آموزش سنتی استعداد دانش آموز را سرکوب می‌کند

مدیر دبستان پسرانه سما ارومیه با بیان اینکه توجه به مشاوره در مدارس کشور مغفول مانده است، گفت: آموزش سنتی استعداد دانش آموز را سرکوب می‌کند و برای شکوفایی استعداد نیازمند اقدامات فرهنگی در زمینه تربیت مشاوران و خانواده‌ها هستیم.

مرتضی فکری، مدیر دبستان پسرانه سما ارومیه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند استعدادیابی و پرورش خلاقیت در مدارس کشور گفت: استعدادیابی جزو وظایف مشاوره است، در مدارس کشور باید بتوان قابلیت‌های کودک را به خانواده‌ها شناسایی کرد و به این ترتیب سرمایه گذاری بر روی توانایی فرزند مورد توجه قرار بگیرد. در حالی که تاکنون توجه به قابلیت و جایگاه مشاوره در مدارس کشور مغفول مانده است.

وی افزود: مشاوره‌های فعال هم  از لحاظ کیفی آنطور که باید استعدادیابی  نمی‌کنند. برای ارتقای این مقوله باید بتوان تعداد مشاوران را در مدارس کشور افزایش داد. همچنین دوره‌های حین خدمت برای مشاوران متناسب با جمعیت دانش آموزان تحت آموزش برگزار کرد.

مدیر دبستان پسرانه سما ارومیه ادامه داد: خانواده‌ها باید بتوانند در زمینه استعدادیابی فرزندشان توجیه باشند، در غیر این صورت اقدامات بی‌نتیجه می‌ماند. برای تحقق این مهم نیازمند اقدامات فرهنگی برای اطلاع رسانی بیش از پیش به خانواده ها هستیم تا بعد از استعدادیابی پیگیری‌ها از طریق مشاوران انجام شود، چون در بین دانش آموزان استعدادهای درخشان  مشاهده می‌شود.

فکری با بیان اینکه مشاوران می‌توانند از طریق مشاوره با کودک، خانواده و ژنتیک، هوش ذاتی، استعدادها، بضاعت مادی و فرهنگ خانواده  تمامی ابعاد را تحت بررسی قرار دهند، تاکید کرد: از طریق مشاور خانواده می‌توان بسیاری از مسائل را تحلیل و بررسی کند. برای مثال «طرح شهاب» در پایه چهارم به شکل پایلوت انجام شد و بر اساس این طرح در پایه چهارم استعدادهای دانش آموز توسط معلم کشف و در پرونده او درج و در پایه‌های بالاتر هم بر اساس قابلیت‌های فردی برنامه ریزی می‌شود.

وی اظهار کرد: معلم پایه  ابتدای در مدارس به عنوان آموزگار است و نمی‌تواند به شناسایی استعدادها و قابلیت‌های دانش آموزان بپردازد و این اقدام کاملا تخصصی است. شناسایی، پیگیری و توجیه خانواده از جمله عوامل موثر در زمینه شناسایی استعدادهای دانش آموز  است.

آموزش سنتی استعداد دانش آموز را سرکوب می‌کند

مدیر دبستان پسرانه سما ارومیه درباره شیوه آموزش فعلی در مدارس کشور تاکید کرد: برخی معلمان با استفاده از شیوه سرکوب‌گری دانش آموز را به سکوت وادار کرده که نتیجه بخش نیست، بلکه در جوامع پیشرفته و سیستم آموزشی به روز در مقاطع ابتدایی آموزش از طریق بازی انجام می شود. برای مثال در یک مکان آموزشی دانش آموز به تحصیل، ورزش، استراحت، تغذیه و ... می‌پردازد و در این نوع مدارس دانش آموزان امکان بروز استعدادها و توانایی‌های خود را دارند. در حالی که در سیستم آموزشی سنتی استعداد کودک سرکوب می‌شود.

به گفته وی برخی اقدامات کلیشه‌ای در حوزه آموزش برای پیشرفت دانش آموز سد ایجاد می‌کند، چون در آموزش سنتی استعداد دانش آموز سرکوب می‌شود و در گام نخست نباید در سیستم آموزشی سد ایجاد کرد  و در مرحله بعد هم استعدادها را شناسایی و مسیر را برای فعالیت کودک مشخص کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =