پرورش دانشجوی «بله قربان‌گو» توسط برخی مسئولان دانشگاهی/ سیاست‌های سرکوبگرانه دانشگاه‌ها، خلاقیت مدیران آینده را نابود می‌کند

عضو بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یزد معتقد است برخی مسئولان علی‌رغم نقش خود در تقویت هویت دانشجویی، فردیت دانشجو را نمی‌پذیرند و با سیاست‌های سرکوبگرانه و پرورش دانشجوی «بله قربان گو»؛ خلاقیت و فردیت و اعتماد به نفس را در مدیران نسل آینده از بین می‌برند.

محمد صدارت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه هویت دانشجویی بخشی از شخصیت و رفتارهای فردی است که به عنوان دانشجو در دانشگاه تحصیل می‌کند، اظهار کرد: بخشی از این هویت توسط خود فرد ایجاد می‌شود و بخش دیگری نیز توسط مسئولان دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هویت دانشجویی، حس تعلق فرد به دانشگاه را نشان می‌دهد، ادامه داد: در حال حاضر این حس تعلق خیلی در دانشجویان به ویژه در دوران تحصیلی مقطع کارشناسی وجود ندارد؛ چرا که هویت‌های موازی در جامعه، هویت دانشجویی را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

پرورش دانشجوی «بله قربان گو» توسط مسئولان دانشگاهی

 عضو بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یزد درباره تاثیرات همسو بودن فضای فرهنگی دانشگاه و هویت دانشجویی عنوان کرد: همسو بودن جریانات دانشجویی و فضای فرهنگی دانشگاه باعث رشد خلاقیت و روحیه خودباوری در دانشجویان می‌شود و از چنین جامعه‌ای می‌توان انتظار رشد، ترقی و پرورش نوابغ را داشت. این خودباوری باعث ایجاد و تقویت هویت دانشجویی نیز می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان دانشگاه‌ها در نابود کردن روحیه انجام فعالیت‌های فوق برنامه‌ای در دانشجویان تصریح کرد: برخی از مسئولان و معاونان فرهنگی یا دانشجویی مربوط به فضای علمی دانشگاه‌ها، علی‌رغم نقش خود در رواج روحیه خود باوری و هویت دانشجویی، فردیت دانشجو را نمی‌پذیرند و با سیاست‌های سرکوب گرانه و پرورش دانشجوی «بله قربان گو»؛ خلاقیت و فردیت و اعتماد به نفس را در این قشر  و در نتیجه مدیران نسل آینده از بین می‌برند.

صدارت اضافه کرد: در حال حاضر فضای حاکم بر دانشگاه فقط به بخشی از هویت فردی دانشجویان تاکید داشته و سرکوب کننده سایر بخش‌های فردیت دانشجویان است. در نتیجه دانشجو  برای نزدیک کردن خود به معیارهای این فضا، ناگزیر است شخصیت واقعی خود را انکار کند، در این صورت نوعی زیست دوگانه در این محیط به وی القا می‌شود. نتیجه چنین شرایطی جز تزویر و ریا نخواهد بود.

هویت دانشجویی؛ مستقل و نفوذ ناپذیر

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر هویت دانشجویی دانشجویان تاثیر گذار است یا خیر، گفت: در حال حاضر نباید انتظار هویت دانشجویی مطیع از دانشجویان را داشته باشیم و این موضوع بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسد؛ اما متاسفانه وجود دارد. 

وی در پایان با اشاره به گستردگی و آسانی استفاده از شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: در گذشته به دلیل عدم آگاهی و نبود سواد رسانه‌ای، پروپاگانداها تاثیر بسیاری بر جوانان یا دانشجویان داشت؛ اما در حال حاضر عضویت و فعالیت در این فضا، تاثیرات چندانی بر هویت دانشجویان، تفکرات و باورهای آنها ندارد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1144035

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =