استعدادیابی دانش آموزان نیازمند تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی

رییس مداس سما با بیان اینکه برنامه‌ها برای پرورش استعدادهای دانش‌آموزان کافی نبوده و برای استعدادیابی دانش آموزان باید برنامه‌های نو تدوین کرد، گفت برای سال تحصیلی آینده استعدادهای مختلف دانش آموزان در حوزه‌های مختلف مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پرورش نخبگان باید از سنین کودکی و نوجوانی مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان نسلی پویا، آینده‌ساز و تاثیرگذار را تربیت کرد. این در حالی است که به‌رغم تلاش‌های انجام شده تاکنون فعالیت‌ها برای توجه به نخبگان آنطور که باید موثر نبوده است. هرچند برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد توسعه دانشگاه‌های نسل سه و چهار در قالب دانشگاه‌های کارآفرین می‌تواند اقدامی نو برای توسعه مهارت آموزی و توجه به کیفیت آموزش باشد.

سید محمد بطحایی، رییس مدارس سما درباره برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: اصلی‌ترین هدف از برگزاری این رویداد با عنوان گام دوم بر گرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی نامگذاری شده است. هدف این است تا جامعه فرهیختگان، صاحب نظران در زمینه‌های مختلف با تلاش‌ها در ۴۰ سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین واحد دانشگاهی کشور آشنا شده و نیمرخی از تلاش‌های دانشگاه آزاد اسلامی از گذشته تاکنون در این رویداد به تصویر کشیده شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات برای گام دوم خود در جامعه اسلامی را به نمایش گذاشته تا پیشنهادات و انتقادات مطرح و در برنامه‌های آتی مورد توجه قرار دهد. در حاشیه این رویداد ظرفیت‌ها در بخش علمی کشور برای برنامه‌ها در دست اجرا شناسایی و بکار گرفته شود. برنامه‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس در این رویداد عرضه شود تا صاحب نظران و مسئولان امر به همکاری دعوت شده و بتوانند از ظرفیت آنها به نحو احسنت استفاده کرد.

ارتقای برنامه‌های علمی و آموزشی از طریق رویداد ملی گام دوم 

به گفته بطحایی رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال ظرفیت‌یابی از بخش کارشناسی و تخصصی کشور برای برنامه‌ها در دست اقدام است. به باور بنده با همکاری نهادهای مربوطه این رویداد می‌توان یک گام جدی برای به ثمر رسیدن و ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و علمی داشته باشد.

 رییس مدارس سما با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به ۸۰۰ مدرسه در سراسر کشور و ۱۲۰ هزار دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، گفت: مدارس سما در این رویداد  می‌تواند حضور فعال داشته و تجربیات سایر مدارس موفق کشور را به اشتراک بگذارد. برنامه‌ها در مدارس سما پایه‌گذاری شده و با دوستان و همکاران در مدارس دولتی و غیردولتی به اشتراک گذاشته و از نظرات آنها استفاده شود.

وی تاکید کرد: در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی همچون دیگر واحدهای دانشگاهی دانشکده‌های مهارت، کارآفرینی و مدارس سما حضور فعال دارند.

بطحایی درباره روند جذب و حمایت از نخبگان افزود: بر اساس شواهد موجود تاکنون برنامه‌ها برای شناسایی، رشد و پرورش استعدادهای مختلف دانش آموزی کافی نبوده و در حوزه‌های مختلف استعدادیابی دانش‌آموزان نیازمند تدوین برنامه‌های نو است. مدارس سما از دوره ابتدایی فعالیت‌ها در زمینه استعدادیابی دانش آموزان را در دستور کار داشته و برای سال تحصیلی آینده استعدادهای مختلف دانش آموزان در حوزه‌های مختلف مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

وی افزود: استعدادیابی دانش آموزان فقط برای فعالان در عرصه علم و دانش خلاصه نمی‌شود، بلکه شناسایی استعدادهای ورزشی، ادبی، مهارت‌های اجتماعی هنری و ... برای شناسایی و پرورش نخبگان کشور  باید در اولویت قرار بگیرد. در تدوین برنامه‌های مدارس سما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح و اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140719

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =