دانشگاه آزاد اسلامی مقصد اصلی تحصیلِ دانشجویان عراقی/ سرای نوآوری مشترک میان واحد کرمانشاه و دانشگاه واسط عراق تاسیس می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه ضمن با تاکید بر انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه واسط عراق، گفت: به طرف عراقی پیشنهاد تاسیس سرای نوآوری و مرکز رشد مشترک دادیم که برای آن‌ها تازگی داشت و استقبال خیلی خوبی از این پیشنهاد کردند.

فرهاد گل‌محمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون همکاری‌های بین‌المللی این دانشگاه اظهار کرد: اخیرا تفاهم نامه‌ای در سه زمینه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی میان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و دانشگاه واسط عراق به امضا رسید. فعالیت‌های امور بین الملل ما در واحد کرمانشاه تا کنون صرفا معطوف به آموزش دانشجویان عراقی بوده و در حوزه پژوهشی اقدام خاصی صورت نگرفته است؛ لذا در رابطه با برگزاری همایش‌های علمی و طرح‌های پژوهشی مشترک میان استادان ما و دانشگاه واسط و همچنین تبادل استاد بین این دو مرکز علمی توافقات خوبی صورت گرفت. اولین همایش علمی مشترک نیز با تامین هزینه‌ از سوی دانشگاه واسط بزودی و پس از جلسات معاونین پژوهشی پیرامون موضوعات تخصصی، در واحد کرمانشاه برگزار خواهد شد.

وی افزود: در جلسه‌ای که با رئیس دانشگاه واسط در محل واحد کرمانشاه داشتیم، او اشتیاق و اصرار زیادی به تعامل با ما برای ارسال دانشجو به ایران داشت و حتی به بنده گفت که هیچ علاقه‌ای برای همکاری علمی با کشورهایی مثل کویت، عربستان و ترکیه نداریم زیرا جمهوری اسلامی در جایگاه علمی بسیار خوبی قرار دارد و از طرفی در زمان‌های خاص به کمک ما، ملت عراق آمده‌است.

گل‌محمدی بیان کرد: بزودی گروهی از محققین عراقی دانشگاه بزرگ واسط که حدود ۵هزار عضو هیئت علمی دارد، به ایران و دانشگاه آزاد اسلامی سفر می‌کنند تا با همراهی ما طرح‌های مشترکی را خصوصا در حوزه همکاری‌های مرزی، کشاورزی و ... احصا کنند و مورد تحقیق قرار دهند. همچنین به طرف عراقی پیشنهاد تاسیس سرای نوآوری و مرکز رشد مشترک دادیم که برای آن‌ها تازگی داشت و استقبال خیلی خوبی از این پیشنهاد کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه درباره اسامی منتشر شده از دانشگاه‌های مورد تایید کشور عراق گفت: فکر نمی‌کنم بخاطر عدم وجود عنوان دانشگاه آزاد اسلامی در لیست منتشر شده از سوی عراق مشکل خاصی برای ما ایجاد شود؛ کما این‌که ۷۰۰ نفر از دانشجویان عراقی برای ترم آینده در دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه ثبت‌نام کرده‌اند و بنده معتقدم بزودی این مسئله نیز برطرف خواهد شد؛ البته ممکن است یکی از مفاد آموزشی تفاهم‌نامه یعنی تبادل دانشجو تحت تاثیر این لیست قرار بگیرد و محدودیت‌هایی را برای همکاری‌های دو سویه ایجاد کند که البته قرار شد علاوه بر پیگیری‌های ما در ایران، دانشگاه واسط در عراق نیز رایزنی‌هایی را برای حل این موضوع داشته باشد.

تحصیل ۲هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه

او ادامه داد: ۲هزار دانشجوی عراقی مشغول تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه هستند. دانشکده مجزایی را نیز برای دانشجویان عراقی اختصاص داده‌ایم و اسم "شهدای مقاومت؛ حاج قاسم و ابومهدی المهندس" را نیز متناسب با فرهنگ دو کشور، برای آن انتخاب کرده‌ایم. بخش‌های مختلف اداری از قبیل آموزش، پژوهش، فرهنگی، امور مالی، اقامت و ویزا به صورت کاملا مستقلی برای این دانشجویان در دانشکده شهدای مقاومت ایجاد شده است.

فرهاد گل‌محمدی عنوان کرد: علاوه بر خوابگاه‌های مجهزی که برای دختران در نزدیکی محل دانشگاه و برای پسران در داخل شهر داریم، قراردادی نیز با خوابگاه خودگردان برای دانشجویان عراقی مازاد بر ظرفیت آن‌ها منعقد کرده‌ایم. بوفه‌های دانشگاه فعال شده و سلف نیز از مهرماه کار خود را مجددا آغاز می‌کند. خدمات رفاهی گوناگونی نیز مانند سالن ورزشی چندمنظوره که به لحاظ امکانات در سطح استان بی‌نظیر است و استخری که اخیرا بازسازی شده، در اختیار همه دانشجویان قرار دارد.

به گفته وی، دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با همین شرایط و امکانات موجود، ظرفیت افزایش دانشجویان عراقی خود را تا ۳هزار نفر نیز دارد که این مقدار با افزایش تعداد و مقطع رشته‌ها و همچنین ارتقای اساتید بیشتری به دانشیاری و استاد تمامی، امکان چندبرابر شدن نیز دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: دانشگاه در مقطعی، همچون یک اداره قلمداد می‌شد و درجه علمی خیلی برای استاد مطرح و پراهمیت نبود؛ اما امروز استاد متوجه شده‌است که کار هیئت علمی دانشگاه، نه یک کار کارمندی؛ بلکه پژوهشی و علمی است. ورود مجدد سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به موضوع بورسیه، بازنگری بخشنامه رکود و همچنین ابلاغ بخشنامه افزایش حقوق اعضای هیئت علمی که برمبنای حق پایه است، استادان ما را به فکر ارتقای خود واداشته است.

انتهای خبر/

کد خبر: 1147893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =