حضور ۱۵۴ ایده نوآورانه از دانشگاه آزاد استان البرز در رویداد عصر امید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: ۱۵۴ عنوان از ۳۷۴ اثر معرفی شده از دانشگاه آزاد اسلامی البرز به دبیرخانه رویداد عصرامید تایید شدند که شامل هسته‌های فناور، گروه‌های پژوهشی، سرای نوآوری و مراکز رشد در زمینه‌های فنی مهندسی، پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی هستند.

حسین کلانتری خلیل‌آبادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایتان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به حضور این دانشگاه در رویداد عصر امید اظهار کرد: هدف از شرکت در این رویداد، تکمیل زیست بوم صنعتی کشور با استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی است. ۱۵۴ عنوان از ۳۷۴ اثر معرفی شده از دانشگاه آزاد اسلامی البرز به دبیرخانه رویداد عصرامید تایید شدند که شامل هسته‌های فناور، گروه‌های پژوهشی، سرای نوآوری و مراکز رشد در زمینه‌های فنی مهندسی، پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی هستند.

وی در رابطه با نقش دانشگاه در مسئله‌یابی و حل چالش‌های کشور گفت: مشکلات کشور را اگر به سه سطح ریشهای، اصلی و شاخهای تقسیم کنیم. برای آن که دانشگاه بتواند در مسیر حل مشکلات کشور گام بردارد نیاز به تدوین و ارائه یک سری ساختار و سیاست ها است. چرا که در هر سطح از سه سطح مذکور که بخواهیم به آن ورود کنیم ضرورت دارد که کارگروهی تخصصی تشکیل شود که در آن کارگروهها، هسته مرکزی یک فرد از استادان و یک فرد از صنعت انتخاب می‌شوند و بعد آنها کارگروه های خود را تشکیل می‌دهند.

کلانتری بیان کرد: برای آن که ما به دانشگاه حل مسئله تبدیل شویم باید به ساختارها، آیین نامه ها و فرایندها بپردازیم چرا که با ساختار فعلی نمی توان مشکلات جامعه را در این سطح حل کرد . بخش دیگر خارج از دانشگاه است که در این زمینه از تفاهم‌نامه‌های داخلی و خارجی شروع می کنیم تا سرانجام به انعقاد قرارداد منتهی شود. ماموریت‌محور کردن دانشگاه در جهت حل مسائل ملی یکی از اهداف و رویکردهای جدید دانشگاه آزاد است که می‌تواند ضمن هموار کردن مسیر ارتباطی دانشگاه با جامعه و صنعت مشکل تخصص عملی و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را نیز تا حد زیادی مرتفع سازد. در همین راستا، سیاست دانشگاه آزاد در راه اندازی رشته های جدید نیازسنجی از جامعه است زیرا بسیاری از رشتههای موجود یا نیازسنجی نشدهاند یا در محل مناسب خود آموزش داده نمیشوند که توجه جدی به طرح آمایش آموزشی، بسیاری از مشکلات این بخش را برطرف میکند لزوما واحدهای دانشگاهی باید متناسب با شرایط جامعه رشتههای جدید ایجاد کنند. همچنین باید با برگزاری دورههای کوتاهمدت ارتباط با مراکز صنعتی و خدماتی، مهارتهای مورد نیاز کشور را به دانشجویان آموزش دهند تا دانش آموختگان با آمادگی کامل وارد بازار کار شوند.

به گفته او، تعریف و طراحی دانشکده‌های موضوعی، میان رشته‌ای، دانشکده هنر و تمدن اسلامی وهمچنین مرکز مشاوره و هدایت تحصیلی با توجه به طرح آمایش سرزمینی و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله سیاست‌های دانشگاه برای توسعه بیش ازپیش در دوره جدید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: یکی از الزامات واحدهای دانشگاهی برای ارتباط با صنعت و جامعه، چابکسازی و کاهش بروکراسی‌های اداری و آموزشی است. در این راستا، باید از مولفه‌هایی چون آسان‌سازی شغلی، چرخش شغلی، غنی‌سازی شغلی و لاجرم توسعه شغلی غافل نبود چرا که امروزه سازمانی موفق تر خواهد بود که بتواند همسو با تغییرات محیطی برنامه تغییر سازمانی خود را نیز پیش ببرد. شناسایی و جذب نخبگان یکی دیگر از رهبردهای همسو با سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی است که ایجاد شبکه یکپارچه علمی پژوهشگران و نخبگان و بانک های اطلاعاتی آنان می تواند راهی برای استفاده حداکثری از آنان در زمینه های آموزشی و پژوهشی باشد.

کلانتری تاکید کرد: ایجاد «سرای سلامت کار» به منظور ارتقا فعالیتهای فناورانه، نوآورانه و دانش بنیان در حوزه سلامت کار با عنایت به وجود بخش‌های مرتبط با کار و صنعت در راستای بهبود بخشی و سلامت کارکنان شرکتها و صنایع، اخذ مجوز «آزمایشگاه همکار، معتمد و استاندارد» با استفاده از ظرفیتها و پتانسیل‌های سخت‌افزاری دانشگاه و توان اعضاء هیأت علمی جهت همکاری با بخش های برون سازمانی و مراکز صنعتی و تحقیقاتی، ایجاد «گروه پژوهشی مکاترونیک» مبتنی بر تحلیل و پیاده سازی سیستم های مکاترونیکی در زمینه تجهیزات جانبی،کیفیت،زیست محیطی و مشاوره علمی و فنی به شرکت ها و صنایع مرتبط، تاسیس «مرکز آینده پژوهی» با هدف تدوین چشم اندازهای استراتژیک و تجزیه و تحلیل پیشران ها از برنامه‌های عملیاتی دانشگاه آزاد استان البرز در حوزه پژوهش و فناوری است.

وی یادآور شد: رویکرد اصلی دانشگاه آزاد اسلامی نگاه اصیل و جدی به فرهنگ است، لذا باید تفکر فرهنگی خدمت صادقانه و اسلامی در دانشگاه نهادینه گردد و رفتار و حرکات ما در دانشگاه باید نشأت گرفته از فرهنگ اسلامی باشد. بدون تردید بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت و هویت هر جامعه دخالت اساسی دارد به فرموده امام خمینی «مبدا همه خوشبختی ها و بدبختی های یک ملت است، فرهنگ آن جامعه است» و به فرموده مقام معظم رهبری «فرهنگ همچون هواست که رفتار انسان متناسب آن چیزی خواهد شد که استنشاق می کند». بنابراین، مهمترین فعالیت در دانشگاه فعالیت فرهنگی است، فرهنگ به معنای عام کلمه که تمام رویکردها و نگرش های علمی و اجرایی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی البرز اضافه کرد: دانشگاه، متکفل سیاست‌گذاری، مدیریت، کنترل و نظارت، برنامه ریزی، جهت دهی و تعیین محتوا، آماده سازی شرایط و امکانات برای اجرای امور فرهنگی و اجتماعی بر اساس سیاست های کلان سند دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت متبوع می باشد و باید راهبردها و برنامههای سازماندهی شده ای را در این خصوص تدوین نماید. ایجاد محیط نشاط، امید و اتکال به خداوند متعال، افزایش بصیرت اسلامی انقلاب، تقویت روحیه تعهد و حضور در صحنه‌های علمی فرهنگی اجتماعی، توسعه حوزه مشارکت دانشگاهیان در فعالیت های فرهنگی و الگوسازی فرهنگی مبتنی بر اندیشه ناب اسلامی از جمله سیاستهای راهبردی پیشنهادی می باشد.

او در پایان تصریح کرد: اقدامات واحدهای استان البرز در زمینه فرهنگی دانشجویی عبارت است از تأسیس مرکز پایش فضای مجازی با تکیه بر تجربیات و دانش اعضاء هیأت علمی دانشگاه با رویکرد بازتعریف نظام موضوعات، تهدیدها و فرصتها در حوزهی فرهنگی، انقلابی و اعتقادی، پیاده سازی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در مساجد و گلزار شهدای گمنام دانشگاه، راه اندازی مرکز نوآوری قرآن و عترت به سبب اهمیت موضوع قرآن‌پژوهی با توجه به ظرفیت علمی دانشکده الهیات واحد کرج، تاسیس نشریات دانشجویی و خانه نشریات، ایجاد سراهای صنایع خلاق فرهنگی و هنری و برگزاری کارگاه‌های فرهنگی با هدف ترویج ازدواج دانشجویی و سبک زندگی ایرانی اسلامی.

انتهای خبر/ 

کد خبر: 1141467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =