درگذشت شیخ زاید رئیس امارات

منابع خبری از درگذشت شیخ «خلیفة بن زاید بن سلطان آل نهیان» رئیس امارات خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (وام) امروز (جمعه) از مرگ شیخ «خلیفه بن زاید» رئیس این کشور خبر داد.

بیشتر بخوانید

انتقاد واشنگتن پست از عملکرد عربستان و امارات در قبال آمریکا

در پی درگذشت خلیفه بن زاید، وزارت امور ریاست امارات، از ۴۰ روز عزای عمومی و نیمه برافراشته شدن پرچم این کشور و تعطیلی سه روزه از امروز در تمامی وزارتخانه‌ها و ادارات و بخش خصوصی خبر داد.

شیخ خلیفه متولد ۱۹۴۸ بزرگترین فرزند و ولیعهد شیخ زاید بن سلطان بنیان گذار امارات متحده عربی است. شیخ «خلیفه بن زاید» ۷۴ ساله از زمان سکته مغزی در تاریخ ۲۴ ژانویه  ۲۰۱۴ از انظار رسانه‌ها و از دایره حکومت به دور بود. او آخرین بار در آبان ۱۳۹۸ مقابل دوربین‌ها ظاهر شد.  او از ۳ نوامبر ۲۰۰۴ ریاست امارات را به‌عهده گرفته است.

با مرگ رئیس امارات و بر اساس قانون اساسی، «محمد بن زاید» برادر ناتنی وی که در غیابش  اختیارات همه امور کشور را در دست داشت به عنوان حاکم و رئیس این کشور منصوب خواهد شد. شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان در سال ۱۹۴۸ در منطقه «قلعه المویجعی» در شهر العین متول شد و پسر بزرگ شیخ «زاید بن سلطان آل نهیان» بود.

اولین مسئولیت وی زمانی که ولی‌عهدی امارت ابوظبی را بر عهده داشت، نماینده حاکم در منطقه الشرقیه و رئیس دادگاههای آن بود.

او همچنین مناصب مهم متعددی داشت و در سال ۱۹۶۹ ولی‌عهد ابوظبی شد. او در سال ۱۹۷۱ به هنگامی بازسازی شاکله امارت ابوظبی، از سوی رئیس امارات متحده عربی (پدرش) به عنوان حاکم ابوظبی و وزیر دفاع و دارایی این منطقه منصوب شد.

شیخ خلیفه بن زاید در ۲۳ دسامبر ۱۹۷۳ نیز معاون نخست‌وزیر در شورای وزیران شد. و در سوم نوامبر ۲۰۰۴ به ریاست کل امارات متحده عربی رسید.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1140289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =