بودجه بسیج دانشجویی چگونه تامین می‌شود؟

بودجه و امکانات مورد نیاز برای فعالیت‌های بسیج دانشجویی از محل اعتباراتی که باید در بودجه سالانه وزارتخانـه‌های علوم و بهداشت پیش بینی شود، تـامین خواهـد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیج دانشجویی تشکلی انقلابی است که در تاریخ ۲ آذرماه ۱۳۶۷ به فرمان امام خمینی(ره) برای دفاع از اسلام، انقلاب و پاسداری از اصول تغییر ناپذیر «نه شرقی نه غربی» و «ترویج اسلام» تشکیل شد. در این راستا آیین نامه اجرایی قانون «تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی» در چهارصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تاریخ ۱۳دی ماه ۷۹ به تصویب رسید. 

بنابراین بر اساس این آیین‌نامه‌، بسیج دانشجویی می‌تواند در دانشگاه‌ها، موسسه یا مرکز آموزش عالی تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی یا غیردولتی که امر آموزش بالاتر از مقطع تحصیلی متوسطه دفتر داشته باشد. 

نخستین شرط عضویت دانشجویان در بسیج دانشجویی، اعتقاد به قانون اساسی جمهوری اسـلامی ایران و اهداف انقلاب اسلامی اعتقاد است. در مرحله بعدی دانشگاه محل تحصیل و درخواست عضویت دانشجو یکسان باشد. 

ایسکانیوز در ادامه وظایف و منابع تامین بودجه بسیج دانشجویی را بررسی کرده است: 

درباره اهداف تاسیس و فعالیت بسیج دانشجویی می‌توان مطرح کرد که برگزاری دوره های آموزشی حول محورهای فرهنگی، علمی و دفاعی، سازماندهی برقراری ارتباط منسجم، منظم و تعیین وظایف مشخص بین اعضا متناسب بـا عرصـه هـای مختلـف فرهنگـی، علمی و دفاعی جزو اهداف این تشکل هستند.

وظایف بسیج دانشجویی 

با توجه به اهداف ذکر شده برای تشکیل بسیج دانشجویی، این تشکل برای محقق شدن این اهداف وظایفی از جمله «جذب، آموزش و سازماندهی دانشجویان داوطلب»، «آشنا ساختن دانشجویان با فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی اسطوره‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «همکاری در توسعه تحقیقات و پژوهش‌های فرهنگی علمی و دفاعی در راستای پیشرفت و سازندگی کشور» و «حفظ و ارتقای روحیه استکبار ستیزی در دانشجویان» را بر عهده دارد.

همچنین برگزاری «یادواره‌ها، همایش‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات مورد نیاز، دوره ها، اردوها و کلاس های فرهنگی، علمی و دفاعی»، «انتشار جزوات و نشریات بسیج دانشجویی مطابق ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «همکاری با مسئولان دانشگاه و تشکل‌های دانشگاهی طبق ضوابط و دستورالعمل های نیروی مقاومت بسیج» از سایر وظایف این تشکل دانشجویی است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که مسئول سازمان بسیج دانشجویی با نظرخواهی از دانشجویان بسیجی هر دانشگاه، سه نفر را به رئیس دانشگاه معرفـی می‌کند که با توافق دو طرف، یکی از آنها با حکم مسئول این سازمان بـه عنـوان مسئول بـسیج دانشـجویی منصوب می‌شود.

منابع تامین بودجه بسیج دانشجویی

بودجه و امکانات مورد نیاز برای فعالیت‌های بسیج دانشجویی از محل اعتباراتی که باید در بودجه سالانه وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فن آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش بینی شود، تامین خواهد شد.

همچنین بر اساس این آیین‌نامه وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی برای تقویت بنیه علمی دانشگاه‌ها و حمایت از فعالیت هسته‌های علمی دانشجویان بسـیجی می‌توانند از بودجه اعتبارات پژوهشی استفاده کنند. 

 بسیج دانشجویی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و علمی که با حمایت مالی دانشگاه انجام می‌شود باید از شورای فرهنگی دانشگاه مجوز داشته باشد. همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی علاوه بر حمایت‌های معنوی و قانونی، باید امکانات مورد نیاز بسـیج دانشجویی مانند مکانی برای دفتر را متناسب با توان دانشگاه‌ها تامین کنند.

با توجه به آیین نامه اجرایی قانون «تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی»، این تشکل دانشجویی ضمن پرهیز از ورود به جناح بندی های حزبی و سیاسـی، برای برپایی تجمعات دانشجویی باید از نظارت دانشگاه مجوز دریافت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =