آزمون‌های استخدامی متناسب با رشته‌های جدید به‌روز نشده‌اند/ محدودیت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان علوم بین‌رشته‌ای جدید

دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشگاه تهران معتقد است که آزمون‌های استخدامی متناسب با رشته‌های جدید به روز نشده‌اند و معمولا این تغییرات با تاخیر انجام می‌شوند.

محمد قوشچیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان علوم بین‌رشته‌ای اظهار کرد: به روزرسانی آزمون‌های استخدامی بر اساس رشته‌های جدید با تاخیر انجام می‌شود و به همین دلیل، فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها برخی فرصت‌های شغلی را از دست می‌دهند. 

دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که اگر در ابلاغیه‌هایی که برای آزمون‌های استخدامی صادر می‌شود، عنوان رشته به درستی ذکر نشود، فارغ‌التحصیلان آن رشته فرصت شرکت در آزمون را از دست می‌دهند، افزود: برای مثال رشته‌ای مانند مهندسی مکانیک بیوسیستم و گرایش‌های مرتبط با آن در شغل محل‌های بسیار کمی درنظر گرفته شده‌اند. به همین دلیل، فارغ‌التحصیلان این رشته در آزمون‌های استخدامی بخش‌های دولتی و خصوصی فرصت چندانی ندارند و تنها گزینه‌هایی مانند کارشناس آزمایشگاه برای آن‌ها وجود دارد.

دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک بیوسیستم با بیان این که رشته ما اخیرا از رشته ماشین‌های کشاورزی به مهندسی مکانیک بیوسیستم تغییر عنوان داشته است، گفت: تغییر عنوان به تصمیم استادان اتفاق افتاده و به منظور تقویت جنبه مهندسی این رشته انجام شده است. جدید بودن عنوان رشته و در نتیجه ناشناخته بودن آن مشکلات زیادی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آن ایجاد کرده است. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم بینابین رشته‌های مهندسی و کشاورزی است. به همین دلیل، این رشته اشتراکاتی با رشته‌های مهندسی دارد؛ اما از آنجایی که معمولا در دانشکده‌های کشاورزی راه‌اندازی می‌شود بخش فنی و مهندسی آن نادیده گرفته می‌شود. همچنین در گروه‌بندی‌ها هم در فنی مهندسی قرار نمی‌گیرند.

قوشچیان با تصریح بر این که ناشناخته بودن ظرفیت‌های این رشته سبب می‌شود که فعالیت مرتبط با فارغ‌التحصیلان آن به رشته‌های دیگر مانند مهندسی مکانیک یا برق واگذار شود، افزود: در دفترچه‌ آزمون‌های استخدامی نوشته می‌شود که همه گرایش‌های مهندسی مکانیک هستند؛ اما چون مهندسی بیوسیستم گرایش رشته مکانیک نیست، نمی‌توانند از این امکان استفاده کنند. به همین دلیل اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته منوط به تخصص‌شان است نه به عنوان رشته.

دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشگاه تهران با تاکید بر این که آزمون‌های استخدامی با رشته‌های جدید به روز نشده‌اند و معمولا این تغییرات با تاخیر انجام می‌شوند، گفت: این مشکل برای رشته‌های جدید بیشتر است. در حالی که مکاترونیک و مهندسی پزشکی هم بین رشته‌ای هستند؛ اما به دلیل سابقه‌ای که دارند کمتر به این مشکلات دچار هستند.

وی افزود: از طرف دیگر، شرکت‌هایی که شغل‌های مورد نیاز خود را برای آزمون‌های استخدامی اعلام می‌کنند چون شناخت کافی ندارند، این رشته را اعلام نمی‌کنند.

قوشچیان بیان کرد: مشکل اصلی بین رشته ای بودن این است که هم رشته‌ای‌های ما در دانشکده کشاورزی مهجور هستند چون فعالیت مهندسی انجام می‌دهند و در بین رشته‌های فنی و مهندسی هم مهجور هستند چون در طبقه‌بندی رشته‌ها جزو رشته‌های کشاورزی به حساب می‌آیند؛ البته باید توجه کرد که علوم بین‌رشته‌ای این فرصت را هم دارند که مهارت‌های زیادی را به دانشجویان خود بیاموزند، همچنین دستاوردهای بی‌نظیری را نیز دارند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1148266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =