رشته‌های دانشگاهی منطبق با بازار کار نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود در استان کرمان برای ایجاد درآمدزایی و اجرای طرح آمایش استانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از مشکلاتی که متاسفانه امروزه با آن مواجه هستیم آن است که دانشجویان ما مهارت‌های لازم و کافی را برای ورود به بازار کار ندارند.

علیرضا منظری توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تشریح طرح ماموریت گرایی مبتنی بر آمایش دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها گفت: اهداف طرح آمایش شامل شناخت محیط درونی و بیرونی دانشگاه و ناحیه بندی مناطق شهرستان‌ها در هر استان است. تا به امروز واحدها شهرستان به شهرستان تقسیم بندی می‌شدند اما اکنون ناحیه بندی اتفاق می‌افتد و چند واحد در یک شهرستانبه عنوان یک ناحیه تعیین می‌شوند که پس از تقسیم بندی، برای نواحی و واحدهای دانشگاهی زیر مجموعه آن‌ها تعریف ماموریت صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی از اهداف این طرح بازمهندسی اهداف دانشگاه بر اساس ماموریت‌ها، قابلیت‌ها و نیازهای مناطق آمایشی است. شاخصه‌های اصلی آمایش معیارهای جمعیت شناختی مانند نرخ رشد جمعیت، نرخ سواد آموزی، نرخ اشتغال، تعداد جوانان، تعداد شاغلین و بیکاران و مواردی از این قبیل است. یکی دیگر از معیارها شاخص‌های اقتصادی مانند تولیدات در حوزه صنعت، کشاورزی، معدن و همینطور درآمدهای اقتصادی ناحیه و ارائه خدمات می‌باشد. به جز معیارهای اقتصادی و جمعیتی، معیار آموزشی و معیار پژوهشی نیز در این طرح وجود دارد که حائز اهمیت است؛ مانند تعداد دانشجویان هر منطقه به تفکیک، تعداد اعضای هیئت علمی، تعداد مقالات و کتب، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، درآمدها، هزینه‌ها و دارایی‌ها که همگی این موارد و معیارها می‌توانند در مجموع در بازطراحی و بازمهندسی مجدد رشته‌ها، تعیین نواحی، باز توزیع رشته و هیئت علمی و همچنین توزیع امکانات بسیار موثر و تاثیرگذار باشند.

منظری توکلی با اشاره به شیوه اجرای طرح طرح آمایش استان‌های دانشگاه آزاد گفت: طرح آمایش در مراحل تکمیل قرار دارد و سعی می‌شود تا برای اجرایی شدن، بر اساس دستورالعمل‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات لازم صورت پذیرد. تا الآن ناحیه بندی‌ها توسط واحدهای استان انجام شده، رشته‌ها و امکانات مورد نیاز هر ناحیه مشخص شدند و می‌توان گفت که تفریباً مطالعات آمایشی به صورت کامل انجام شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: ظرفیت‌های بسیار زیاد و خوبی در استان کرمان وجود دارد که این استان را از سایر نقاط کشور متمایز می‌کند. به عنوان مثال استان کرمان 45 درصد از معادن کل کشور را در خود جای داده است و به عنوان بهشت معادن ایران به حساب می‌آید. به لحاظ کشاورزی 25 درصد از محصولات باغی و زراعی تولید شده در کشور از طریق بخش کشاورزی کرمان تولید و تامین می‌شود. علاوه بر این موارد وجود مرقد مطهر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به لحاظ ملی و بین‌المللی دارای اهمیت بسیار زیادی است. استان کرمان در زمینه خدمات، صنعت، امکانات دانش بنیان و وجود داشتن بازار کار مناسب، جایگاه مناسب‌تری نسبت به بسیاری دیگر از استان‌های کشور دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به معضل مهارتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیان داشت: اجرای طرح آمایش با توجه به اهدافی که برای آن تشریح و مشخص شده است، می‌تواند نسبت به مهارت آموزی دانشجویان بر اساس نیاز هر منطقه تاثیرات بسیار مثبت و بسزایی را در اشتغال دانشجویان داشته باشد. یکی از مشکلاتی که متاسفانه امروزه با آن مواجه هستیم آن است که دانشجویان ما مهارت‌های لازم و کافی را برای ورود به بازار کار ندارند. بر اساس ناحیه بندی‌های صورت گرفته، سعی شده است تا رشته‌های مورد نیاز در هر منطقه و تربیت نیروهای لازم در هر منطقه لحاظ شود. یفیناً ما اگر بخواهیم جدای از محیط بیرونی دانشگاه هر گونه اقدامی را انجام دهیم، طرح ناموفق خواهد ماند و به همین خاطر یکی از فاکتورهای مهم موفقیت طرح ارتباط مداوم با محیط بیرونی اعم از صنعت و معدن، کشاورزی، خدمات و سایر حوزه‌های کارآفرینی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان تاکید کرد: تقریباً در تمام جلسات شورای استان، بحث سند آمایش استان‌ها مطرح است و می‌توان گفت که تمام کارمندان واحدهای دانشگاهی از روسا و معاونین و سپس سایرین به طور کامل در خصوص این طرح توجیه می‌شوند و کارگاه‌های متعددی برای آموزش آن‌ها برای کاربردی کردن طرح در حال برگزاری است. البته این کارگاه‌ها فعلاً صرفاً برای کارکنان دانشگاه در حال برگزاری است و دانشجویان به زودی در این طرح درگیر خواهند شد. بنا به تقاضا و نیازهای محیطی، شرایط کارآموزی دانشجویان را فراهم خواهیم کرد و افراد با حضور در طرح پویش که به نوعی تکمیل کننده طرح آمایش است، هم امکان ورود به بازار کار را پیدا می‌کنند و هم دوره‌های آموزشی، کارآموزی و کارورزی خود را می‌گذرانند.

نام خبرنگار: محمد شاکری

انتهای پیام /

کد خبر: 1144302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =