اغلب انتخاب رشته‌های تحصیلی به‌دلیل چشم و هم چشمی انجام می‌شود/ شرط معدل و برگزاری امتحانات نهایی ناسازگار با عدالت آموزشی

مدیر دبیرستان دخترانه سما کرمانشاه با بیان اینکه برخی از دانش آموزان تنبل تربیت شده و تمایل به تحقیق در زمینه انتخاب رشته تحصیلی ندارند گفت: اغلب انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاهی به‌دلیل چشم و همچشمی انجام شده و فقط با اجرای شرط معدل و برگزاری امتحانات نهایی در کنکور عدالت آموزشی محقق می‌شود.

بانو رئیسی، مدیر دبیرستان دخترانه سما کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چگونگی تحقق عدالت آموزشی در کنکور گفت: فقط داوطلبان با تلاش به رغم اعمال تغییرات در نحوه برگزاری کنکور و کیفیت آموزش نقش موثر دارند. برای مثال بسیاری از دانش آموزان در مناطق محروم و حاشیه شهر با توجه به عدم برخورداری از رفاه نسبی و کیفیت آموزشی رتبه مناسب در کنکور کسب می‌کنند.

وی افزود: امکانات آموزشی هم به عنوان مقوله اصلی باید مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال بی‌شک دسترسی دانش آموز به کیفیت آموزشی مناسب شانس موفقیت را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر در بسیاری از مواقع شاهد ایجاد امکانات رفاهی مناسب برای دانش آموز و عدم موفقیتش به‌دلیل بی‌توجهی به تحصیل هستیم. 

حذف دروس عمومی از کنکور به نفع داوطلبان است

مدیر دبیرستان دخترانه سما کرمانشاه درباره نتیجه اعمال تغییرات در برگزاری کنکور ادامه داد: داوطلبان با توجه به تغییرات برای حذف دروس عمومی  وقت مناسب برای مطالعه دروس تخصصی داشته و معمولا برای حضور در دانشگاه در زمینه‌های تخصصی تسلط پیدا می‌کنند.

انتخاب رشته تحصیلی به دلیل چشم و هم چشمی انجام می‌شود

مدیر دبیرستان دخترانه سما کرمانشاه در واکنش به اینکه در سیستم آموزشی کشور ما عدم توجه به استعداد دانش آموزان باعث شده در انتخاب رشته تحصیلی و حتی در دانشگاه هم آنطور که باید قابلیت‌ها مورد توجه قرار نگیرد و در نتیجه فرد  بعد از فارغ التحصیلی و اشتغال متوجه عدم تمایل به فعالیت در شغل خود می‌شود، اظهار کرد: این مقوله به دلیل انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاهی به دلیل چشم و همچشمی بروز کرده است، چون اغلب دانش آموزان قبل از انتخاب رشته آنطور که باید به تحقیق درباره رشته تحصیلی نپرداخته و این نقصان جزو کم و کاستی‌های سیستم آموزش کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی برخی دانش آموزان تنبل تربیت شده و چندان تمایلی به تحقیق در زمینه رشته تحصیلی منتخب‌شان ندارند. البته از بعد آموزشی هم استعدادیابی آنطور که باید انجام نمی‌شود.

رییسی با بیان اینکه در وضعیت کنونی اغلب دانش آموزان به تحصیل در رشته علوم تجربی تمایل دارند، تاکید کرد: باید دانست که به‌دلیل تعداد قابل توجه افراد متقاضی در این رشته رقابت افزایش یافته است. البته استعداد و توانایی باید در کنار تلاش قرار بگیرد و معمولا به دلیل عدم تناسب بین عرضه و تناسب در ظرفیت‌های دانشگاهی تعادلی در انتخاب رشته‌ها مشاهده نمی‌شود.برای مثال هنوز با وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها میزان ظرفیت در  رشته‌های تحصیلی مرتبط با علوم تجربی پاسخگو نیست و  تقسیم بندی در بین رشته‌های تحصیلی الزامی است.

وی در واکنش به عدم توجه به خلاقیت و استعداد دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی در مدارس کشور تاکید کرد: در گام نخست دانش آموزان باید به فعالیت در رشته متناسب با ویژگی‌های خود  بپردازند و در تمامی رشته‌های تحصیلی افراد پویا و علاقمند به رشته تحصیلی موفق هستند. درضمن اجرای شرط معدل و برگزاری امتحانات نهایی در کنکور را می‌توان مثبت ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =