کاهش تعاملات ایران با آژانس بین‌المللی فراپادمانی است/ اعتراض به عدم عضویت رژیم صهیونسیتی در NPT

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کاهش سطح همکاری ایران با آژانس بین‌المللی اتمی فراسازمانی است.

بهزاد دانشفر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به قطعنامه شورای حکام با موضوع درخواست از ایران برای افزایش سطح همکاری با بازرسان آژانس انرژی اتمی اظهار کرد: این اقدام کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه آمریکا در آماده سازی متن پیشنهادی به این شورا، تا حدود زیادی دور از انتظار بود؛ چرا که رسانه‌ها و کارشناسان حوزه سیاسی و بین‌المللی و مردم منتظر اخباری مبنی بر توافق بودند.

وی با بیان اینکه این قطعنامه، عملی عجولانه از سوی شورای حکام بود، گفت: کشورهای نام برده شده به علاوه برخی از کشورها مانند رژیم غاصب صهیونیست به دنبال ایجاد جنگ روانی در داخل کشور، اخلال در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی هستند؛ چرا که طبق شواهد موجود تصمیمات بین‌المللی درباره انرژی هسته‌ای و برجام کاملا سیاسی بوده و افکار عمومی و بازارهای داخلی کاملا وابسته به اخبار و تصمیمات مرتبط با مذاکرات است. 

کاهش تعاملات فرا پادمانی ایران با آژانس بین‌المللی 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اینکه قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران تا چه میزان الزام اجرایی دارد، گفت: اجرا شدن یا نشدن این قطعنامه تا حدود زیادی به واکنش دولت، مجلس شورای اسلامی و تیم مذاکره کننده بستگی دارد. اگر از موضع انفعال با این موضوع برخورد شود، شورا یا آژانس درخواست‌های خود را در حوزه‌های شفافیت یا کاهش درصد غنی سازی اورانیوم افزایش می‌دهد.

وی نظارت‌های فراپادمانی را شامل نظارت‌های مربوط به پروتکل‌ الحاقی دانست و گفت: آژانس مسائل فنی را نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح کرده‌، این مسائل در تاریخ‌های مورد توافق نبوده و برای گذشته است، به همین منظور بازرسان آژانس اعلام کردند ایران در راستی آزمایی صادق نیست؛ البته گفتنیست که کاهش سطح همکاری ایران با آژانس فراسازمانی است.

دانشفر با تاکید بر اینکه ایران تمام تعهدات پادمانی خود را اجرا کرده و می‌کند، گفت: ایران برای اعتماد سازی نسبت به همکاری‌های بیشتر با بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی اقدام کرد؛ اما با تصویب این قطعنامه، همکاری‌های اضافی را کاهش داده و همچنان بر تعهدات برجامی خود پایبند است.

کارشکنی رژیم صهیونیستی در پرونده هسته‌ای ایران

این کارشناس حوزه سیاسی با اشاره به تحرکات رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه و رایزنی‌های این رژیم با کشورهای عضو برجام یادآور شد: در حال حاضر این رژیم کلاهک‌های هسته‌ای را در اختیار دارد؛ اما عضو (npt) نیست. ایران باید این موضوع را در مجامع بین‌المللی مطرح و خواستار پاسخگویی اسرائیل در این زمینه شود تا پروندهای هسته‌ای نیز علیه این رژیم در آژانس یا شورای حکام تشکیل شود.

وی ادامه داد: مسئولان آژانس انرژی هسته‌ای باید درباره رفت و آمد و تعاملات اخیر خود با سران رژیم غاصب صهیونیست پاسخگو باشند و شفاف سازی کنند که چرا این رژیم تا کنون مصون از نظارت و بازرسی آژانس بوده است.

به گفته دانشفر؛ پروژه انگاره سازی مانند حمله به سایر کشورها، از پرونده هسته‌ای ایران در دنیا از سوی مخالفان انقلاب اسلامی کلید خورده است و از سوی دیگر نیز تلاش کرده‌اند تا افکار عمومی و اذهان مردم نسبت به اخبار مربوط به برجام را  شرطی سازی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =