خروج روسیه از سوریه شرایط را برای صهیونیست‌ها سخت می‌کند

دکتر احمد زارعان با اشاره به این که خروج روسیه از سوریه توان کنشگری محور مقاومت در منطقه را افزایش می‌دهد، اظهار می‌کند: صهیونیست‌ها امیدوار بودند روسیه از طریق تاثیرگذاری بر روندهای دفاعی و امنیتی سوریه، تهدیدات علیه این رژیم را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، فصل جدیدی از تاریخ سوریه در حال رقم خوردن است و این کشور پس از تحمل حدود یک دهه جنگ داخلی و مبارزه با تروریست‌های بین المللی مسیر خود را به سوی بازسازی و توسعه آغاز کرده است. موضوعی که در دیدار اخیر بشار اسد با مقام معظم رهبری نیز مورد اشاره ایشان قرار گرفت. رهبر انقلاب در این دیدار «مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بین‌المللی را زمینه‌ساز افزایش اعتبار و سرافرازی سوریه دانستند». ایشان در ادامه فرمودند: «سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.».

اما آنچه که این روزها بسیار مورد توجه تحلیلگران منطقه‌ای قرار گرفته، آغاز روند خروج نیروهای روسیه از پایگاه‌های نظامی در سوریه و تحویل دادن آنها به مستشاران ایرانی است. موضوعی که به نظر می‌رسد موجب تغییر در معادلات نظامی و امنیتی در کشور سوریه شود. در همین راستا، مصاحبه‌ای با دکتر احمد زارعان –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- انجام شد.

متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با «دکتر احمد زارعان» بدین شرح است:

- ظاهرا روسیه در حال تخلیه نیروهایش از سوریه و تحویل دادن این پایگاه‌ها به مستشاران نظامی ایران است. فکر می‌کنید این امر چه تاثیری بر تغییر معادلات منطقه‌ای خواهد داشت؟

اول باید این نکته روشن شود که جمهوری اسلامی ایران به دعوت دولت سوریه و با هدف مبارزه با تروریسم تکفیری و در چارچوب قراردادهای دفاعی - امنیتی فیمابین دو کشور در سوریه حضور نظامی پیدا کرد و این حضور تابع ضرورت و شرایط و مقتضیات زمانی است. بنابراین سیاست جمهوری اسلامی در منطقه توسعه حضور نظامی نیست. اساسا انقلاب اسلامی یک نهضت نرم‌افزاری است که تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های خود را از طریق استفاده از روش‌ها و ابزارهای نرم دنبال می‌کند و روش‌ها و ابزارهای سخت بر اساس ضرورت‌ها و صرفا در مواجهه با تهدیدات سخت به کار گرفته می‌شوند. در حال حاضر اوضاع امنیتی سوریه در بهترین وضعیت خود در طول یک دهه اخیر قرار دارد و ارتش، دستگاه‌های امنیتی و نیروهای مردمی اشراف کاملی بر اوضاع امنیتی دارند. در چنین شرایطی محور مقاومت بر بازسازی سوریه در ابعاد مختلف متمرکز شده است. ضمنا در طول بحران، ایران، سوریه، حزب‌الله و روسیه در هماهنگی و هم‌افزایی با یکدیگر عمل می‌کردند و طبیعی است این همکاری و هماهنگی در اشکال مختلف حتی در موضوع نحوه خروج نیروهای روسی از سوریه ادامه پیدا کند همان گونه که ورود روسیه به بحران سوریه در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۵ نیز با هماهنگی جمهوری اسلامی صورت گرفت.

- به نظر شما ارتباطی بین این خبر با سفر ناگهانی بشار اسد به ایران وجود دارد؟

به نظرم ارتباط معناداری بین این سفر و خروج نیروهای روسی از سوریه وجود ندارد. با توجه به استقراردولت جدید در ایران و رویکرد منطقه‌گرایی و مقاومت‌گرایی این دولت، سفر آقای بشار اسد را باید در چارچوب آغاز فصل جدیدی از روابط دو کشور تحلیل کرد.

- چقدر احتمال می‌دهید که تحویل پایگاه‌های نظامی به نیروهای ایرانی در سوریه موجب افزایش تنش و تقابل ایران و اسرائیل شود؟

صهیونیست‌ها اساسا از حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه به ویژه در محیط امنیتی پیرامونی خود به شدت نگران هستند و آن را تهدیدی علیه امنیت خود تلقی می‌کنند؛ به ویژه اگر این حضور ماهیت نظامی داشته باشد. از سوی دیگر، صهیونیست‌ها امیدوار بودند روسیه به عنوان یک کنشگر بین‌المللی که موجودیت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد از طریق تاثیرگذاری بر روندهای دفاعی و امنیتی سوریه، تهدید سوریه و محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را کاهش دهد. خروج نیروهای روسی از سوریه از منظر صهیونیست‌ها مترادف است با افزایش توان کنشگری محور مقاومت در سوریه. از این رو سناریوی اول این است که متعاقب خروج نیروهای روسی از سوریه، صهیونیست‌ها اقدامات ایذایی خود علیه مقاومت در سوریه را افزایش دهند تا هزینه حضور و کنشگری نیروهای مقاومت و سطح، ماهیت و کمیت فعالیت آنها در سوریه را افزایش دهند. سناریوی دوم این است که با توجه به تغییر شرایط در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع محور مقاومت و افزایش اراده و انگیزه پاسخ متقابل و سخت به اقدامات ایذایی صهیونیست‌ها علیه محور مقاومت در بین نهادهای تصمیم‌گیر در ایران، نوعی بازدارندگی فعال در منطقه به وجود آمده است و صهیونیست‌ها تمایلی به افزایش سطح تنش در محیط امنیتی پیرامونی خود ندارند و تلاش می‌کنند تقابل با ایران را در زمین‌ها و زمینه‌های دیگری دنبال کنند. به نظرم در شرایط کنونی، وقوع سناریوی دوم محتمل‌تر لست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =