مدارس سما به بنگاه اقتصادی تبدیل نخواهد شد/ حضور دانش آموزان در کلاس‌های تابستانی اجباری نیست

معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما گفت: درآمدهای غیر شهریه‌ای مدارس مانند تیغ دو لبه‌ای است که هم باید بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در مدارس استفاده کنیم و هم از طرفی اجازه خروج مدارس از ریل اصلی وظایفشان را ندهیم.

سید محمد بطحائی معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش حقوق دریافتی معلمان و کارکنان مدارس سما گفت: طرح رتبه بندی معلمان شامل معلمان بخش دولتی است اما به هر صورت معلمین شاغل در مدارس سما نیز معلم هستند و فعالیت و زحمات مشابهی را بر دوش دارند اما متاسفانه میزان فاصله حقوق دریافتی این دو گروه در حال زیاد شدن است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص نیروهای تمام وقت و پاره وقت گفت: از طرفی ما با بحث کارکنان مدارس سما مانند مدیران معاونین و سایر کارکنان تمام وقت مواجهیم که امیدواریم در روزهای آتی، و پس از تصویب شورای راهبری دانشگاه، اقدامی ترمیمی را برای این عزیزان انجام خواهیم داد و به آن‌ها اعلام خواهد شد. برنامه‌ای نیز برای جبران فاصله نظام پرداخت‌ها برای معلمینی که به صورت حق التدریس و پاره وقت مشغول به فعالیت هستند و در بازه‌های مختلفی ۶،۸، ۱۲ و ۱۸ ساعته در مدارس سما تدریس می‌کنند، در دست اقدام داریم.

بطحایی در مورد وضعیت بیمه‌ای معلمان و کارکنان مدارس سما نیز گفت: بر اساس قوانین کار کسی که به صورت تمام وقت در خدمت مجموعه است، مشمول بیمه تمام وقت می‌شود اما متاسفانه چیزی که از گذشته باقی مانده به شکلی است که همکارانی هستند که بیمه آن‌ها کامل نیست و یا در تمام طول سال و ۱۲ ماهه به آن‌ها پرداخت نمی‌شود که اصلی دلیل دلیل آن درآمد مدارس سما است. ما باید بتوانیم درآمدهای مورد نیاز را خودمان کسب کنیم و چاره‌ای جز افزایش درآمد نداریم و در غیر اینصورت نمیتوانیم آنچنان که شاید و باید در بحث پرداختی‌ها و بیمه نیاز کارکنان و معلمین خود را رفع کنیم.

درآمدهای غیر شهریه‌ای نمی‌توانند سهم زیادی را به خود اختصاص دهند

وی با اشاره به نیاز مدارس سما به افزایش درآمدهای غیر شهریه‌ای افزود: سال گذسته علیرغم وجود شرایط کرونایی که ضربات بسیاری را به مدارس غیر دولتی وارد کرد، خوشبختانه ما پیشرفت خوبی داشتیم و بخشی از مشکلات را برطرف کردیم. در تبدیل وضعیت‌ها بخشی از نیروهای تمام وقت در دوره ابتدایی مشکلاتی داشتند که قسمتی از آن برطرف شد و باقی مانده مسائل نیز با شیب مناسبی در حال برطرف شدن است. امیدواریم که در آینده این معضل و این مشکلات به زودی تماماً برطرف شود.

بطحایی تاکید کرد:درآمدهای غیر شهریه‌ای نمی‌توانند حجم و سهم خیلی زیادی را به خود اختصاص دهند اما ما همچنان فعالیت‌هایی را در این حوزه انجام خواهیم داد. در حال حاضر ما نگران این موضوع هستیم که اگر به سوی درآمدهای غیرشهریه‌ای برویم، مدارس ما بعضاً از ماموریت اصلی خود فاصله بگیرند و درآمدهای غیر شهریه‌ای مدارس مانند تیغ دو لبه‌ای است که هم باید بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در مدارس استفاده کنیم و هم از طرفی اجازه خروج مدارس از ریل اصلی وظایفشان را ندهیم.

اغلب برنامه های تابستانی در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی، ورزشی و هنری است

وی در پاسخ به برنامه‌های تابستانی در نظر گرفته شده در مدارس سما برای دانش آموزان گفت: ما در مدارس غیر دولتی و سما باید توجه بسیار بیشتری نسبت به مدارس دولتی در این زمینه داشته باشیم بنابراین برنامه‌هایی را برای تابستان در نظر گرفته‌ایم و آموزش‌های لازم به نیروها و کارکنان داده شده است. این برنامه‌های غالباً در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی، ورزشی و هنری است و بنا ندارین تا زیاد به سمت مباحث آموزشی در تابستان پیش برویم چراکه در اکثر اوقات ضرری که برنامه‌های آموزشی – درسی – در تابستان دارند به مراتب بیش از سود و منفعت آن‌ها است چراکه دانش آموزان خستگی مضاعفی را تا اول مهر به همراه خواهند داشت و شادابی لازم را نخواهند داشت. البته دروسی که به علت شرایط کرونایی دچار اختلال شده باشند، در تابستان به صورت جبرانی برگزار خواهند شد. این برنامه‌ها به هیچ عنوان اجباری نخواهند بود اما به صورت معمول استقبال خوبی از برنامه‌های تابستانی مدارس، به ویژه مدارس غیردولتی و مدارس سما، از طرف خانواده‌ها و دانش آموزان صورت می‌گیرد.

وزیر سابق آموزش و پرورش در خصوص میزان افزایش شهریه مدارس غیر انتفاعی نیز بیان کرد: شهریه مدارس غیردولتی توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌شود  بدین صورت که عواملی را تعریف می‌کنیم و بر اساس آن‌ها شهریه مدارس غیر دولتی تعیین می‌شود. ما در سال آینده افزایش شهریه‌ای را برای مدارس سما خواهیم داشت اما در تلاش هستیم تا این افزایش به شکلی نباشد که در این شرایط اقتصادی فشار زیادی به خانواده‌ها وارد شود اما از طرفی هزینه‌های مدارس به شدت افزایش پیدا کرده و چاره‌ای جز افزایش شهریه نداریم اما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که این افزایش با شیب ملایمی همراه باشد و فشار ناگهانی و زیادی را به مردم وارد نکند. این افزایش شهریه حتماً به مراتب کمتر از میزان افزایش تورم خواهد بود.

پیشینه و روند تحصیلی دانش آموزان بجای کنکور مورد توجه قرار بگیرد

وی  در مورد مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تاثیر سوابق تحصیلی دانش آموزان در ارزیابی ورود به مراکز آموزش عالی گفت: شوای عالی انقلاب فرهنگی به درستی به موضوع کنکور ورود پیدا کرده است چراکه با نگاهی به سال‌های گذشته می‌بینیم که آنقدر قوانین مختلف و پر فراز و نشیبی در این موضوع وضع شده است که امروز کشور را با یک سردرگمی و آشفتگی در این خصوص مواجه کرده است و ورود این شورا می‌تواند سر و سامانی به قوانین پراکنده گذشته داده و شرایط را بهبود ببخشد. اگر ما به دنبال خارج کردن کنکور از وضعیت پر آسیب امروزی آن باشیم، راهی به جز در نظر گرفتن و مورد توجه قرار دادن پیشینه تحصیلی و روند تحصیلی دانش آموزان نداریم و بخشی از ارزشیابی ما برای ورود به مراکز آموزش عالی باید مبتنی بر سوابق تحصیلی دانش آموز باشد. سوال و چالشی که اکنون با آن مواجهیم آن است که آیا این پیشینه تحصیلی از اعتبار کافی برای قضاوت برخوردار است یا این طور نیست اما در حال حاضر، علیرغم اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خالی از اشکال نیست، اما بهترین راه حل موجود فعلی است.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما در خصوص اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع شبه قانون گذار است و با اختیاراتی که دارد، حتی سیاست گذاری‌]ای آن نیز نوعی قانون گذاری است و بنابراین اشکالی به ورود مستقیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه وجود ندارد. رویه‌ای از گذشته وجود داشته که شاید امروز مورد تردید قرار بگیرد و آن رویه این است که اگر در موضوعی بین مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابتدا مجلس به موضوع ورود پیدا کرده است، دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی داخل در این موضوع نشود اما تمام مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تا به امروز همگی در حکم قانون است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146843

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =