آیین نامه جدید در زمینه حجاب و عفاف تدوین نشده است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: کدها و آیین نامه‌های جدید انضباطی درباره حجاب در آموزش عالی نداشته‌ایم و آئین‌نامه‌های موجود از موارد قبلی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست علمی (حضوری و مجازی) دانشگاه، تعلیم و تربیت اجتماعی و مسئله حجاب (پژوهش های دانشجویی در مسئله عفاف و حجاب) صبح امروز یکشنبه ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۱ از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی - مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

آیین نامه جدید در زمینه حجاب و عفاف تدوین نشده است

در ابتدای این نشست عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: یکی از نشانه‌های انحصاری دین‌داری، حجاب است که بعد از انقلاب این مقوله از اهمیت بالایی برخوردار شد. کدها و آیین نامه‌های جدید انضباطی درباره حجاب در آموزش عالی نداشته‌ایم و آئین‌نامه‌های موجود از موارد قبلی است. اولین دسته از راهبردهای ما در این خصوص، به وجه نگرش متولیان به حوزه حجاب و عفاف توجه دارد.راهبرد دوم توجه به پوشش عفیفانه دختران و پسران و پرهیز از نگاه افراط و تفریطی است. رویکرد همدلانه بر رویکردهای آمرانه ترجیح دارد.

وی با تاکید بر این‌که اثربخشی و کارایی اقدامات در اولویت است، بیان کرد: رصد علمی معتبری در حوزه دانشگاهی در کشور نداشته‌ایم. فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی در راستای شئونات دانشجویی  و همچنین تعیین مشوق‌هایی برای حجاب در جهاد دانشگاهی، مراکز مشاوره و نهادهای مرتبط بسیار مهم است.

وضعیت حجاب در ۴ سال اخیر متفاوت بود

در ادامه محمدحسین ساعی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد:  هرگونه تغییرات در حوزه سیاست، اقتصاد فرهنگی و ... نیازمند فرهنگ‌سازی است. همگان بر این امر واقف هستند که فرهنگ مسئله‌ای دیرپا است و نیازمند تغییر و تحول در آن هستیم. فرهنگ در درون افراد رخنه می کند، چون افراد بدون احساس اجبار آن را عملی می‌کنند. در فرهنگ کشور از مناسک استفاده شده و به هر امر تکرار شونده در نظام جمعی که در مجموعه‌ای انسانی بروز پیدا می‌کند، مناسک می‌گویند؛ برای مثال پوشاک و هر وسیله دیگر هم مناسک خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: شاید یکی از عوامل موثر در ضرورت تحول شیوه‌های اجرایی فرهنگی، تغییرات زیاد در افراد زیر ۲۵ سال و تغییر جدی در سبک زندگی جدی آن‌ها است. انسان‌ با اسوه‌ و قله‌های انسانی زنده است. اگر در یک انسان فرهنگ دینی متجلی نشود، افراد ارتباط برقرار نمی‌کنند.

ساعی ادامه داد: سینما و تلویزیون در دوران جدید از سلبریتی استفاده می‌کنند که به واسطه آن یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در تغییرات فرهنگی را ایجاد کرده‌اند. در تمامی نقاط دنیا برای مدکردن مسائل مختلف مانند لباس، آن را برتن سلبریتی کرده و این ‌گونه به تبلیغات می‌پردازند.

به گفته نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی، امروز شاهد اختلال در هویت انسانی هستیم. دشمنان برای تهاجم فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف به جوامعی مثل ایران سرمایه گذاری می‌کنند.

او عنوان کرد: دست اندرکاران اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور باید بیشتر به مساله حجاب توجه و از پایان نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای تاثیرگذاری آن بر روی مساله حجاب استفاده کنند.

حجاب نباید جامعه را به دو بخش دین دار و بی دین تبدیل کند

در ادامه این نشست کبری صفدری، فارغ التحصیل دکتری و پژوهشگر در زمینه حجاب گفت: بر اساس تحقیقات از آیات قرآن، حجاب با روحیه و سرشت انسان سازگار است و در پاکیزگی جسم و جان افراد از اهمیت برخوردار است.  حجاب نباید جامعه به دو بخش دین دار و بی دین تبدیل کند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1147910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =