شرایط کنکور برای داوطلبان کم برخوردار باید همسان‌سازی شود

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی سما استان تهران با بیان اینکه اگر برنامه ریزان در حوزه تعلیم و تربیت شرایط استان‌ها را در نظر بگیرند رقابت مفید در کنکور حاصل می‌شود، تاکید کرد: برای ارتقای وضعیت تحصیل در استان‌ها شورای آموزش و پرورش می‌تواند بهترین محوریت را برای رفع مشکلات و همسان‌سازی نیازهای دانش آموزان داشته باشد.

فرشته حشمتیان، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی سما استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تحقق عدالت آموزشی در نحوه برگزاری کنکور  گفت: در شرایط کنونی مسیر ارتقای تحصیلی برای دانش آموزان به نحو مطلوب با ایجاد امکانات فراهم شده و هدف اصلی جلوگیری از بروز بازماندگی از تحصیل در بین دانش آموزان و داوطلبان کنکور است.

وی درباره روند توزیع امکانات آموزشی در مناطق کم برخوردار و محرم افزود: بنده بر این باور نیستم که داوطلبان در مناطق کم برخوردار توفیقات مناسب در کسب رتبه برتر را ندارند،  بلکه با بررسی نتایج کنکور در سال‌های قبل برخی نفرات برتر از مناطق محروم  رتبه‌های تک رقمی کسب کرده‌اند. در حالی که در این مناطق فعالیت بنگاه‌های کنکوری جایگاهی نداشته و داوطلب با اتکا به تلاش،  توانایی و دسترسی به امکانات در حد نیاز توانسته رتبه مناسب را اخذ کند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی سما استان تهران با بیان اینکه اگر برنامه ریزان در حوزه تعلیم و تربیت شرایط استان‌ها را در نظر بگیرند رقابت مفید در کنکور حاصل می‌شود،  تاکید کرد: برای مثال در برخی مواقع شاهد این هستیم که موسسات کنکور و مدارس غیر دولتی موفق عمل می کنند. هرچند برخی کارشناسان این مقوله را دلیل بر عدم تحقق عدالت آموزشی در بین تمامی داوطلبان می‌دانند. در حالی که خانواده می‌تواند در زمینه  ارتقای علمی و آموزش فرزندش هزینه کرده و شاید در این شرایط مدارس غیردولتی را انتخاب کند.

به گفته وی بنابراین نمی‌توان به این امر اذعان کرد که عدالت آموزشی رعایت نشده است بلکه وظیفه اصلی تعلیم و تربیت بر عهده وزارت آموزش و پرورش  است و موسسات  حقیقی و حقوقی به کمک آموزش و پرورش آمده و در این شرایط خانواده‌ها مطابق با شرایط اقتصادی برای فرزندشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. از سوی دیگر از وضعیت فرزندان در مناطق محروم غافل نیستیم،  چون آموزش رایگان در اختیار تمامی افراد قرار گرفته می‌شود.

عدالت آموزشی چگونه محقق می شود؟

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی سما استان تهران با بیان اینکه در جامعه ما به دلیل وجود صندلی‌های خالی قبولی در کنکور دیگر دغدغه داوطلبان نیست،  ادامه داد:  برای برقرار عدالت آموزشی می‌توان برای هر  یک از استان‌های کشور تصمیم گیری کرد،  چون امکانات در استان‌های محروم شباهتی با کلانشهرها ندارد و مهمترین موضوع برای ایجاد موفقیت در بین دانش آموزان توجه به سه مقوله نیروی انسانی، محیط و تجهیزات و محتوای درسی است.

حشمتیان تاکید کرد: در کشور وضعیت توزیع محتوای درسی در تمامی نقاط کشور توزیع شده است. ایجاد محیط با نشاط و فراهم کردن تجهیزات و نرم افزار مورد بررسی هم از اهمیت برخوردار است. البته برای تحقق این نیازها می‌توان از ظرفیت خیرین و اولیای دانش آموزان  استفاده کرد.

رفع مشکلات مدارس از طریق شورای آموزش و پرورش استان‌ها

وی ادامه داد: برای ارتقای وضعیت تحصیل در استان‌ها شورای آموزش و پرورش می‌تواند بهترین محوریت را برای رفع مشکلات و همسان سازی نیازهای دانش آموزان داشته باشند. شورای آموزش و پرورش در استان‌ها زیر نظر استاندار فعالیت می‌کند و این شورا در شهرستان‌ها هم زیر نظر فرماندار کار می‌کند.

حشمتیان گفت: فرد مسول در این شورا به عنوان دبیر هم فعالیت کرده و می‌توانند بر اساس نیازسنجی و امکان سنجی کلیه دستگاه‌های عضو در شورای آموزش و پرورش مشکلات را احصا کرده و در راستای رفع مشکلات وارد عمل شود. علاوه بر اقدامات اجرایی می‌توانند مشکلات منطقه را برطرف کرده تا بتوان به چشم‌اندازها دستیافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =