پرداخت حق التدریس معوق اساتید تا 3 ماه آینده/ افزایش شهریه‌ برخی دانشجویان به دلیل یکسان سازی سرفصل دروس است

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پس از افزایش شهریه‌ای که در سال گذشته اتفاق افتاد، دانشگاه آزاد حتی یک ریال افزایش شهریه نداشته است اما اگر دانشجویی تغییر شهریه داشته است، ممکن است به دلیل تغییر سرفصل‌های رشته و همسان سازی سرفصل‌های آموزشی دانشجو در سامانه آموزشیار باشد.

داریوش جاوید سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص زمان بودجه بندی دانشگاه آزاد اسلامی و میزان افزایش شهریه دانشجویان در سال تحصیلی جدید عنوان کرد: ابتدای سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی یکم مهرماه هر سال و پایان آن سی و یکم شهریور ماه سال آتی می‌باشد. با توجه دستور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، ما در بودجه ‌ای که در حال تدوین و تصویب است، شرایط مالی امروز جامعه و وضعیت اقتصادی خانواده‌ها در میزان افزایش شهریه مورد توجه ویژه قرار گرفته است و سعی شده تا شیب افزایش شهریه روند منطقی و مناسبی داشته باشد.

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به متغیر بودن شهریه دانشجویان رشته‌های مشابه در واحدهای مختلف دانشگاه ازاد اسلامی گفت: در واحد بر اساس رتبه بندی ۲۶ گانه‌ای که در سطح کشور داریم، هر دو رتبه را در یک طبقه قرار دادیم که در مجموع ۱۳ طبقه بندی شهریه‌ای را شامل می‌شود و با توجه به امکانات آموزشی و پژوهشی‌ای که در واحدهای مختلف دانشگاهی وجود دارد، این رتبه بندی‌ها و طبقه بندی‌ها انجام شده و شهریه‌های متفاوتی برای هر یک لحاظ خواهد شد. البته انحراف و تفاوت شهریه‌ای موجود در واحدها خیلی زیاد نیست و تعادل نسبی میان آن‌ها برقرار است.

جاوید در خصوص پرداخت حقوق اساتید حق التدریس و حق التحریر تصریح کرد: حق التدریس اساتید به سه بخش تقسیم بندی می‌شود. بخش اول مربوط به واحدهایی است که حقوق اساتید حق التدریس، اساتید مدعو و اعضای هیئت علمی به روز پرداخت شده است و یا نهایتاً یک الی دو ترم معوقی پرداخت دارند. دسته دوم مربوط به برخی واحدهایی است که فعالیت‌هایی را در راستای سیاست‌های کلان دانشگاه انجام داده و حقوق اساتید حق التدریس و حق التحقیق را به صورت ماهانه پرداخت می‌کنند. گروه سوم آن دسته از واحدهای دانشگاهی هستند که ممکن است با کمبود نقدینگی مواجه بوده و چندین ترم پرداخت حقوقی در رابطه با اساتید حق التدریس و حق التحریر نداشته باشند.

وی افزود: سیاست‌هایی تدوین شده است تا طبق تبصره ۴ احکام بودجه‌ای، و بر اساس مجوزی که صادر شده، استان‌ها و مراکز آموزشی‌ای که مشکل نقدینگی دارند، اجازه پیدا می‌کنند از محل فروش املاک خود، بدهی‌های معوق را پرداخت کنند و ما به ازای آن‌ها پس از تعیین و تکلیف طلب این مجموعه‌ها، بخشی از املاک بنیاد شهید در استان تهران و شهرستان‌ها را به این واحدها انتقال خواهیم داد. فروش املاک واحدها در استان باید به میزان ریالی املاک مطالبه شده دانشگاه آزاد از املاک بنیاد شهید در استان باشد؛ این املاک به عنوان بخشی از مطالبات دانشگاه آزاد از این سازمان وصول خواهد شد. این نوید را می‌دهیم که ان‌شاءالله یک ساماندهی در ارتباط با پرداخت حق‌التدریس و حق التحریر اساتید ظرف دو الی سه ماه آینده صورت پذیرد.

او با اشاره به میزان پیش‌بینی درآمدهای غیر شهریه‌ای در بودجه سال اینده دانشگاه ازاد اسلامی گفت: در سال جاری اتفاق بسیار مهمی توسط دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان رویداد ملی عصر امید رخ داد که هدف از برگزاری این رویداد نشان دادن نقش دانشگاه در ایجاد اشتغال دانش بنیان و کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای گام‌های بزرگ و بلندی برداشته است. البته کارهای دانش بنیان بعضاً فعالیت‌های زمانبری هستند. واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد در اکثر استان‌ها فعالیت خوبی در این زمینه داشتند. هنوز بودجه تمام استان‌ها به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ارسال نشده است اما آن تعدادی که ارسال شده نتایج رضایت بخشی را در حوزه درآمدهای غیر شهریه‌ای و دانش بنیان نشان می‌دهد.

معاون توسعه دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این امید وجود دارد که با برگزاری رویداد ملی عصر امید، اینگونه درآمدها در بودجه سال‌های آتی بروز و ظهور بیشتری پیدا کند. همواره نقش تاثیرگذار دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه آموزش و پژوهش کل کشور محرز بوده و بعد از برگزاری رویداد عصر امید، این نقش بیش از پیش عیان خواهد شد؛ همانطور که پس از رویداد مراجعه سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مختلف برای کار سپاری به مجموعه دانشگاه آزاد افایش پیدا کرده است و قطعاً در بودجه سال جاری، درصدی منطقی از تامین بودجه سهم درآمدهای غیر شهریه‌ای و دانش بنیان خواهد بود.

جاوید در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش و پرداخت چند باره شهریه در طول ترم و تا زمان دریافت کارت امتحانات پایان ترم گفت: موضوع پرداخت چند باره شهریه مربوط به تمام دانشجویان نیست و برای درصد کمی از دانشجویان اتفاق افتاده است. پس از افزایش شهریه‌ای که در سال گذشته اتفاق افتاد، دانشگاه آزاد حتی یک ریال افزایش شهریه نداشته است اما اگر دانشجویی تغییر شهریه داشته است، ممکن است به دلیل تغییر سرفصل‌های رشته و همسان سازی سرفصل‌های آموزشی دانشجو در سامانه آموزشیار باشد که این تغییر سرفصل‌ها و تعداد واحدهای عملی و نظری عامل تغییر شهریه برای برخی از دانشجویان باشد.

وی با تاکید بر اهمیت دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص پذیرش دانشجویان بین‌المللی بیان کرد: بزرگترین دانشگاه آزاد حضوری در جهان است و یکی از رسالت‌های ما ارائه خدمات در نقاط مختلف کشور در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی است. در چند سال گذشته با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده توسط مجموعه مدیریتی و ریاست دانشگاه آزاد، ۵۰۰ درصد افزایش تعداد دانشجویان خارجی محقق شده است که نشان از فعالیت جدی دانشگاه آزاد در حوزه بین‌الملل دارد. موضوعی که چند روز گذشته در رسانه‌ها مبنی بر مورد پذیرش نبودن دانشگاه‌های ایرانی و دانشگاه آزاد اسلامی در وزارت علوم عراق مطرح شده است، در حال بررسی است و مطمئن هستیم که این مشکل برطرف خواهد شد. معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در این ایام در کشور عراق حضور داشته‌اند و جلساتی را با مسئولین عراقی پیرامون این موضوعات برگزار کردند و امیدواریم که مشکل به وجود آمده به زودی مرتفع گردد.

پایان خبر/

کد خبر: 1148227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =