو سال طول کشید نوشته است که در جریان جنگ، نیروهای رومی بارها کوشیدند تا پرچم ایران را به دست آورند، ولی موفق نشدند. این مورخ سپس به توصیف این پرچم و روش محافظت از آن پرداخته و نوشته است: ابعاد پرچم ایران (درفش کاویان) هفت متر در پنج متر است (اندازه ها بعدا به نظام متریک محاسبه شده است)، بر بالای آن نقش یادآوری اهورا مزدا (فروهر) قرار دارد، علامت برجسته پرچم با نخ های سیم و زر و گوهرهای گرانبها (یاقوت و ...) دوخته شده و این گوهرها به گونه ای قرار گرفته اند که اشعه آفتاب را تا مسافتی دور منعکس می کنند. این پرچم در جریان جنگ روی یک تپه یا زمین مرتفع قرارداده می شود و سه ردیف سرباز نیزه دار بلند قامت دایره وار از آن محافظت می کنند.

جنگی که از آن یاد شد در سال ۴۲۲ میلادی با امضای یک پیمان صلح میان دو ابر قدرت وقت پایان گرفت. باید دانست که پرچم ملی ایران باستان تنها یک بار تصرف شد و آن در جریان جنگ قادسیه در نوامبر سال ۶۳۷ میلادی بود. با ازدست رفتن پرچم، امپراتوری ساسانیان نیز ازمیان رفت.

۱۸۱۲ - قتل نخست وزیر انگلستان در پارلمان

«اسپنسر پرسوالSpencer Perceval» نخست وزیر ۵۰ ساله انگلستان و پدر شش پسر و شش دختر یازدهم ماه مه ۱۸۱۲ در تالار انتظار مجلس نمایندگان این کشور به دست یک مرد ورشکسته به نام «جان بلینگامJohn Bellingham» کشته شد. جان که بر اثر بدی اوضاع اقتصادی که نتیجه درگیری انگلستان با ناپلئون در جنگها و نیز تحریم اقتصادی انگلستان از سوی فرانسه و دوستان فرانسه بود، سرمایه خود را از دست داده و ورشکست شده بود برای دادن عریضه به نخست وزیر به مجلس رفته بود که در آنجا به قتل پرسوال دست زد.

با این که عده ای شهادت داده بودند که جان به علت ورشکستگی دچار حالت خشم و حواس پرتی شده بود، دادگاه توجه نکرد و وی اعدام شد. دهها سال بعد، نوه پرسوال که تاریخ خوانده بود بیوگرافی پدربزرگ را نوشت که باقی مانده است.

۱۹۴۱ - زادروز کامپیوتر در آلمان

۱۲ ماه مه سال ۱۹۴۱ (دوران جنگ جهانی دوم) کنراد زوس Konrad Zuse دانشمند آلمانی کامپیوتری را که ساخته بود، خودکار و توان برنامه نگاری (پروگرامینگ) داشت در شهر برلین به معرض تماشا گذارد. وی که در دسامبر ۱۹۹۵ درگذشت و در ریاضی ـ فیزیک دکترا داشت و در دانشگاه تدریس می کرد در زمان اختراع کامپیوتر (ماشین حسابگر) ۳۱ ساله بود. کنراد زوس نام ماشین اختراعی خود را «زی ـ ۳» نام نهاد. کنراد به پژوهشگری ادامه داد و نخستین زبان پروگرام کردن را طراحی کرد و نامش را «پلان کالکول» گذارد. وی جزئیات طراحی این زبان را در سال ۱۹۴۸ منتشر ساخت. زوس که برای ادامه کار شرکتی تشکیل داده بود سپس کامپیوتر تکمیل شده خود به نام «زی ـ ۴» را ساخت که نخستین کامپیوتر بازرگانی جهان بشمار می آید. شرکت زوس سپس با کمپانی های انگلیسی ـ آمریکایی از جمله آی. بی. ام همکار شد، و ....

۱۹۴۹ - تقسیم برلین پایتخت آلمان به دو قسمت شرقی و غربی

به موجب توافق‏هایی که پس از جنگ جهانی دوم بین چهار دولت اشغال کننده آلمان صورت گرفت، آلمان بین این چهار دولت تقسیم شد و برلین پایتخت آلمان نیز با اینکه در وسط منطقه اشغالی شوروی واقع بود، در اختیار چهار دولت شوروی، فرانسه، انگلستان و امریکا قرار گرفت. اما پس از چندی، اتحاد جماهیر شوروی با هدف خارج کردن نیروهای نظامی غرب از آلمان شرقی، شهر برلین را محاصره کرد و کلیه راه‏های زمینی و آبی منتهی به آن را بست. استدلال استالین این بود که اگر غرب خواستار تشکیل کشور آلمان غربی است، لازم نیست به حضور خود در آلمان شرقی ادامه دهد. اما استدلال می‏کرد که چون چکسلواکی در دست شوروی است و نروژ نیز در معرض خطر قرار دارد، بنابراین اگر سه دولت دیگر، از آلمان شرقی و برلین عقب‏نشینی کنند، به معنای سقوط آلمان غربی خواهد بود.

لذا هاری ترومن، رئیس جمهور وقت امریکا تصمیم گرفت محاصره برلین را بشکند. در این میان، شورای امنیت ملی امریکا نیز با هدف جنگ مقابله با شوروی، دو گروه از بمب‏افکن‏های خود را که حامل بمب‏های هسته‏ای بودند، به انگلستان اعزام کرد. در این میان، پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در چهارم آوریل ۱۹۴۹م تشکیل شد و امریکا با شکستن محاصره برلین، تا آستانه جنگ با شوروی پیش رفت. ادامه این بحران در نهایت به تقسیم برلین به دو قسمت شرقی و غربی در دوازدهم مه ۱۹۴۹م انجامید. از دیگر پیامدهای این بحران، تقسیم آلمان به دو کشور آلمان غربی در ۲۳ مه و آلمان شرقی در ۷ اکتبر آن سال بود. در این میان هر چند برلین بین شوروی و سه دولت دیگر به دو قسمت تقسیم گردید ولی با ساخت دیوار معروف برلین در ۱۷ اوت ۱۹۶۱م، جدایی شرق و غرب بیش از پیش شدت گرفت. برلین تا سال ۱۹۸۹م همچنان دو نیمه بود و در نهایت در نهم نوامبر این سال، باتخریب دیوار برلین، پایتخت آلمان یک‏پارچگی خود را به دست آورد.

۱۹۵۳ - زادروز بمب هیدرژنی

۱۲ ماه مه ۱۹۵۳ زادروز بمب هیدرژنی است و دارندگان آن عمدتا روسیه، آمریکا و چین هستند. ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا ۳۱ ژانویه ۱۹۵۰ پس از اطمینان از اتمی شدن روسیه، دستور تهیه بمب هیدرژنی را بر پایه فعل و انفعالی که حرارت خورشید ناشی از آن است یعنی ادغام هسته های اتم هیدرژن سنگین با اتم دئوتریوم صادر کرد. به هم پیوستگی این دو هسته نیروی وسیعی را آزاد می کند. طبق آمار منتشره، روسها تعداد بیشتری بمب هیدرژنی در زرادخانه خود دارند.

سلاح اتمی از زمان پیدایش آن یک ابزار قدرت و نیز بازدارنده از یک جنگ عمومی (جهانی) بوده است. استفاده از این سلاح جز در اوت ۱۹۴۵ عملی نشد و در آن ماه آمریکا با فرو افکندن دو بمب اتمی بر دو شهر ژاپن این دولت را مجبور به تسلیم شدن کرد. در آن سال، آمریکا دارنده منحصر به فرد آن بود و پس از این که داشتن آن از احصار آمریکا خارج شد، دیگر عملا مورد استفاده قرار نگرفت، ولی در تهدید کردن؛ بله.

۱۳۴۹ - استقلال بحرین از ایران با تأیید سازمان ملل متحد

در بیست و دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۹ شمسی شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه شماره ۲۷۸، نظرخواهی فرستاده سازمان ملل از مردم بحرین را تأیید کرد و به این ترتیب، این کشور جزیره‏ای، مستقل شد. فرستاده سازمان ملل به بحرین، در مدت دو هفته، از طریق گفتگو با سران قبایل و افراد صاحب نفوذ در این کشور، به این نتیجه رسیده بود که بحرین مستقل شود. جزیره بحرین در خلیج فارس قبل از ظهور اسلام جزو قلمرو ایران بود و با تشکیل حکومت اسلامی، تحت کنترل خلفای مسلمان درآمد. از اوایل قرن هفتم هجری، بار دیگر به ایران ضمیمه شد تا این که پس از چندین بار جابجایی قدرت در این جزیره، بحرین در آستانه جنگ جهانی اول، تحت‏الحمایه انگلستان گردید. با این حال، ایران همواره بر حاکمیت خود بر بحرین تأکید داشت و به انگلیس به خاطر اشغال بحرین اعتراض می‏کرد. در اوایل دهه ۱۳۴۰ ش انگلیس به دلیل ناتوانی در اداره مستعمراتش، تصمیم به عقب‏نشینی از خلیج فارس گرفت، لذا با توافق رژیم شاه، زمینه‏سازی برای یک نظرخواهی در بحرین، زیر نظر سازمان ملل، برای تعیین تکلیف این جزیره فراهم شد که به استقلال آن انجامید و حاکمیت چند قرنی ایران بر بحرین در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۹ پایان پذیرفت.

۲۰۰۸ - زمین‌لرزه ۸ ریشتری در استان سیچوآن در چین ۶۹٬۰۰۰ کشته، ۳۷۴٬۰۰۰ زخمی و ۴٫۸ میلیون بی‌خانمان برجای گذاشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =