برگزاری الکترونیکی کنکور رویاست/ تشکیل جلسه هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت برای ارائه مستندات تقلب در آزمون

دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت از تشکیل جلسه با معاون حقوقی رئیس جمهور برای ارائه مستندات تقلب در آزمون سراسری 1401 خبر داد.

 هامون سبطی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تاثیر برگزاری الکترونیک کنکور بر کاهش تقلب‌ اظهار کرد: برگزاری الکترونیکی کنکور یک رویا و یک آرزوست، در چین که کنکور برایشان از ما مهم تر و امنیتی‌تر برگزار می‌شود، آزمون کاغذی است. آزمون الکترونیک برای درس هایی مانند شیمی و فیزیک چندان مناسب نیست. تافل و آیلتس با آزمون سراسری تفاوت‌ها دارد. تا زمانی که پژوهش‌های علمی و  مقدمات لازم برای این امر فراهم نشود و برگزاری آن به صورت آزمایشی و پایلوت در چند استان صورت نگیرد، صحبت درباره برگزاری الکترونیک آزمون فقط پروپاگاندا و خودنمایی به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: سازمان سنجش آموزش کشور وظایف بسیار حیاتی در گذشته داشت که در سال‌های گذشته بدون خودنمایی و کنفرانس خبری با کیفیت بهتری نسبت به امسال انجام می‌شد. در سال‌های پیش گزارش‌های مربوط تقلب و تخلف در آزمون که از سوی مردم به دیده‌بان شفافیت و عدالت ارائه می‌شد انگشت شمار بود؛ اما امسال با بسیاری از گزارش‌های مردمی مواجه بودیم که چندین مورد آن مستندسازی شده و از عمق و گستردگی بیشتر تقلب در کنکور نسبت به گذشته حکایت دارد.

دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: تمامی مستندات کنکور ۱۴۰۱  توسط دیده‌بان شفافیت و عدالت  به پلیس فتا ارائه داده شده و در دست بررسی است. طبیعتا زمانی می‌توانیم به آمار دقیق تخلفات در آزمون دست پیدا کنیم که برخی فروشندگان اصلی سوالات آزمون دستگیر شوند و با توجه اعترافاتشان نیز بتوان سایر متخلفان را دستگیر کرد. 

وی افزود: من به تمامی مردم ایران قول می‌دهم که دیده‌بان شفافیت و عدالت همه همت خود را به خرج می‌دهد تا متخلفان دستگیر شوند و فردی با خرید سوالات کنکور نتواند حقوق داوطلبانی که سال‌ها تلاش کرده و به وجود عدالت دل‌بسته‌اند، پایمال شود. دکتر احمد توکلی ربیس هیئت مدیره این نهاد و عضو حقیقی مجلس تشخیص مصلحت نظام، از کارگروه آموزش خواسته است که گزارش دقیق و مبسوط خود را همراه مستندات قابل اعتنا در جلسه‌ای ارائه دهند. در این هیات مدیره، علاوه بر رئیس هیئت مدیره، معاون محترم حقوقی رئیس جمهور، چند نفر از وزرا و وکلای حال و سابق دولت و مجلس حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایجی اعلام شده از سوی پلیس فتا و در صورت متقاعد شدن دیده‌بان شفافیت و عدالت، اگر عمده افرادی که تقلب کرده‌ و مسئولانی که در این زمینه دخیل بوده‌اند شناسایی شوند، روند بررسی قضایی این افراد آغاز می‌شود و دیده‌بان شفافیت و عدالت تا پایان این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

سطبی بیان کرد: درصورتی که دیده‌بان شفافیت و عدالت احساس کند در زمینه تخلفات و تقلب‌های صورت گرفته، اتفاقی در راستای برقراری شفافیت و عدالت صورت نمی‌گیرد، این نهاد شکایت خود را در این‌باره به دادستانی ارائه می‌کند. 

وی درباره تایید قطعی سلامت کنکور ۱۴۰۱ تصریح کرد: هیئتی برای این امر به دستور رئیس جمهور تشکیل شده است تا فعالیت‌های رئیس سازمان سنجش و مدیران منصوب شده توسط وی را بررسی کرده و بدین‌وسیله اطمینان و آرامش را به جامعه بازگرداند. اینکه نتیجه بررسی این هیئت توسط عبدالرسول پورعباس در صدا و سیما به مردم اعلام شده، این اهداف را به نحو خوبی برآورده نکرد و بهتر بود فرد دیگری با حضور در رسانه ملی اعلام می‌کرد که رئیس سازمان سنجش کار خود را به درستی انجام داده و مشکلی در زمینه سلامت کنکور وجود نداشته است. 

 دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه داد: تایید سلامت کنکور ۱۴۰۱ توسط هیئت منصوب رئیس جمهور به این معناست که تخلف در آزمون به اندازه‌ای نبوده که به ابطال کنکور منجر شود، اما این تایید به‌ آن معنا نیست که تقلبی به صورت موردی یا شبکه‌های متقلب وجود نداشته است، نمی‌توان از رای این هیئت اینگونه تعبیر کرد که افراد بابت تخلفات و قصوری که داشته‌اند، در محاکم حاضر نخواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در رای این هیئت به صورت کلی اعلام شده خلل در آزمون‌ به شکلی نبوده که سلامت کنکور زیر سوال برود. این موضوع مشابه برگزاری یک آزمون در مدرسه است که امکان دستگیری چندین نفر متقلب در آن وجود دارد، طبیعتاً این امر منجر به ابطال امتحان سایر دانش‌آموزان نخواهد شد. احساس می‌کنم می‌شد از این هیئت بهره‌برداری بهتری کرد تا اعتماد عمومی به سازمان سنجش آموزش کشور که از جمله نهادهای اصلی ایجاد اعتماد بین ملت و حاکمیت است، محکم‌تر شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1146819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =