مکمل‌هایی که خطر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد

بر اساس نتایج مطالعه‌ای بزرگ، زنانی که از اسیدهای چرب امگا ۳، پروبیوتیک‌ها، مولتی‌ویتامین‌ها یا مکمل‌های ویتامین D استفاده می‌کنند، احتمال کمتری برای مثبت شدن تست کووید دارند؛ اثرات محافظتی این مواد مغذی متوسط اما قابل‌توجه بود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، از سوی دیگر نتایج این مطالعه نشان داد مصرف مکمل‌های ویتامین C، روی یا سیر هیچ تاثیر مفیدی بر کاهش خطر عفونت ندارد.

بیشتر بخوانید:

علائم ضعف سیستم ایمنی و احتمال ابتلا به کرونا

از آغاز همه‌گیری بسیاری از پزشکان مشهور از طریق رسانه‌های اجتماعی مصرف مکمل‌های غذایی خاص را برای پیشگیری و درمان کرونا تشویق کرده‌اند.

در بریتانیا سهم مکمل‌های غذایی قبل از اولین قرنطینه ملی با افزایش ۹۳ درصدی در فروش مولتی‌ ویتامین‌ها و افزایش ۱۱۰ درصدی در فروش ویتامین C به میزان ۱۹.۵ درصد افزایش یافت.

در ایالات متحده زمانی که ترس از کووید به اوج خود رسید، فروش مکمل‌های روی ۴۱۵ درصد افزایش یافت.

مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین D و روی برای حمایت از سیستم ایمنی مهم است اما اینکه آیا مکمل خاصی می‌تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد، هنوز مشخص نیست. نتایج این تحقیق حاصل ردیابی ۴۴۵ هزار و ۸۵۰ نفر به مدت سه ماه است تا مشخص شود که آیا مصرف مکمل‌های غذایی خطر ابتلا به  کووید را کاهش می‌دهد یا خیر.

نتایج این تحقیق در بریتانیا نشان داد دریافت مکمل‌های منظم ویتامین D خطر ابتلا به عفونت سارس کو ۲ را تا ۹ درصد، اسیدهای چرب امگا سه تا ۱۲ درصد، مولتی‌ ویتامین‌ها تا ۱۳ درصد و پروبیوتیک‌ها تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد.

مصرف مکمل‌ها به‌ طور منظم حداقل سه بار در هفته برای حداقل سه ماه تعریف شد.

زنان حاضر در این پژوهش در سنین و وزن‌های مختلف از کسانی بودند که از مصرف این مکمل‌ها سود بردند اما نتایج در مردان چنین نبود.

اثر محافظتی این مکمل‌ها برای شرکت‌کنندگان در ایالات متحده و سوئد حتی بیشتر هم بود. آمریکایی‌هایی که مولتی‌ ویتامین مصرف می‌کردند، خطر ابتلا به عفونت کووید در آنان ۱۲ درصد، با مصرف پروبیوتیک‌ها ۱۸ درصد، اسیدهای چرب امگا سه به میزان ۲۱ درصد و با مصرف ویتامین D به میزان ۲۴ درصد کاهش یافت.  

همچنین خطر ابتلا به عفونت کووید در سوئدی‌هایی که مولتی‌ ویتامین مصرف کردند ۲۲ درصد، با مصرف پروبیوتیک‌ها ۳۷ درصد، اسیدهای چرب امگا سه به میزان ۱۶ درصد و با مصرف ویتامین D به میزان ۱۹ درصد کاهش یافت.

تفاوت در این ارقام ممکن است مربوط به این واقعیت باشد که این مطالعه بر اطلاعات گزارش شده توسط شرکت‌کنندگان و استفاده از مکمل‌های غذایی آنان تکیه داشت.

پروفسور سومانترا ری، مدیر اجرایی مرکز جهانی تغذیه و سلامت، اظهار کرد: ما می‌دانیم که طیف وسیعی از ریزمغذی‌ها از جمله ویتامین D برای عملکرد سالم سیستم ایمنی ضروری است. این به نوبه خود کلید پیشگیری و بهبودی عفونت‌هاست اما تا امروز شواهد قانع‌کننده کمی وجود دارد که نشان دهد مصرف مکمل‌های غذایی دارای ارزش درمانی فراتر از حفظ پاسخ ایمنی طبیعی بدن باشد.

وی افزود: همچنین این مطالعه اساسا برای پاسخ به سوالات مربوط به نقش مکمل‌های غذایی در کووید طراحی نشده و هنوز یک حوزه تحقیقاتی نوظهور است که قبل از نتیجه‌گیری قطعی در مورد اینکه آیا مکمل‌های غذایی خاص ممکن است خطر ابتلا به کرونا را کاهش دهد، مستلزم مطالعه دقیق بیشتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =