آموزش مهارت‌محور در بسیاری از رشته‌ها به تعریف سرفصل‌ جدید نیاز ندارد/ فضای حاکم بر دانشگاه را نمی‌توان یک شبه تغییر داد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: اجرای آموزش مهارت‌محور در بسیاری از رشته‌ها، یک چرخش رویکردی است و اصلا نیازی به تعریف سرفصل جدید و یا تغییر موارد قبلی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون آموزش‌های مهارت‌محور این دانشگاه اظهار کرد: سیاست جدید آموزش‌ مهارت‌محور دانشگاه آزاد اسلامی در همین مدت کوتاه دو ساله توانسته اثرات ملموسی در محیط دانشگاهی از خود برجای بگذارد؛ مثلا سایت استیل دانشگاه آزاد اسلامی استان قم که نمونه‌ای از اقدامات موفق دانشگاه در زمینه آموزش‌های مهارتی است، علاوه‌بر دوره‌های مهارتی متعدد خوبی که برگزار می‌کند، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری با شرکت‌ها و مراکز مختلف نیز منعقد کرده است. 

وی افزود: دانشگاه توانسته ورود خوبی به عرصه مهارتی داشته باشد، اما طبیعی است که فرهنگ‌سازی و شکل‌گیری گفتمان مهارتی با گذشت زمان تکمیل می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی توانسته همزمان با آغاز دوره بلوغ خود، طرح‌های بزرگی همچون پویش را کلید بزند که البته نیازمند همراهی همه ارکان جامعه است. 

به گفته خیری، تحقق دانشگاه اجتماعی که دانشگاه آزاد اسلامی مدعی آن است در گرو یک همکاری دو سویه دانشگاه و محیط است. همه باید باور کنند که دانشگاه‌ها قابلیت‌ها و ظرفیت‌های وسیعی برای حل مسائل جامعه دارند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم تصریح کرد: امروز اساتید دانشگاه آزاد دیگر صرفا به تدریس در کلاس بسنده نمی‌کنند و دریافته‌اند که باید برروی مهارت آموزی دانشجویان و توانایی‌های لازم برای ورود آن‌ها به بازار کار تمرکز کنند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی فرآیند تحول دانشگاه آزاد اسلامی را تاکنون مثبت ارزیابی کرد و گفت: نمی‌توان انتظار داشت که بتوان فضایی که چند دهه بر دانشگاه حاکم بوده‌است را یک شبه تغییر داد. 

او در رابطه با محدودیت‌های وزارت علوم در تغییر سرفصل‌های دروس تشریح کرد: اجرای آموزش مهارت‌محور در بسیاری از رشته‌ها، یک چرخش رویکردی است و اصلا نیازی به تعریف سرفصل جدید و یا تغییر موارد قبلی ندارد. تدریس برخی دروس نیازمند کارگاه و محل کار خاص خود است اما تاکنون صوری بوده و خاصیت خود را از دست داده؛ مثلا می‌توان در دروسی از مشاره و روانشناسی با استفاده از کلینیک‌ها مراکز مشاوره، چرخشی را از آموزش تئوری به عملیاتی رقم زد. 

حسن خیری ادامه داد: از طرفی اگرچه دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌تواند به طور کامل سرفصل‌ها را تغییر دهد، اما اختیار اصلاح ۳۰ درصدی آن‌ها را دارد که خیلی از این دروس اصلا نیازی به اصلاح بیش از ۲۰ یا ۳۰ درصدی هم ندارد کما این‌که ما حدود ۲۰درصد اژ سرفصل‌های دروس علوم انسانی را اخیرا تغییر دادیم. 

وی معتقد است، مشکل اصلی ما در آموزش‌های مهارت‌محور تاکنون بیشتر در همان رشته‌هایی بوده که خودشان آزمایشگاهی و کارگاهی هستند و اصلا نیازی به تغییر سرفصل ندارند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: طرح پژوهشیار که پژوهش‌ها را مسئله محور کرده است نیز مصداق دیگری از تغییر ریل دانشگاه برای تبدیل به دانشگاه حل مسئله است. 

حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری در پایان تاکید کرد: شاخص‌ترین مدارس مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در حوزه‌های فرش و زیارت آغاز به کار کرده اند که در هردو عرصه در تلاش هستیم با توجه به ظرفیت‌های بومی استان مهارت‌آموزی و اشتغال دانشجویان‌مان را دنبال کنیم که البته تا حصول نتیجه کمی نیاز به زمان دارد. 

انتهای خبر/

کد خبر: 1150278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =