عوامل ابتلا به سرطان روده بزرگ را بشناسیم

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران از افزایش سرطان روده بزرگ و عوامل تشدید ایجاد این بیماری خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، فرهاد زمانی رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران گفت: سرطان روده بزرگ در کشورهای در حال توسعه میزان شیوع اش افزایش پیدا مرده و چاقی، استعمال دخانیات و مصرف الکل و عدم تحرک نقش زیادی به بروز بیماری دارند.

بیشتر بخوانید:

قوی‌ترین ماهیچه‌ی بدن انسان کدام است؟

آمارها نشان می‌دهد که سالی دو میلیون نفر در دنیا به این بیماری شده که نیمی از آمار مربوط به آسیا است.

غذاهای سالم و ناسالم در خصوص بیماری سرطان روده بزرگ چیست؟

غذای نا سالم حاوی گوشت قرمز همراه با چربی و فست فود و غذاهای حاوی سبزی و غلات فراوان نقش محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ و غذای سالم محسوب می‌شود.

افرادی که سابقه ژنتیکی و خانوادگی دارند قابل پیشگیری نیست، اما سایر موارد قابلیت پیشگیری خواهند داشت و بیماران در مراحل اولیه از عمر طولانی برخوردار هستند.

غربالگری بیماری سرطان روده بزرگ چیست؟

بیماران در مراحل ثانویه اگر بیماری شان تشخیص داده شود با جراحی و شیمی درمانی از عمر خوبی برخوردار خواهند بود. تست‌های خون منفی زیاد دقیق نیست. پیشگیری و غربالگری باعث کنترل بیماری خواهند شد.

آمار ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ در دنیا چگونه است؟

نجمه آل طه دبیر علمی هفته سلامت گوارش گفت: امسال هفته سلامت گوارش به سرطان روده بزرگ اختصاص پیدا کرده و این بیماری تا ۹٠ درصد قابل پیشگیری است. با انجام تست‌های غربالگری و برداشتن پلیپ قبل از ایحاد سرطان قابلیت پیشگیری دارد.

از هر ۲۳ مرد و ۲۵ زن یک نفر می‌توانند مبتلا به سرطان روده بزرگ در دنیا شوند. سرطان روده بزرگ جزو سرطان‌های شایع در کشورهای غربی است و عدم تحرک، چاقی و استعمال دخانیات جز عوامل بروز این بیماری است.

غربالگری‌ها چگونه انجام می‌شود؟

او افزود: امروزه توصیه شده تا جوان‌ترها اقدام به انجام غربالگری سرطان روده بزرگ کنند. مراحل اولیه سرطان روده بزرگ علامتی ندارد و باید غربالگری در بین افراد مشکوک انجام شود. تست‌ها شامل عکس برداری و تست خون منفی است و این نوع غربالگری‌ها برای افراد عادی نیز توصیه می‌شود.

حمید اسد زاده عضو کمیته هفته سلامت گوارش گفت: سرطان روده بزرگ قبل از ایجاد سرطان قابل پیشگیری است. تست غربالگری در مراکز بهداشت انجام نمی شود و افراد بالای ۵٠ سال باید غربالگری سرطان روده بزرگ را مانند تست خون منفی انجام بدهند. درمان سرطان روده بزرگ مانند رادیو تراپی و شیمی درمانی است. اگر افراد دچار اسهال طولانی مدت شده یا خون در مدفوع دیده همچنین کاهش وزن یکبارگی پیدا کرده حتما به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =