دلیل نرم و پوسیده شدن کاکتوس و راه نجات آن

نرم شدن کاکتوس یکی از رایج ترین مشکلات این گیاه است و دلایل مختلفی دارد. با شناخت اصلی ترین عامل پوسیدن کاکتوس علاوه بر مانع شدن راه درمان را نیز متوجه میشوید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کاکتوس ها جز خانواده ساکولنت ها هستند و به عنوان گیاهان آپارتمانی مقاوم که به مراقبت کمی نیاز دارند شناخته می شوند. آنها بومی کشورهای گرم بیابانی هستند به این معنی که می توانند مدت طولانی بدون آب بمانند. با این حال، گاهی اوقات متوجه می شوید که نیاز به توجه ویژه دارند.

بیشتر بخوانید:

تاثیر کود دهی مناسب کاکتوس‌ها

اینکه چرا برخی کاکتوس ها نرم و پوسیده می شوند، میتواند دلایل متعددی داشته باشد. گاهی ممکن است با محیطی که کاکتوس در آن رشد می کند مرتبط باشد، محیط ناسالم منجر به بیماری و عفونت در کاکتوس می شود.

کاکتوس ها به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارند، در غیر این صورت مستعد آبیاری بیش از حد، آسیب، بیماری های قارچی و در نهایت پوسیدگی ریشه خواهند بود. کاکتوس نرم اغلب می تواند نشان دهنده پوسیدگی ریشه باشد. شایع ترین دلیل نرم شدن کاکتوس ها آبیاری بیش از حد است که منجر به پوسیدگی ریشه می شود.

آبیاری نامناسب و بیش از حد

همانطور که در بالا ذکر شد، کاکتوس ها گیاهان بیابانی هستند بنابراین، می توانند برای مدت طولانی بدون آب بمانند. آنها آب را در ساقه های خود ذخیره می کنند که اغلب به آنها ظاهری متورم می دهد.

به عنوان یک قانون کلی، فقط زمانی باید کاکتوس خود را آبیاری کنید که خاک آن کاملاً خشک شده باشد. هنگام آبیاری، مطمئن شوید که آن را به طور کامل آبیاری می کنید.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید ظرفی که استفاده می‌کنید دارای سوراخ‌های زهکشی باشد و زمان آبیاری، آب از این سوراخ‌ها خارج شود. اینگونه متوجه می شوید که آبیاری خوب بوده است. هرگز گیاه کاکتوس را داخل بشقاب آب نگذارید زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود.

آسیب دیدگی

آسیب فیزیکی به کاکتوس ها می تواند بسیار ساده اتفاق بیفتد، به خصوص اگر حیوان خانگی داشته باشید.

قسمت‌های آسیب‌دیده کاکتوس به‌عنوان منافذی عمل می‌کنند که به پاتوژن‌ها اجازه می‌دهند تا به بافت گیاهی راه بیابند. این امرباعث آسیب بیش از حد گیاه می شود و شما را متعجب می کند که چرا کاکتوس نرم شده است؟

متأسفانه، ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه شوید علت مشکل چیست.

برای جلوگیری از این نوع آسیب، باید گیاه کاکتوس خود را هر هفته برای وجود هرگونه زخم باز یا لکه بررسی کنید تا در صورت مشاهده لکه، فوراً تحت درمان قرار گیرد.

یکی از بهترین را ه های از بین بردن لکه ها مالیدن پاک کننده حاوی سفید کننده البته به آرامی روی زخم است.

زهکشی ضعیف و نامناسب

کاکتوس ها می توانند آب را در ساقه های خود ذخیره و نگهداری کنند. این بدان معنی است که آنها به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارند تا از غرقاب شدن آن جلوگیری کند. خاک های سنگین آب بیشتری را حفظ می کنند و خاک خیس باعث پوسیدگی ریشه و بیماری در گیاه می شود.

مشکلات قارچی و باکتریایی

مشکلات قارچی و باکتریایی نیز باعث نرم شدن کاکتوس ها می شوند؛ این مشکلات زمانی رخ می دهد که یک زخم باز روی گیاه کاکتوس شما وجود داشته باشد. درست مانند پوست، یک زخم باز در گیاه کاکتوس هم باید همیشه تمیز نگه داشته تا از عفونت جلوگیری شود.

شرایط گرم و مرطوب تولید اسپور قارچ را تسریع می کند و این امر به تولید باکتری های بد کمک می کند.

اگر کاکتوس عفونت قارچی یا باکتریایی داشته باشد، ابتدا متوجه نرم شدن کاکتوس خود خواهید شد. این مورد روی ساقه نزدیک پایه گیاه اتفاق می افتد اما به سرعت گسترش می یابد. سایر علائم عفونت سیاه شدن کاکتوس، لکه های فرورفته و پوسته های تغییر رنگ یافته است!

پوسیدگی ریشه نرم کاکتوس

این زمانی اتفاق می افتد که گیاه خود را بیش از حد آبیاری کرده باشید و آسیب بیش از حد شده باشد. پوسیدگی کاکتوس یک مشکل رایج در بین صاحبان گیاهان است. توجه به این نکته ضروری است که پوسیدگی ریشه به خودی خود از بین نمی رود و اگر فکر می کنید کاکتوس پوسیدگی ریشه دارد باید فورا اقدام کنید وگرنه گیاه آپارتمانی شما در نهایت خواهد مرد.

اولین نشانه پوسیدگی ریشه که متوجه آن خواهید شد زرد شدن کاکتوس خواهد بود همچنین، اگر کاکتوس پوسیدگی داشته باشد ممکن است متوجه کوچک شدن کاکتوس خود نیز شوید.

اگر کاکتوس پوسیده دارید، ابتدا باید آن را از ظرفش خارج کرده و ریشه ها را بررسی کنید. یک سیستم ریشه سالم ظاهری سفید و محکم دارد و اگر ریشه ها قهوه ای/سیاه و لزج باشند به احتمال زیاد این گیاه دچار پوسیدگی ریشه شده است.

آیا می توان کاکتوس پوسیده را نجات داد؟

در صورت پوسیدگی ریشه، اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید. اینکه یک کاکتوس پوسیده را می توان نجات داد یا نه به مدت زمانی که گیاه پوسیدگی ریشه داشته است بستگی دارد. اگر در مراحل اولیه متوجه شدید باید بتوانید کاکتوس خود را نجات دهید. با این حال، اگر پوسیدگی ریشه گسترش یافته است، ممکن است مجبوربه قلمه زدن شوید.

اگر کاکتوس شما فقط در مراحل اولیه پوسیدگی ریشه است، باید بتوانید با دنبال کردن این مراحل ساده آن را نجات دهید:

کاکتوس خود را از ظرفش خارج کنید (به یاد داشته باشید که دستکش بپوشید!).

بررسی دقیقی انجام دهید که کدام ریشه هنوز سالم و کدام یک پوسیده است. به یاد داشته باشید که ریشه های سالم سفید و سفت می باشند، در حالی که ریشه های پوسیده قهوه ای و لزج هستند.
اگر اکثریت ریشه ها هنوز سالم هستند، می توانید قسمت های پوسیده را از بین ببرید. سعی کنید ریشه را تا قسمت های سفید برش دهید زیرا حتی اندک قسمت باقی مانده از ریشه بیمار و عفونی ممکن است در سرتاسر ریشه پخش شود.
سپس باید شروع به بریدن برخی از ساقه ها و برگ های کاکتوس کنید. از آنجایی که ریشه ها را بریده اید، هنگامی که دوباره گلکاری می کنید، کاکتوس شما نمی تواند به اندازه قبل از مواد گیاهی حمایت کند و باید درصد قابل توجهی از ساقه ها را به ریشه ببرید، بنابراین با ریشه های نرم شروع کنید.
پس از اتمام هرس، می توانید کاکتوس خود را در خاک تازه، سالم و غنی از مواد مغذی نگهداری کنید.
وقتی ریشه های کاکتوس خود را بررسی می کنید و متوجه آلوده شدن اکثریت آنها می شوید، به احتمال زیاد مجبور به قلمه زنی خواهید شد.
** خوشبختانه، تکثیر کاکتوس ها واقعا آسان و ساده است و می توانید آن ها را از طریق قلمه زدن تکثیر کنید؛ به این صورت که باید یک قلمه از کاکتوس بردارید، به آن چند روز اجازه دهید تا کاملا خشک شود و سپس دوباره در خاک تازه بکارید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =