سیستم آموزشی کشور نیازمند تحول/ پژوهش باید در اشتغال دانشجو مورد استفاده قرار گیرد

مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به اقدامات برخی اساتید دردراستای تهیه مقالات دانشجویان گفت: باید در سیستم آموزش عالی کشور تحول ایجاد کرد تا در کنار بدنه علمی در دانشگاه هم‌افزایی دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی مورد استفاده قرار بگیرد تا بتوان از پژوهش‌های انجام شده به عنوان دست‌مایع فعالیت‌ها و اشتغال استفاده کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بر اساس اظهارات دانشجویان برخی از اساتید با ترفندهای متعدد اقدام به اخذ مقاله از دانشجویان یا سوءاستفاده از قابلیت‌های آنها برای ارتقای مرتبه علمی می‌‍کنند تا بتوانند برای خود کارنامه علمی مناسب ثبت کنند. این اقدامات شامل ارائه سوژه مشخص به دانشجو در راستای فعالیت‌ها و موضوعات مدنظر استاد، انجام ترجمه‌های متعدد به عنوان تکلیف برای دانشجو، تحقیقات و ... است.

فاطمه حمیدی‌فر، مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد باید بتواند از تجربیات علمی در حوزه‌های مورد مطالعه استفاده کرده و برای ثبت دستاورد به عنوان یک اقدام علمی در قالب پایان‌نامه به ارائه مقاله بپردازد. البته این مقوله در تمامی مراکز علمی دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اغلب دستاوردهای علمی در قالب مقالات یا پایان‌نامه‌ها در کنار تیم علمی دانشکده انجام می‌شود و باید از قابلیت استاد راهنما و مشاوره هم استفاده شود. همچنین در مقطع دکتری به‌دلیل اینکه دستاورد علمی نتیجه تلاش بخش آموزشی و پژوهشی دانشگاه  است، با توجه به بخش‌نامه‌های جدید ارسالی در هفتم اسفند ۹۸ اخذ ۵ امتیاز از سوی دانشجویان دکتری برای دفاع اصلی از پایان نامه الزامی است.

هنوز برخی اساتید به‌رغم برخورداری از پایه علمی مناسب دانشیار نشدند

حمیدی‌فر با بیان اینکه برای ارتقای اساتید بخشی از امتیازات شامل تهیه مقالات، پایان نامه‌ها و رساله‌ها از اهمیت برخوردار است، افزود: اساتید برای اخذ ۵ امتیاز باید ۲ مقاله علمی و پژوهشی ارائه دهند. هرچند برای ارتقای اساتید فعالیت در حوزه‌های تدوین کتاب و نظریه‌پردازی، ایجاد پنل‌های تخصصی در زمینه نقد و نوآوری تحقیق‌ در ارتقای هیات علمی از اهمیت برخوردار است نه مقالات دانشجویی. برخی از اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی به‌رغم برخورداری از پایه علمی مناسب موفق به اخذ دانشیاری نشدند.

انتخاب موضوعات در حوزه علوم انسانی بر اساس نظام پایش

مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در حوزه علوم انسانی سعی شده تا همکاران در شانیت استاد راهنما و مشاور به انجام وظایف خود بپردازند. اولین اقدام این است که از موضوعات درج شده در نظام پایش تابعیت کنند، چون موضوعات در نظام پایش باید  بر اساس برنامه‌های علمی باشد.با توجه به اینکه دستاوردهای علمی منتج به همکاری یک تیم علمی است و از طریق اقدامات برای ارتقا می‌توان در زیرمجموعه آموزش هویت دانشی هیات علمی را رقم زد، نه اینکه فقط  به انتشار مقالات در قالب پایان‌نامه و رساله توجه داشت. توجه به این مساله در دستور کار سند تحول دانشگاه قرار گرفته و باید بتوان ارتقای اساتید و اعضای هیات علمی  را در محور خاص مورد توجه قرار داد.

به گفته وی بخش‌نامه ارتقا از سوی وزارت علوم و تحقیقات ارسال شده و دانشگاه آزاد اسلامی از آن تابعیت می‌کنند. برای حل این مساله باید در سیستم آموزش عالی کشور تحولات ایجاد کرد تا در بدنه علمی دانشگاه از هم‌افزایی برای دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی استفاده کرد و آنها بتوانند از پژوهش‌های انجام شده به عنوان دست‌مایع فعالیت‌ها و اشتغال استفاده کنند.

انتشار کتاب نیازمند بررسی تیم‌های ناظر

حمیدی فر درباره اقدامات برخی اساتید مبنی‌بر استفاده از فصول کتب‌های متعدد و انتشار کتاب جدید به نام خود گفت: برای انتشار کتاب به فعالیت‌ها ناظران بالادستی‌ نیازمند هستیم. باید دانست که تمامی چاپخانه‌ها با اخذ هزینه اقدام به چاپ کتاب می‌کنند. در حالی که فقط کتاب‌های داوری شده از ارزش علمی برخوردار هستند.

پژوهش‌های دانشجویی متناسب با شرایط روز و اثربخش باشد

مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هر هیات علمی در یک محور تخصص داشته و سعی شده دانشجویان علاقمند را هدایت کنند. دانشگاه آزاد اسلامی با تابعیت از سند تعالی و تحول بسته‌های کاری و ماموریت‌ها می‌تواند بخشی از سند علمی کشور در قالب  الگوها و سندهای بالادستی و اهداف را مشخص کند، چون به تحولات در حوزه  سند اشاره شده است. برای مثال اینکه در حوزه پژوهشی دانشگاه باید از عرصه مقاله محوری غیرهدفمند به سمت تولید دانش به روز، فناور و تقاضا محور و پاسخگویی اثربخش به نیازهای جامعه توجه کند.

به گفته وی باید تمامی اساتید و اعضای هیات علمی  در دانشگاه می تواننند موضوعات روز را در زمینه مقالات در مقطع تحصیلات تکمیلی دنبال کنند تا بتوان با پاسخگویی به مسائل اجتماعی به حل مساله پرداخت. پژوهش نباید بر مبنای تئوری باشد، بلکه با کمک به دانشجویان باید بتوان به نوآوری‌های جدید و متناسب با شرایط کشور ‍‍اقدام کرد.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1150172

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =