شرایط منطقه به آمریکا اجازه نمی‌دهد برجام را دفن کند / دو مشکل فراروی اروپا در شورای حکام

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با اشاره به تلاش اروپا برای فشار بر ایران در شورای حکام گفت: رأی اروپا در شورای حکام بدون آمریکا نخواهدتوانست به فعال شدن مکانیزم ماشه منجر شود.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تأثیر آن در نشست شورای حکام اظهار کرد: آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند با حداقل امتیاز به برجام باز گردند با مواضع قاطع ایران مواجه شدند و اکنون در شرایط دشواری قرار دارند.

وی به صحبت‌های نماینده ویژه آمریکا در پرونده هسته ای اشاره کرد و افزود: رابرت مالی در گزارش خود به کنگره تصریح می‌کند که قرار نبود برای بازگشت به برجام امتیازی به ایران بدهیم؛ اما نسنجیدگی جمهوری‌خواهان و خروج خودسرانه ترامپ از برجام ما را به دردسر انداخته است.

بیشتر بخوانید:

هشدار وزیر امور خارجه به هرگونه اقدام سیاسی در آژانس

این تحلیلگر مسائل بین الملل اضافه کرد: جان کری هم گفته که نه تنها در برجام امتیازی به ایران ندادیم، بلکه این ویژگی را هم داشتیم که طی سال‌‎های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ بیش از یک تریلیون دلار از کنار خرید نفت ارزان سود و کردیم و متقابلاً ایران بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار متضرر شد. چون طی برجام نفت بالای ۱۰۰ دلار را تا زیر ۴۰ دلار کاهش دادیم.

ظهره‌وند با تأکید براینکه آخرین تلاش غربی‌ها در شرایط دشوار این است که بتوانند از اهرم شورای حکام و تهدید ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت استفاده و ایران را وادار کنند از موضع خود تنزل کند، اظهار کرد: می‌خواهند با فشارهای سیاسی ایران را مجبور کنند قطعنامه‌هایی که اخیراً علیه روابط ایران و چین تصویب شده را بپذیرد تا آنان نیز در مقابل برجام را عملیاتی کنند و آمریکایی‌ها به برجام برگردند.

به اعتقاد وی؛ بعید است اروپایی‌ها پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند؛ چون دو مشکل فراروی آنان قرار دارد. یکی اینکه آمریکایی‌ها در برجام نیستند و رأی‌گیری آنها بدون حضور آمریکا نمی‌‎تواند به فعال شدن مکانیزم ماشه منجر شود.

این تحلیل‌گر مسائل بین الملل با تصریح اینکه چین و روسیه عامل بازدارنده فعال کردن مکانیزم ماشه هستند، خاطرنشان کرد: چین و روسیه راحت به رأی شورای امنیت تن نمی‌دهند و این برای آمریکایی‌ها یک چالش است. بنابراین معتقدم شورای حکام در نشست امروز خود به صدور یک بیانیه شدیدالحن بسنده کنند.

ظهره وند با تأکید براینکه آمریکا و اروپا نمی‌توانند برجام را کاملاً دفن کنند، اظهار کرد: امروز شاهد بودیم بایدن با فروش نفت ونزوئلا به ایتالیا و یونان موافقت کرد. چون با توجه به تحولات اوکراین و بحران اروپا چاره‌ دیگری ندارد. آمریکایی‌ها مجبورند امتیازات یا شرایط دیگری را در نظر بگیرند که احتمالاً یکی هم فروش نفت ایران است.

به گزارش ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز (دوشنبه) ۱۶ خرداد ماه و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی به گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت:با جوزپ بورل در مورد مذاکره برای لغو تحریم‌ها و چگونگی ادامه آن رایزنی کردیم.

وی تصریح کرد: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند. ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است، اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند.

قرار است امروز (دوشنبه 16 خرداد) نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی برگزار شود و این در حالی است که رویترز روز چهار شنبه گزارش داد: آمریکا و سه کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.این چهار کشور همچنین گفته‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.

پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با جورپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد: هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس ، بی تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری ایران مواجه خواهد شد.

کد خبر: 1143169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علب IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      0 0
      کلید مشکل نفت جهان در دست اعراب و خصوصا عربستان است نه ایران عربستان تولید نفتش بیش از 12 میلیون بشکه است که درحال حاضر 8 میلیون تولیدی دارد یعنی امکان افزایش چهار میلیون و سایر کشورهای عربی را اضافه کنید مجموع بیش از نفت روسیه خواهد بود در صورتی که ایران امکان صادرات دو میلیون بشکه را دارد که در حال حاضر بک میلیون آن با تخفیفاتی صادر میشود و افزایش قیمت نفت بخاطر عدم افزایش تولید توسط اعراب بود آنهم بخاطر نارضایتی آنها از بایدن که در سمت ایران ایستاده بود خصوصا که بعد از ریاست جمهوری، حوثی ها را از گروه های تروریستی خارج کرد لذا ما از این موقعیت ها استفاده نکرده و باعث شدیم که دوباره آمریکا و اعراب آشتی کردند آن هم به قیمت ماندن سپاه در گروه های تروریستی توسط آمریکا لذا بایستی فامیل مسولین را تغییر دهند بنام مسولین متوهم و " فرصت سوز" و خواهشا شما هم از این توهمات بیرون بیابید جبهه مخالف برجام در آمریکا و منطقه خیلی بیش از موافقان آن است تا پیش بینی های شما درست باشد و قوه کاسبان تحریم را نیز اگر اضافه کنید و...