داوطلبان هندی ۲ بار در سال کنکور می‌دهند/ اعتبار ۲ ساله آزمون تحصیلات تکمیلی

آژانس ملی آزمون هند برای پذیرش دانشجویان کارشناسی ۲ بار کنکور در سال برگزار می‌کند. همچنین آزمونی که این کشور برای پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار می‌کند، ۲ سال اعتبار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ با تغییراتی اساسی همراه خواهد بود. این تغییرات که اخیرا از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، حواشی بسیاری ایجاد کرده است.

برخی از کارشناسان تغییرات کنکور ۱۴۰۲ موافق حذف دروس عمومی از کنکور بوده و برخی دیگر بر این باورند که سنجش داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی منجر به افزایش فعالیت‌های مافیای کنکور در حوزه سوالات تشریحی امتحانات نهایی خواهد شد.

در این راستا، ایسکانیوز در نظر دارد به بررسی آزمون‌های ورود به دانشگاه در کشورهای مختلف بپردازد. در این گزارش جزئیات برگزاری آزمون‌های سراسری در هند بررسی می‌شود.

کنکور هند ۲ بار در سال برگزار می‌شود

آژانس ملی آزمون (NTA) هند در سال ۲۰۱۷ و در راستای هماهنگ‌سازی آزمون‌های ورودی در این کشور راه‌اندازی شد. پیش‌ از آن هر دانشگاهی به صورت جداگانه، داوطلبان را ارزیابی و گزینش می‌کرد؛ اما هم‌اکنون مسئولیت برگزاری اغلب آزمون‌های پذیرش و جذب دانشجو در هند بر عهده این سازمان است.

آزمون‌های مختلفی از سوی این سازمان در هند برگزار می‌شود که به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد؛ آزمون CUET که مختص پذیرش دانشجویان کارشناسی است، همچنین کنکور هنر و علوم انسانی، کنکور معماری، آزمون ورودی کشاورزی، آزمون ورودی نرم‌افزار کامپیوتر و حدود ۱۵ آزمون دیگر. 

این آژانس اخیرا تصمیم گرفته است که آزمون دو بار در سال برگزار کند. کارشناسان هندی معتقدند که اگر کنکور ۲ بار در سال برگزار شود، دانشجویان برای پذیرش در مقطع کارشناسی کمتر تحت فشار خواهند بود.

شایان ذکر است که آزمون CUET فقط محدود به پذیرش در دانشگاه‌های مرکزی هند نخواهد بود و چند دانشگاه خصوصی معتبر هم قصد دارند دانشجویان خود را از این طریق جذب کنند. نتیجه این آزمون برای پذیرش در ۴۵ دانشگاه مرکزی هند اجباری خواهد بود. این آزمون بر اساس برنامه درسی کلاس پایه دوازدهم این کشور خواهد بود.

اعتبار ۲ ساله آزمون تحصیلات تکمیلی در هند

 گیت (GATE) یکی دیگر از آزمون‌هایی است بیش از هفت موسسه هندی برای پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی برگزار می‌کنند. نتیجه این آزمون ۲ سال اعتبار دارد.

کارشناسان هندی بر این باورند که برگزاری کنکور فرایند ارزشیابی را استاندارد کرده است. از جمله مزایای دیگر این آزمون هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ با توجه به این که نزدیک به یک و نیم میلیارد نفر جمعیت دارد، هر سال میلیون‌ها نفر متقاضی ورود به دانشگاه هستند. به همین دلیل، کنکور می‌تواند بستر مناسبی برای ارزیابی عملکرد داوطلبان باشد.

برگزاری آزمون هماهنگ، به همه داوطلبان فرصت برابری برای ورود به دانشگاه فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌های آزمون‌های سراسری هند این است که نگرش، مهارت‌های سخت‌کوشی و هوش هیجانی داوطلبان را می‌سنجد.

البته هندی‌ها برای پذیرش دانشجو به نتایج کنکور اکتفا نمی‌کند و داوطلبان پس از پذیرش اولیه برای مصاحبه فراخوانده می‌شوند. دانشگاه‌ها برای ارزیابی داوطلبان در این مرحله قدرت اختیار بالایی دارند و مجبور به تبعیت از قانون خاصی نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =