گزینه‌های رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران تمام شده است

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به اینکه توقف مذاکرات وین برای منطقه تبعات خطرناکی به همراه دارد، تاکید کرد: گزینه‌های رئیس‌جمهور بایدن درقبال ایران تمام شده است.

به‌گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز  شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش خود بدون اشاره به ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان به بررسی وضعیت کنونی پیرامون پیشرفت‌های هسته‌ای و اقدامات اخیر ایران در این زمینه پرداخت و مدعی شد: تنش‌های طولانی مدت بر سر توانایی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ممکن است در این روزها به نقطه‌ای بی بازگشت رسیده باشد و خاورمیانه را به سمت موقعیت ناشناخته‌ای سوق دهد.

بیشتر بخوانید:

هشدار بایدن به آمریکایی‌ها: باید با تورم بالا زندگی کنید

سی‌ان‌ان ادامه داد: تهران غنی‌سازی اورانیوم را با سرعتی افزایش داده است که از زمان امضای هسته‌ای توافق تاریخی در سال ۲۰۱۵ (برجام) که باعث شد ایران غنی‌سازی اورانیوم را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند، مشاهده نشده است. توافقی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد.

درحالی‌که تهران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد، این شبکه به نقل از کارشناسان مدعی شد که ایران احتمالا در حال حاضر نیز به قدری مواد هسته‌ای در اختیار دارد که برای تولید یک بمب اتم کافی است.

سی‌ان‌ان در ادامه به اقدامات جبرانی تهران در قبال فشارهای آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام علیه برنامه هسته‌ای ایران و در واکنش به سیاسی کاری‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد، از جمله قطع دسترسی آژانس به دوربین‌های نظارتی خود در ایران و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات زیر زمینی نطنز.

این شبکه آمریکایی وابسته به حزب دموکرات افزود: این اقدامات در حالی انجام شده است که مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام برای احیای این توافق و بازگشت واشنگتن با وقفه مواجه شده است. مذاکرات متوقف شده پیامدهای خطرناکی برای منطقه به همراه دارد.

دینا اسفندیاری مشاور ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا در انیشکده "گروه بحران" در این باره به سی‌ان‌ان گفت:  در حالی‌که هم آمریکا و هم ایران با بیشتر جنبه‌های فنی بازگشت به توافق هسته‌ای دست و پنجه نرم کرده‌اند، اختلافات در زمینه‌هایی که اغلب نمادین هستند، همچنان به قوت خود باقی است. در نتیجه، ایران با افزایش فشارها اکنون دست به حمله زده است.

سی‌ان‌ان همچنین گزارش داد: زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، موجی از تحریم‌های سخت را علیه اقتصاد ایران به راه انداخت. دولت ایالات متحده در آن زمان مطلع بود که تهران همچنان به این توافق پایبند است اما ترامپ در ضدیت با بسیاری از سیاست‌های دوران اوباما با استناد به ادامه مداخله ایران در خاورمیانه از طریق گروه‌های شبه‌نظامی همسو با تهران، قصد نابود کردن این توافق هسته‌ای مهم را داشت.

سی‌ان‌ان افزود: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که از مخالفان سرسخت کارزار به اصطلاح "فشار حداکثری" ترامپ علیه ایران بود با روی کار آمدن خود مذاکرات را احیا کرد. اما سیاست بایدن تاکنون در احیای این توافق شکست خورده است و ایران به‌طور پیوسته تلاش خود را در تضاد با تعهداتش در توافق افزایش داده است.

همچنین تریتا پارسی معاون اجرایی موسسه آمریکایی کوئینسی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان درباره وضعیت کنونی مذاکرات وین اظهار داشت: ایرانی‌ها از سال ۲۰۱۸ هیچ منفعتی از برجام کسب نکرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منافع (برجام) را دیده است. دیگران نیز شاهد این منافع بوده‌اند، چراکه ایران به‌طور کامل به توافق پایبند بود.

وی ادامه داد: تنها مساله زمان مطرح بود که این موضوع به پایان برسد و ایرانی‌ها بگویند خب اگر ما چیزی به دست نمی‌آوریم، چرا شما باید از مزایای آن بهره‌مند شوید؟

سی‌ان‌ان در عین حال در گزارش خود نوشت: به گفته تحلیلگران، که می‌گویند منطقه اکنون می‌تواند به‌طور اجتناب‌ناپذیر به سمت تشدید تنش‌ها حرکت کند، ایران تقریباً یک سال با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

این شبکه در ادامه تاکید کرد که در این میان، با توجه به اینکه ایالات متحده پیشتر ایران را در دولت ترامپ تحریم کرده است، گزینه‌های بایدن (درقبال تهران) تمام شده است. در واقع، تحریم‌ها ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده اما آن را نابود نکرده است و احتمالاً ایران نسبت به مجازات‌های اقتصادی بیشتر حساسیت‌زدایی می‌کند. ترور مقامات ارشد ایران توسط اسرائیل در سال‌های اخیر - ازجمله یک دانشمند برجسته هسته‌ای - نیز نتوانسته غنی سازی اورانیوم ایران را مهار کند.

شبکه سی‌ان‌ان در بخش پایانی گزارش خود به بررسی استفاده گزینه نظامی علیه ایران پرداخت و تصریح کرد: جنگ علیه ایران ممکن است برنامه هسته‌ای آن را از بین ببرد اما ویرانی غیرقابل توصیفی را در کل منطقه به همراه خواهد داشت. علاوه‌براین، ایالات متحده را به منطقه‌ای می‌کشاند که سعی کرده از آن جدا شود.

تریتا پارسی نیز در پایان گفت: برخی از تهاجمی‌ترین تشدید تنش‌ها از سوی طرف ایرانی در زمینه افزایش برنامه (هسته‌ای‌اش) در دوره ریاست جمهوری بایدن اتفاق افتاده است، نه دوره ترامپ و دلیل آن هم این است که بایدن به سیاست‌های ترامپ ادامه داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =