تلاش آمریکا برای ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت / احتمال وتوی قطعنامه ضدایرانی توسط روسیه و چین

آندره کورتونوف معتقد است ایالات متحده تلاش می‌کند با متهم کردن جمهوری اسلامی به شکست در مذاکرات، موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد تا از این طریق تحریم‌های جدید ضدایرانی را به تصویب برساند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، ماه‌ها از تلاش برای احیای توافق هسته‌ای در وین گذشته است اما نه تنها نتیجه مثبتی حاصل نشده، بلکه به نظر می‌رسد تقریبا همه طرف‌ها به ناموفق بودن نتیجه تلاش‌ها اذعان دارند؛ تا جایی که این روزها گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌شود. در همین راستا، خبری مبنی بر تهیه پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی توسط آمریکا و سه کشور اروپایی درباره پرونده هسته‎‌ای ایران منتشر شده است

دکتر حسین امیرعبداللهیان نیز در واکنش به این اقدام، ضمن غیرسازنده خواندن اقدام کشورهای مذکور برای تهیه این پیش نویس، آن را یک فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران دانسته که روند مذاکرات هسته‌ای را مختل می‌کند. علاوه بر این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا و در اقدامی غیرمنتظره، ضمن نامعتبر خواندن پاسخ‌های ایران در مورد اورانیوم‌های ردیابی‌شده در سه سایت هسته‌ای، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را ۱۸ برابر میزان مجاز برجام برآورد کرده است. گروه بین‌الملل ایسکانیوز در مصاحبه‌ای با «دکتر آندره کورتونوف» -دیپلمات برجسته روسی و مدیرکل شورای امور بین المللی روسیه- این موضوعات را مورد بررسی قرار داد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن تایید این موضوع، اظهار کرد: ایالات متحده در تلاش است با متهم کردن جمهوری اسلامی به شکست در مذاکرات، موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد تا تحریم‌های جدید ضدایرانی را به تصویب برساند. این دیپلمات روس در خصوص واکنش احتمالی چین و روسیه و احتمال وتوی قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت گفت: احتمال قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت توسط روسیه و چین محتمل است؛ زیرا نه مسکو و نه پکن روایت ایالات متحده از مسئله هسته‌ای ایران را نپذیرفته‌اند.

در ادامه این مصاحبه در مورد پیامدهای شکست توافق هسته‌ای برای منطقه و جهان سوال شد. به گفته ایشان، شکست توافق عاملی برای سرعت گرفتن گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه خواهد بود. وی همچنین افزود: شکست توافق، تاثیر منفی بر ثبات منطقه خواهد داشت و برای نتایج به دست آمده در کنفرانس «پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» موسوم به «ان.پی.تی» مضر خواهد بود.

آندره کورتونوف در انتهای مصاحبه با بیان اینکه هنوز هم احتمال به نتیجه رسیدن توافق وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صورت وجود اراده سیاسی در دو طرف، می‌توان مسائل باقی مانده را در مدت زمان قابل قبولی حل و فصل کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =