فارغ‌التحصیلان مقاطع تکمیلی دست به آچار نمی‌شوند/ تفکر استخدامی، معضلی برای ایجاد اشتغال

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت: حدود ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و نیازی به مهارت بعضی از آنها در استان کرمانشاه وجود ندارد. از طریق پایش‌های انجام شده، رشته محل‌های مورد نیاز ایجاد و رشته‌های بدون متقاضی حذف یا به استان‌ها و شهرستان‌های دیگر منتقل شدند.

فرهاد گل‌محمدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در مورد طرح آمایش استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در طرح آمایش استان‌ها ۳ مرحله  بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از شهرستان، استان و کشور انجام دادیم و کل استان کرمانشاه را به دو ناحیه تقسیم کردیم که ناحیه یک مرکز استان یعنی شهر کرمانشاه و ناحیه دو باقی شهرستان‌های استان را شامل می‌شود و هر کدام از ناحیه‌های یک و دو نصف جمعیت استان را در خود جا داده‌اند.

وی افزود: بر همین اساس و با در نظر گرفتن بضاعت و امکانات هر شهرستان، وظایف و ماموریت‌هایی را تعریف کردیم که اکثرا در ناحیه دو قرار دارند و برای پیش برد اهداف و ماموریت‌ها نیاز به هم افزایی با یکدیگر دارند. برای ناحیه یک که شهر کرمانشاه است، یک برنامه ملی تعریف کردیم که در رابطه با دانشجویان بین المللی است که هم حوزه آموزش و هم حوزه‌های پژوهش، نوآوری و فناوری را در بر دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به مشکل وجود امکانات و نیروی انسانی مناسب در بعضی واحدهای دانشگاهی ادامه داد: بعضی از مراکز و واحدهای ما در شهرستان‌ها از بضاعت و امکانات مناسب برخوردار هستند و می‌توانند ماموریت‌های محول شده را به انجام برسانند، اما بعضی دیگر هم از لحاظ نیروی انسانی دچار مشکل هستند و نیروی انسانی زبده و متخصص برای انجام احسن امور ندارند، چرا که جذب نیروهایی صورت گرفته بر اساس شایسته سالاری نبوده است و هم از لحاظ امکانات و تجهیزات دچار نقص و کمبود هستند. بنابراین انتظار داریم که واحدهای شهرستان بتوانند با هم افزایی، ضعف‌های یکدیگر را پوشش دهند و برنامه‌هایی را که خودمان درباره طرح آمایش مشخص کردیم پیش ببرند.

گل‌محمدی با اشاره به اصلاح رشته محل‌های دانشگاهی اضافه کرد: ما با استفاده از اطلاعاتی که از استانداری، فرمانداری‌ها، آموزش و پرورش و واحدهای دانشگاهی تمام شهرستان‌های استان گرفتیم، رشته محل‌های متناسبی را برای هر واحد تعریف کردیم  یا بعضاً رشته‌هایی را که در یک شهرستان متقاضی نداشته است، به شهرستانی با متقاضی بیشتر منتقل کردیم. برای مثال ما در واحد شهرستان صحنه، رشته‌ گرافیک را ارائه می‌دهیم، اما هیچ‌گونه متقاضی‌ در این واحد برای این رشته وجود نداشته و ما این رشته را به خود واحد کرمانشاه منتقل کردیم. همچنین رشته‌های کاردانی و فنی‌ را در واحد روانسر داشتیم که به معنای واقعی و به علت نداشتن متقاضی تعطیل شده بودند و به همین دلیل این رشته‌ها را به شهرستان اسلام آباد غرب که دارای متقاضی است منتقل کردیم.

تحصیل ۲۲۰۰ نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه 

وی درباره وجود ظرفیت فراوان برای جذب دانشجویان بین‌الملی گفت: با وجود اینکه ما مجوز وزارت علوم برای جذب دانشجویان خارجی از تمام کشورها را داریم، اما در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۷۰ دانشجوی عراقی در واحد کرمانشاه بوده‌اند و اکثر دانشجویان ما، دانشجویان عراقی و عرب زبان هستند و امروز پس از گذشت دو سال که تمرکز ما بر افزایش این دانشجویان از نظر آماری بوده، حدود  دو هزار و ۲۰۰ نفر دانشجوی خارجی داریم. هم اکنون  با وجود اینکه ظرفیت افزایش تعداد دانشجویان خارجی وجود دارد، اما تمرکز خود را بر ارتقا فعالیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و کارگاهی این دانشجویان که خود نیز متقاضی آن بودند گذاشتیم؛ بسیاری از دانشجویان عرب زبان ما، به ویژه پس از حضوری شدن دانشگاه‌ها و کوتاه بودن فاصله کرمانشاه با بسیاری از شهرهای عراق، درخواست برگزاری کارگاه‌هایی را دارند و حاضر به پرداخت هزینه‌های آن هم هستند و تنها از ما فراهم کردن فضا و هماهنگی و استفاده از اساتید شاخص هر حوزه را دارند.

گل‌محمدی اضافه کرد: ما اکنون در تلاش هستیم و مشتاقیم تا شرایطی را فراهم کنیم تا هم از اساتید خارجی کشورهای همسایه همچون عراق استفاده کنیم و هم اساتید خود را برای برگزاری کارگاه‌ها به کشورهای همسایه بفرستیم و تبادل اساتید را در سطوح خوبی برقرار کنیم.  درضمن تفاهم‌نامه‌های متعدد را  تا به امروز با دانشگاه‌های عراقی منعقد کردیم تا از این پس واحد کرمانشاه متولی دانشجویان بین‌الملل در منطقه غرب باشد. هرچند مشکلی که ما امروز با آن مواجهیم و نیازمند کمک سازمان مرکزی برای رفع آن هستیم، جذب دانشجو از اقلیم کردستان عراق است که پیشتر این امکان برای ما فراهم بود و با توجه به مصافت نزدیک، زبان و فرهنگ مشترک، می‌توانستیم میزبان دانشجویان این اقلیم باشیم، اما کارشکنی‌هایی از طرف وزارت علوم کشور عراق وجود دارد و مجوز جذب دانشجو از این اقلیم را برای واحد کرمانشاه صادر نمی‌کند.

 مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و مجموعه‌های مرتبط در سرای نوآوری مهیا شده است

عضو هیات علمی دانشگاه در مورد ظرفیت‌های موجود در استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه از نظر کشاورزی و دامپروری جزو قطب‌های کشور در این حوزه‌ها به حساب می‌آید و ما در کرمانشاه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و مجموعه‌های مرتبط در سرای نوآوری را مهیا داریم. اما حوزه‌ای که نسبت به آن در این سال‌ها بی توجهی شده بوده و از ظرفیت‌های آن به خوبی بهره گرفته نشده است، صنعت گرشگری و بوم‌گردی است که با توجه به مناطق بکری که در استان کرمانشاه مانند اورامانت وجود دارد، پتانسیل خوبی را در این زمینه برای فعالیت ایجاد کرده است. ما قصد داریم که از طریق دانشگاه آزاد پیشرو در ارتقا و بهره برداری از حوزه صنعت گردشگری استان کرمانشاه باشیم و این کار را ابتدا از طریق سرای نوآوری انجام می‌دهیم؛ به همین خاطر شرکت‌هایی را که در این زمینه علاقه به فعالیت داشته‌اند را جذب و در سرای نوآوری مستقر کردیم.

اعتماد کافی از طرف صنایع برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وجود ندارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه اضافه کرد: ما در گام اول طرح آمایش، با انعقاد تفاهم‌نامه با یکی از شرکت‌های صنعتی، زمینه استخدام ۵۵ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد استان کرمانشاه که همگی افراد بومی استان بوده‌اند را فراهم کردیم و از طرفی  ۳۰۰ نفز از کارکنان و کارمندان خود را به عنوان دانشجو در دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه مشغول به تحصیل کردند. البته تا امروز ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف بوده است و اعتماد کافی از طرف صنایع برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما وجود ندارد چراکه بسیاری از آموزش‌های ما صرافاً تئوری است و در صحنه عمل کاربردی برای صنایع ندارند و متفاوت با آن چیزی هستند که مورد استفاده در صنعت است. ما در دو سال گذشته با ایجاد اتاق‌های آرندی مشترک بین برخی صنایع و واحد کرمانشاه و حضور اساتید در این اتاق‌ها در صدد جلب اعتماد و کاربردی سازی بیشترآموزش‌ها و فعالیت‌ها هستیم تا اعتماد مورد نیاز صنایع  حاصل شود.

گل‌محمدی در خصوص نحوه آموزش‌های عملی و فعالیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی بیان کرد: با مذاکراتی که با صنایع اتفاق افتاده است، بنا شده تا هم با معرفی دانشجویان علاقمند و پویا، زمینه حضور، استفاده و آموزش این افراد توسط برخی مجموعه‌ها و صنایع، با حضور مشترک اساتید خود دانشگاه و مربی مجموعه‌های صنعتی صورت پذیرد و هم به عنوان بخشی از کلاس‌های عملی و کارگاهی این دانشجویان به حساب می‌آید و هم با محیط عملیاتی آشنا می‌شوند. از طرفی بحث بیمه این دانشجویان برای صنایع مورد توجه و حائز اهمیت بوده که خود دانشگاه بیمه دانشجویان منظور را به عهده گرفته است تا از این بابت جای نگرانی وجود نداشته باشد. از طرف دیگر ما با نیازسنجی صنایع، اقدام به ایجاد و جهت دهی دانشکده‌های موضوعی کرده‌ایم تا بتوانیم تخصصی‌تر و با توجه به نیازهای موجود به تربیت نیرو بپردازیم.

استان کرمانشاه از مراکز قدرتمند و عظیم تولید فولاد است

وی همچنین با اشاره به مزیت‌های طرح آمایش اضافه کرد: اجرای طرح آمایش مزایای فراوان را به دنبال داشته از جمله اینکه ساماندهی مناسبی در خصوص رشته محل‌های دانشگاهی اتفاق افتاده است و با پایش‌های انجام شده، رشته محل‌های مورد نیاز ایجاد و رشته‌های بدون متقاضی حذف یا به استان‌ها و شهرستان‌های دیگر منتقل شدند. از سوی دیگر ما تراکم جمعیت نیروها در مرکز استان را شاهد بودیم و طرح‌هایی مانند طرح تعاون وجود داشت که امروز دیگر مورد استفاده نیستند و ما تقسیم منابع انسانی بهتری را داریم. همچنین برخی از ظرفیت‌های ناشناخته استان‌ها مورد توجه بیشتر قرار گرفت؛ برای مثال به تازگی متوجه شدیم که استان کرمانشاه از مراکز قدرتمند و عظیم تولید فولاد است و ظرفیت مناسب در این زمینه دارد که شاید برای بسیاری از مردم خود کرمانشاه ناشناخته بوده است و با استفاده از طرح آمایش به آن دست یافتیم و در اختیار دیگر دانشگاه‌های استان نیز قرار دادیم.

۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند

این استاد دانشگاه در خصوص آمار فارغ‌التحصیلان بیکار گفت: بر اساس آمار موجود تا سال گذشته، حدود ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و نیازی به مهارت بعضی از آنها در استان کرمانشاه وجود ندارد. برای نمونه ما در بسیاری از رشته‌های ادبیات دانشجو داشته‌ایم که امروز دیگر نیازی به آن‌ها در استان کرمانشاه وجود ندارد و از طرف دیگر رشته‌هایی داریم که نیاز استان است اما ارئه نمی‌شده است. معضل دیگر آن است که ما متمرکز بر روی مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری بودیم که امروز دیگر حاضر به دست به آچار شدند نیستند و تنها دنبال میز و صندلی و کرسی استادی هستند. اکنون درحال حرکت به سمت تمرکز محوری بر مقاطع کاردانی و کارشناسی هستیم تا با تربیت تکنسین متخصص، هم شراط جذب آن‌ها در صنایع را فراهم کنیم و هم با وجود حمایت‌های دولتی امکان ایجاد کارگاه‌ها و اشتغال توسط خود آن‌ها فراهم شود.

وی  با اشاره به نیاز اصلاح فرهنگ خانواده‌ها در زمینه تحصیلات تاکید کرد: از طرفی  نیازمند حمایت و اصلاح فرهنگ خانواده‌ها هستیم تا با نگاهی واقع بینانه و حمایت از فرزندان خود و کشف استعداد واقعی آنها، بتوانند به بهبود وضعیت فعلی کمک کنند و همگی مطالبه پذیرفته شدن در رشته‌های کم ظرفیت و خاص همچون پزشکی را از فرزندان خود نداشته باشند. به همین خاطر ما با کمک گرفتن از ظرفیت‌های روانشناسی و مشاوره‌ای درصدد این اصلاح فرهنگ اجتماعی و ترغیب خانواده‌ها برای توجه به مقاطع کاردانی و کارشناسی هستیم تا تفکر استخدامی و کار دولتی را از فرزندان خود گرفته و آنها را به ایجاد خوداشتغالی و کسب تخصص در دیگر حوزه‌ها سوق دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =