تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی چه شرایطی دارد؟

 شرایط وضوابط اختصاصی پذیرش دانشجوی متعهد خدمت در رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط وضوابط اختصاصی پذیرش دانشجوی متعهد خدمت در رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اعلام شد.

در راستای اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به استناد بند ‹ب› ماده ۶۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ماده ۱ قانون متعهدین خدمت خدمت به وزارت آموزش و پرورش (مصوب ۸ خرداد ۶۸ مجلس شورای اسلامی) و مجوز شماره ۷۱۱۱۷ هفدهم اسفند ۱۴۰۰ سازمان اداری واستخدامی کشور، وزارت آموزش و پرورش برای تأمین و تربیت بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز آموزشی خود، متناسب با مبانی و ارزشهای اسلامی و نیاز دوره های مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، از میان متقاضیان واجد شرایط آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ،دانشجو معلم میپذیرد.

متقاضیان در صورت احراز صلاحیت‌های عمومی، اختصاصی و سایر شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه و اطلاعیه‌های بعدی آزمون مزبور، میتوانند پس از انتخاب رشته و موفقیت در مراحل بررسی صلاحیت‌های عمومی، اختصاصی و همچنین کسب بالاترین نمره علمی در مقایسه با سایر متقاضیان آزمون در کد رشته‌های انتخابی، در صورت اعلام قبولی نهایی، ادامه تحصیل دهند.

شیوه پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها چگونه است؟

پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی به صورت بومی پذیری است و گزینش نهایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، در هریک از کد رشته محلها با توجه به دامنه پذیرش که در ستون (پردیس/ مخصوص داوطلبان بومی/محل خدمت) درج شده، صورت می‌گیرد.

اولویت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی

متقاضیان رشته‌های موردنیاز آموزش وپرورش دقت کنند چنانچه در یک کد رشته محل دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بومی استانی درج شده باشد همه متقاضیان بومی آن استان می‌توانند در صورت تمایل با رعایت سایر شرایط و ضوابط مربوط، آن را انتخاب کنند. اگر بومی شهرستانی درج شده باشد همه داوطلبان بومی آن شهرستان و بخش‌های تابعه، مجاز به انتخاب کد رشته محل هستند. به همین منظور اگر از یک شهرستان فقط یک بخش در دامنه پذیرش درج شده باشد داوطلبان همان بخش و دهستان‌های مربوطه، مجاز به انتخاب کد رشته محل جهت استفاده از سهمیه بومی منطقه‌ای خواهند بود.

در کد رشته محل‌هایی که برای یک استان درج شده است محدودیتی برای انتخاب کد رشته محل توسط داوطلب بومی آن استان وجود ندارد به همین منظور در گزینش نهایی اولویت اول با داوطلبانی خواهد بود که بر اساس دامنه پذیرش مندرج برای آن کد رشته محل، بومی بخش یا شهرستان و بخش‌های تابعه آن تلقی می‌شوند. چنانچه در یک کد رشته محل که پذیرش در آن، به صورت بومی شهرستان یا بخش درج شده است ولی داوطلب واجد شرایط بر اساس دامنه پذیرش وجود نداشته باشد ظرفیت خالی مانده آن کد رشته محل به داوطلبان بومی همان استان که کد رشته محل مزبور را انتخاب نموده اند اختصاص می‌یابد.

نیاز آموزشی (محل خدمت) مندرج در ستون (پردیس/ مخصوص داوطلبان بومی/محل خدمت) تحت هر شرایطی برای پذیرش استانی تغییر نمی‌یابد. پذیرفته‌شدگان نهایی مکلفند به مدت دو برابر طول تحصیل، تعهد خدمت محضری به آموزش و پرورش سهمیه خدمتی بسپارد.

تعیین محل خدمت کد رشته – محل‌هایی که به صورت استانی، شهرستانی و یا در یک بوم (چند شهر/شهرستان/ منطقه) است در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط(استان سهمیه خدمتی) خواهد بود که بعد از فراغت از تحصیل به استناد ماده ۳ قانون متعهدین خدمت، به صورت قطعی اعلام خواهد شد. عدم مراجعه به محل خدمت تعیین شده، به منزله استنکاف از ایفای تعهد خدمت تلقی خواهد شد. تعیین محل صدور حکم آزمایشی در بین مناطق آموزشی تابعه جهت برقراری حقوق در طول تحصیل، در اختیار اداره کل استان محل خدمت است.

خارج شدن فرد قبول شده از بوم خدمت به منزله قطع رابطه استخدامی است

با توجه به هدف عملیاتی ۵ برنامه زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی تعلیم و تربیت ر سمی عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۹۶۵ ۱۷ تیر ۹۸ شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین تبصره ۴ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه ۸۳۳ ۲۷ آبان ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، براساس نیاز« برای بوم خدمت» که به صورت استانی خواهد بود صورت می‌پذیرد. بنابراین بعد از طی فرایند استخدامی، خارج شدن نیرو (فرد قبول شده) از بوم خدمت به منزله قطع رابطه استخدامی بوده و ابقای ردیف برای بوم ا ستان خواهد بود. بنابراین درخواست جابه‌جایی به هر دلیلی به سایر استان‌ها و یا دستگاه‌های اجرای کشور ویا در سطح همان استان، موجب قطع رابطه استخدامی آنان خواهد شد.

چنانچه متقاضی مجاز به انتخاب کد رشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی بوده و اقدام به انتخاب کد رشته محل‌های دانشگاه‌های مزبور کند، بر اساس ضوابط و مقررات از میان واجدین شرایط در آزمون بر اساس اولویت‌های انتخابی تا دو برابر ظرفیت پذیرش، برای انجام مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیت‌های عمومی و تخصصی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به آموزش و پرورش معرفی خواهند شد.

معرفی متقاضی جهت انجام مصاحبه تخصصی به منزله قبول نهایی فرد در دانشگاههای مزبور تلقی نمی‌شود. چنانچه صلاحیت‌های عمومی و تخصصی متقاضی معرفیشده، بعد از انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیتهای عمومی مورد تأیید آموزشوپرورش قرار گیرد، سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس ضوابط مربوط و لحاظ کردن اولویت برمبنای دامنه پذیرش بومی(بخش/شهرستان/استان و توضیحات کد رشته محل مندرج در دفترچه آزمون) و با در نظرگرفتن نمره علمی نهایی داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان، گزینش نهایی را انجام خواهد داد. بنابراین موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیتهای عمومی به منزله قبولی فرد برای دانشگاهای مزبور تلقی نمی‌شود.

کسب نمره علمی بالاتر درگروِه آزمایشی مربوط در مقایسه با سایر داوطلبان در کد رشته انتخابی(طبق ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور) و با رعایت شرایط و ضوابط آموزشوپرورش، الزامی است.  داوطلبانی که صلاحیت‌های تخصصی و یا عمومی آنان مورد تأیید آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرد از فرایند گزینش نهایی برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حذف خواهند شد.

شرایط عمومی پذیرش در ۲ دانشگاه تربیت معلم

از جمله شرایط عمومی پذیرش دانشجو می‌توان به تابعیت جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن سلامت کامل روانی، جسمانی و توانایی انجام وظایف محوله، نداشتن سابقه محکومیت جزائی یا کیفری مؤثر، عدم اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات و الکل و هر نوع مواد اعتیادآور، داشتن گواهینامه پایان دوره پیش دانشگاهی(داوطلبان نظام آموزشی قدیم) یا دیپلم متوسطه دوم (نظام آموزشی جدید)  اشاره کرد.

درصورت معرفی داوطلب به آموزش وپرورش برای انجام مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت های عمومی از افرادی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی(نظام آموزشی قدیم) و یا دیپلم (نظام جدیدآموزشی) باشند تحت هر شرایطی، مجاز نخواهد بود.

داوطبان برا قبولی در دانشگاه فرهنگیان باید چه رتبه‌ای کسب کنند؟

کسب حداقل نمره علمی کل ۶۵۰۰ و بالاتر (در زیرگروه مربوط) جهت مجاز شدن برای انتخاب رشته در گروه آزمایشی مربوط در آزمون سرا سری خواهد بود.

نداشتن هیچگونه رابطه استخدامی یا تعهد خدمت(دائم یا موقت) به نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی(از آغاز تا پایان دورهی تحصیل در دانشگاه) از جمله شرایط اختصاصی پذیرش داوطلبان است.

سن مجاز داوطلبان چقدر باید باشد؟

با توجه به رای شماره ۱۳۴۳ و۱۳۴۴ ۳۰ مرداد ۹۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، حداقل معدل کل ۱۴ در دوره متوسطه دوم (معدل سهپایه اول،دوم و سوم) تعیین می‌شود. حداقل معدل کل، تحت هر شرایطی تغییر نخواهد داشت.

 با رعایت ماده ۴۲ و ۴۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، داشتن حداکثر سن۲۴ سال تمام جهت تحصیل رشته مورد نیاز آموزش وپرورش الزامی است. (متولدین ۱ مهر ۷۷ به بعد میتوانند متقاضی بشوند محاسبه سن هر داوطلب با توجه به مندرجات اصل شناسنامهای است که به استناد آن در آزمون ورودی ثبت‌نام می‌کند، بنابراین تغییراتی که پس از ثبت‌نام در آزمون، در مدارک هویتی، بهویژه تاریخ تولد داوطلب به وجود آمده باشد معتبر نیست و در صورت پذیرفته شدن در آزمون، در هر مرحلهای، قبولی وی لغو خواهد شد. انجام خدمت سربازی و یا سوابق کاری و موارد دیگر، تحت هیچ شرایطی به سقف سنی داوطلب افزوده نمی‌شود. لازم به ذکر است حداکثر سن ورود به دانشگاههای مزبور، تحت هرشرایطی تغییر نخواهد داشت.

ملاک‌های تعیین بومی بودن داوطلبان در هر یک ازکد رشته محل‌ها

در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان در یک بخش، شهر و یا استان باشد، داوطلب بومی آن بخش، شهر و استان تلقی میشود.

درصورتیکه محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر داوطلب در یک بخش، شهر و یا استان نباشد، بخش، شهر و استان محل تولد داوطلب به عنوان بخش، شهر و استان بومی وی در نظر گرفته میشود. 

داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانده اند، استان محل تولد، استان بومی اینگونه داوطلبان تلقی خواهد شد.

متقاضیانی که سه سال آخر محل تحصیل را خارج از کشور گذرانده اند و همچنین استان تولد ایشان نیز خارج از کشور بوده است، استان بومی این قبیل داوطلبان شهرتهران خواهد بود.

درصورت وجود مجوزهای قانونی برای استخدام، محل صدور حکم استخدام آزمایشی همان بخش ، شهر و استان بومی داوطلب بوده که در ستون محل خدمت دفترچه آزمون درج شده است. مسئولیت ساماندهی و به کارگیری، بعد از فراغت از تحصیل به عهده اداره کل استان سهمیه خدمتی خواهد بود. براین اساس تغییر سهمیه استان محل خدمت قبل از شروع به کار و ایفای تعهد، تحت هر شرایطی اعم از تأهل، تجرد، بُعد مسافت، تکفل، سرپرستی خانواده، فوت والدین وغیره ... ممنوع است.

به موجب رای شماره ۱۳۴۳ و۱۳۴۴ ۳۰ مرداد ۹۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تعیین خدمت متعهدین خدمت پس از فراغت از تحصیل با آموزش وپرورش خواهد بود بنابراین، درصورت عدم نیاز درمحل مندرج دردفترچه آزمون، اداره کل آموزش وپرورش استان مجاز به تعیین محل خدمت جدید درسطح همان استان خواهد بود. دانشجویان دوره روزانه دانشگاه‌ها وموسسات آموزش عالی که بااستفاده از قانون آموزش رایگان تحصیل می‌کنند، درصورتی میتوانند رشته‌های موردنیاز آموزش وپرورش را انتخاب کنند که قبل از شروع ثبت نام در آزمون، حداکثر تا تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ انصراف و ترک تحصیل دایم خود را به محل تحصیل اعلام کرده و فرم انصراف قطعی ازتحصیل، مطابق فرم شماره۲ مندرج در صفحه ۷۶دفترچه شماره ۱ راهنمای ثبت نام وشرکت درآزمون سراسری ورود به دانشگاهها وموسسات آموزش عالی سال۱۴۰۰ را دریافت کرده باشد؛ درغیر این صورت، مجاز نیست.

دانشجویان دارای تعهد خدمت به دستگاههای اجرایی ودانشجویان دارای بورسیه به شرطی مجاز خواهند بود که علاوه بر اخذ فرم انصراف، نسبت به تعیین تکلیف تعهد و موافقت دستگاه مربوطه را اخذ کرده باشد.

شرایط سلامت کامل تن و روان داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی به استناد بند (ز) ماده (۴۲ (قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین نامه اجرایی ماده مزبور با توجه به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع دادنامه شماره ۱۳۱۲ ۹ مرداد ۹۷) با تأیید پزشک معتمد واجدشرایط آموزش و پرورش با ملاکها و معیارهای ذیل الزامی است:

توانایی و مهارت گفتاری: شامل توانایی رعایت مخارج تمام حروف و ادای کلمات و عبارات، بهطور کامل و صحیح و نداشتن لکنت زبان به هر میزان است.

قدرت بینایی: شامل قدرت دید هر چشم حداقل پنجدهم یا هر دو چشم بدون عینک و لنز، (حداقل ده بیستم) و نداشتن کوررنگی و انحراف چشم است. پس ازاصلاح با عینک و لنز، داشتن دید۱۰/۱۰ هرچشم وداشتن دید حداقل ۲۰/۱۶دردو چشم، الزامی اسا و هر نوع نقص میدان بینایی در یک یا هردوچشم؛ دوربینی غیر قابل درمان ونیستاگموس شدید هردو چشم؛ ضایعات وسیع، شدید وغیرقابل درمان در هردو قرنیه؛  کور رنگی( برای رشته های آموزش ابتدایی ورشته های گروه هنر و رشته هایی که شناخت رنگ وطیف نوری در آنها ضروری است، ممنوع بوده و در بقیه رشته ها بلامانع است.

قدرت شنوایی: شامل توانایی شنیدن صداها و اصوات معمولی، نداشتن نقص شنوایی بوده و کمشنوایی داوطلب نباید بیش از ۳۰ دسیبل باشد.

قد، وزن: با توجه به مقتضیات هراستان و متناسب با وظایف شغل معلمی به تشخیص اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط، طبق ضوابط و مقررات که درمرحله مصاحبه تخصصی و انجام معاینات پزشکی، مورد سنجش قرار می‌گیرد.حداقل قد لازم برای داوطلبان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، مطابق ضوابط مربوط به داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است.

تغییر شکل مادرزادی یا اکتسابی اندامها و نداشتن کراهت منظر در اثر سوختگی، سوانح یا دیگر عوامل در صورت یا قسمتهای ظاهری و نمایان بدن؛ نداشتن نقص عضو مشهود و موثر در انجام وظایف حرفهای معلمی براساس تشخیص پزشک معتمد واجد شرایطعدم ابتلا به بیماریهای مزمن و صعب العلاج از قبیل دیابت- سیروز کبدی- آسم- نارسایی کلیه- بیماریهای قلبی- اسکروز آن پلاک- پارکینسون و بیماریهای خونی نظیر لوسمی- کم خونی شدید مقاوم به درمان، تالاسمی ماژور و هرنوع بیماری شناخته شده موثر در انجام وظایف معلمی به تشخیص پزشک معتمد واجد شرایط و  بیماریهای که براساس تشخیص پزشک متعمد آموزش و پرورش مانع انجام وظایف حرفهای باشد، از جمله دیکر شرایط‌های پذیرش در این دانشگاه‌ها است.

اولویت پذیرش برای نخبگان علمی، برگزیدگان المپیاد علمی فرهنگی و جشنواره خوارزمی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

برخورداری ازحسن شهرت، عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو و متناسب با شأن و جایگاه معلمی، داشتن حداکثر ۲۸ سال دربدو استخدام قطعی بعد از فراغت از تحصیل، احراز توانایی در مهارت‌های پایه و علوم فناوری اطلاعات، برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه معلمی، عامل بودن به اخلاق و رفتار متناسب با شأن و جایگاه معلمی، برخورداری از قدرت تعامل با دیگران و آشنایی با تعالیم دینی، به ویژه قرآن کریم از جمله دیگر شرایط پذیرش اختصاصی در این دانشگاه‌ها است.

نخبگان علمی و مهارتی، مخترعان، مبتکران، برگزیدگان المپیادهای علمی، فرهنگی، هنری و مهارتی، جشنواره خوارزمی در شرایط علمی برابر، براساس کد رشته محل انتخابی، از اولویت پذیرش برخوردار خواهند شد. بهره مندی ازامتیاز مربوط به مدارک امتیازآور درمصاحبه اختصاصی صرفاً درانجام مصاحبه قابل محاسبه واحتساب است و بعداز اتمام زمان مصاحبه، به مدارک ارائه شده جدید داوطلب، امتیازی تعلق نخواهد گرفت

 استخدام قطعی فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی درصورت تأیید قطعی صلاحیت های آنان و اخذ مدرک کارشناسی دررشته ای که تعهد محضری به آموزش وپرورش سپرده، امکان پذیر خواهد بود. به موجب ماده۷ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹ مهر ۶۳ و تکلیف مقرر درتبصره۱ماده۶ قانون اصلاح موادی از وظیفه عمومی مصوب ۱۶ دی ۹۰ مجلس شورای اسلامی، فارغ التحصیلان ذکور دانشگاههای وابسته به آموزش وپرورش قبل از اشتغال به کار درآموزش وپرورش و صدور حکم استخدام رسمی قطعی، مکلف به گذراندن دوره آموزش رزم مقدماتی هستند و درصورت عدم مراجعه برای گذراندن دوره آموزش رزم مقدماتی، هرمشکلی درراستای تبدیل وضعیت استخدامی به عهده ایشان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =