تعلیم اخلاق، ضرورت فراموش شده در دانشگاه‌ها/ استادان فقط بر بُعد آموزش دانشجویان تمرکز می‌کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: در حال حاضر تمام توجه و تمرکز استادان بر بُعد آموزش به دانشجویان خلاصه شده است؛ در حالی که تربیت و تعلیم اخلاق به جوانان در دانشگاه‌ها به دست فراموشی سپرده شده است.

محمدرضا دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ارتباط بین استادان دانشگاه و دانشجویان اظهار کرد: زمانی این ارتباط به بهترین شکل مناسب شکل می‌گیرد که استادان در مرحله نخست خود را مربی بدانند و فعالیت آنها در راستای شاگرد پروری باشد. به این معنا که آموزش مباحث علمی به دانشجویان تنها هدف آنان نباشد. همچنین استاد باید تمام نیازهای دانشجو را در نظر بگیرد و متناسب با ظرفیت خود و دانشگاه برای رفع آنها تلاش کند. 

وی با تاکید بر تفاوت بین «تعلیم و تربیت» و «آموزش» اظهار کرد: در حال حاضر تمام توجه و تمرکز استادان بر بُعد آموزش به دانشجویان خلاصه شده است. این در حالی است که تربیت و تعلیم اخلاق به جوانان در دانشگاه‌ها به دست فراموشی سپرده شده و گویا جزو وظایف استادان نیست. 

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد عنوان کرد: زمانیکه دانشجویان احساس کنند مشکلات و دغدغه‌های آنان برای استادان دارای اهمیت است و درک و اعتماد متقابل شکل بگیرد، دانشجویان بیشتر تحت تاثیر معلم یا مربی قرار می‌گیرند و با اشتیاق و انگیزه سر کلاس درس حاضر شده و به فراگیری مطالب علمی می‌پردازند. 

وی چهار محور «استاد»، «دانشجو»، «شرایط و امکانات دانشگاه» و «تعامل» را در شکل‌گیری ارتباط مناسب بین استاد و دانشجو موثر دانست و گفت: سواد و دانش تخصص، پویایی، شیوه انتقال اطلاعات علمی، صبر و خوش رویی جزو خصوصیات استاد خوب است. همچنین استعداد، انگیزه و علاقمندی به رشته تحصیلی نیز جزء خصوصیات دانشجویان فعال و خوب بوده که تمامی موارد نام برده شده بر ارتباط بین آن دو تاثیر مستقیم دارد.

دهقانی ادامه داد: علاوه بر این، امکانات دانشگاه مانند آزمایشگاه‌، کارگاه، فضای مناسب کلاس درس و فعال بودن دفتر ارتباط با صنعت قابل توجه است. در همین راستا، اینکه تمایل استاد و دانشجو برای برقراری تعامل سازنده از تمامی موارد نام برده شده، مهم‌تر است.

این استاد دانشگاه درباره ایجاد شناخت و درک متقابل بین استاد و دانشجو بیان کرد: من همواره در ابتدایی هر ترم، زمانیکه در کلاس درس حاضر می‌شوم، ابتدا از سوابق کاری و تحصیلی‌ام می‌گویم و بعد از دانشجویان می‌خواهم که خودشان را معرفی کنند. به عنوان مثال سوالاتی مانند تاهل یا تجرد، رشته تحصیلی، بومی یا غیر بومی، انگیزه ادامه تحصیل و شاغل یا جویای کار و ... را از دانشجویان می‌پرسم. پاسخ این سوالات به من کمک خواهد کرد تا ارتباط بهتری با شاگردان برقرار کنم.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم، دروس تخصصی و غیر از معارف، اصول علم نافع را بهتر معرفی می‌کنند. بنابراین مهم است که استادان در ابتدای کلاس خود، چند دقیقه‌ای از ارزش‌ها و موضوعات اخلاقی و دینی برای دانشجویان صحبت کنند. این موضوع علاوه بر اینکه کلاس را از فضای خشک علمی خارج کرده، باعث می شود تا بُعد تربیتی و تعلمی دانشجویان از یاد نرود.

دهقانی با تصریح بر اینکه استادان باید به اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یا سند جامع علمی کشور توجه داشته باشند، گفت: این اسناد همانند نقشه راه به آنان کمک می‌کند تا در مسیر مناسب علمی یا تربیتی گام بردارند. 

مطلوب نبودن وضعیت ارتباط بین استاد و دانشجو 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روابط استادان و دانشجویان در دانشگاه‌های کشور مناسب است یا خیر، گفت: به طور قطع می‌گویم که در حال حاضر ارتباط استاد و دانشجو در دانشگاه‌های کشور مناسب نیست. البته اگر دانشگاه‌ها و استادان بر اساس رسالت و ماموریت خود، به وظایفشان عمل کنند، کیفیت این ارتباط ارتقا می‌یابد. البته متاسفانه اکنون دانشگاه‌ها تاثیر مطلوبی بر رابطه استاد و شاگردی ندارند. به عنوان مثال فضای آموزشی دانشگاه‌ها یا افزایش سطح توانمندی علمی استادان باعث انگیزه بخشی به دانشجویان، که یکی از اصول این ارتباط است، خواهد شد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1149421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =