برخی استادان تمایلی به نقد شیوه‌های آموزشی خود ندارند/ نمره؛ اهرم فشار برای جلوگیری از مطالبه علمی دانشجویان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نمره به ابزاری برای سلطه برخی استادان تبدیل شده، گفت: تعدادی از استادان دانشگاه‌ها تمایلی ندارند که دانشجویان مطالبه علمی داشته باشند یا سواد علمی و شیوه‌های آموزشی آنها را مورد نقد قرار دهند.

صمد عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره رابطه بین استادان دانشگاه و دانشجویان اظهار کرد: ارتباط دانشجویان و استادان در سال‌های گذشته بارها دستخوش تغییرات شده؛ چرا که تابع یکسری شرایط است. به عنوان مثال اگر رابطه کنونی استاد و دانشجو را با دهه هفتاد مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که تغییرات عمده‌ای داشته و به طور قطع عواملی مانند شرایط اقتصادی استادان،  الزامات فرهنگی و اجتماعی و علمی جامعه در این تغییرات تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: در گذشته رابطه استاد و دانشجو صرفا مبتنی بر مسائل علمی بود، در حالی که اکنون این ارتباط کیفیت گذشته را ندارد و ارزش‌های حاکم بر روابط استاد و شاگردی دیگر رعایت نمی‌شود. از سوی دیگر، نوع شخصیت، آرمان‌ها و اهداف دانشجویان نسبت به سال‌ها یا دهه‌های گذشته بسیار متفاوت است. به عنوان مثال در حال حاضر درصد قابل توجهی از آنان صرفا برای دریافت مدرک به دانشگاه می‌آیند تا اینکه بخواهند از نظر علمی پیشرفت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تفکر مدرک گرایی در جامعه از سال ۸۴ رواج بیشتری داشته است، گفت: همچنین توسعه دانشگاه‌ها و نوع پذیرش دانشجویان در دوره‌های مختلف باعث شد تا دانشجویان به جای ارتقا علمی یا برقراری ارتباط سازنده با اساتید، به دنبال مدرک دانشگاهی باشند. همچنین دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری که شغل و درآمد دارند، بیشتر از سوی دانشگاه‌های غیر دولتی مورد پذیرش و مقبولیت قرار می‌گیرند. این موضوع سبب شده تا ارتباط استاد و دانشجو از حالت رسمی و به غیر رسمی تغییر کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از استادان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی بیشتر به دنبال استفاده از موقعیت مالی یا جایگاه شغلی دانشجویان هستند. بنابراین آنان برای رسیدن به منافع خود، رابطه صمیمانه‌ای و غیر رسمی با دانشجویان برقرار کرده و از سوی دیگر دانشجویان نیز برای کسب نمره قبولی، اقدام به برقراری رابطه دوستانه و خارج از عرف با اساتید می‌کنند.

عابدینی با ذکر مثالی عنوان کرد: در حال حاضر دانشجویان و استادان به دنبال رفع نواقص یکدیگر برای رسیدن به منافع شخصی هستند. به عنوان مثال اگر استادان مطالعه نداشته باشند، دانشجویان آنان را به چالش نمی‌کشند یا اگر دانشجویان سر کلاس درس حاضر نشود، استاد برای آنان غیبت رد نمی‌کند.

وی درباره گلایه دانشجویان مبنی بر اینکه برخی استادان از «نمره» استفاده ابزاری کرده و اجازه نقد سازنده به آنان نمی‌دهند، گفت: بله متاسفانه این واقعیت تلخ وجود دارد. برخی از استادان تمایلی ندارند که دانشجویان مطالبه علمی داشته باشند یا سواد علمی یا شیوه‌های آموزشی آنها را مورد نقد قرار دهند. بنابراین نمره تبدیل به ابزاری برای سلطه استادان بر دانشجویان شده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1148731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =