دانشجویان برای شرکت در اردوهای جهادی چگونه گزینش می‌شوند؟

شرایط گزینش دانشجویان برای شرکت در اردوهای جهادی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اردوهای جهادی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانشجویان بوده که به صورت خودجوش و داوطلبانه در مناطق محروم برگزار می‌شود. این فعالیت‌ها با توجه به

ظرفیت‌ها و مهارت دانشجویان در حوزه‌های مختلفی مانند عمرانی، پزشکی، فرهنگی، اقتصادی یا آموزشی است.

به طور معمول این اردوها به دو دسته کوتاه و طولانی مدت تقسیم می‌شوند. اردوهای بلند مدت که بین 2 هفته تا یک ماه بوده در بازه زمانی تعطیلات نوروز، بین دو ترم تحصیلی مهر- بهمن و تابستان برگزار خواهند شد.               

با توجه به میزان اهمیت اردوهای جهادی و تجمیع و سامان‌دهی این فعالیت‌ها، آیین‌نامه‌ای بر اساس راهبردهای دهم و سیزدهم «سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها» در جلسه 735 شورای عالی انقلاب فرهنگی 25 تیر 92 تصویب شد و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. همچنین در این راستا نیز دستورالعمل اردوهای دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی توسط وزارت‌خانه‌های علوم‌، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است.

 پس از بیان مطالبی کلی درباره فعالیت‌های جهادی دانشجویان برای فهم بهتر این مطالب، ایسکانیوز در ادامه این آیین نامه و دستورالعمل را بررسی کرده است:

موارد گزینش دانشجویان برای عضویت در اردوی جهادی

 می‌توان در یک کلمه گفت که دانشجویان مهم‌ترین رکن در اردوهای جهادی هستند؛ اما این عبارت توضیح دارد و اینگونه نیست که آنها به راحتی به عضویت گروه‌های جهادی درآیند. همه دانشجویان حق‌ دارند برای ثبت‌نام به دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه مورد تحصیل خود مراجعه کنند ولی این به این معنا نیست که عضویت آنها کامل شده است؛ بلکه باید فرآیند و مراحل گزینش را سپری کنند. تناسب بین نیروی جهادی و نیاز منطقه هدف و نوع فعالیت، یکی از مهم‌ترین ملاک برای انتخاب اعضای گروه جهادی است؛ چرا که در غیر اینصورت  اثرات مخرب زیادی برای برای گروه و برای مردم روستا خواهد داشت.

از جمله دیگر مواردی که به عنوان گزینش دانشجویان تلقی می‌شود، می‌توان از هنجارشکنی و نداشتن روحیه جمعی افراد نام برد. آنهایی که سابقه فعالیت گروهی ندارند یا در فعالیت‌های پیشین، کارنامه مناسبی ندارد؛ باید کنار گذشته شوند. البته در کنار تمام مطالب عنوان شده، مسئولان گروه‌های جهادی باید توجه کنند که گزینش باید به زیباترین شکل، هنرمندانه و مودبانه باشد تا باعث سرخوردگی داوطلبان نشود.

آنچه مسئولان گروه‌های جهادی باید بدانند 

مسئولان گروه‌های جهادی که معمولا از اعضای بسیج دانشجویی هستند باید در هنگام ثبت نام و گزینش نکاتی مانند برقراری تعادل بین حجم کار و تعداد افراد حاضر در اردو، شناسایی کلیه توانمندی‌ و استعدادهای داوطلبان و میزان دغدغه‌مندی دانشجویان را مدنظر داشته باشند. بنابراین بهتر است که مسئولان گروه‌های جهادی، از افراد داوطلب و شرکت کنندگان اطلاعات دقیقی مانند: گروه خونی، آدرس و تلفن منزل و محل کار، بیماری خاص و تلفن ضروری کسب کنند تا در مواقع لزوم از آنها استفاده شود. همچنین دانشجویان توجه داشته باشند که دفترچه بیمه، داروهای خاص، لوازم مورد نیاز اردو و لباس های مناسب را به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =