آغاز استعدادسنجی دانش‌ آموزان مدارس سما از مهر ۱۴۰۱

معاون مدارس و آموزشکده‌های سما تهران با بیان اینکه تاکنون در مدارس کشور اقدام خاصی برای استعدادیابی دانش آموزان انجام نشده است، گفت: دانش آموزان در مدارس سما قبل از هر اقدام تحت مشاوره و استعدادیابی قرار گرفته و مدیران در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به استعدادسنجی دانش آموزان می‌پردازند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در کشورهای پیشرفته استعدادیابی در سنین کودکی از سوی نهادهای آموزشی انجام شده و از ابتدا فعالیت‌های کودکان مطابق با قابلیت‌های آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. این اقدام از اتلاف وقت، انرژی و از بروز سرخوردگی در انجام فعالیت‌های اضافه و به دور از توانایی، قابلیت و استعداد کودک جلوگیری می‌کند. این در حالی است که در کشور ما دانش آموزان حتی در دوره متوسطه هم در انتخاب رشته به علایق و استعداد خود واقف نیستند و حتی از طریق ورود به دانشگاه هم آنطور که باید توانایی‌ها و استعدادهای خود را نمی‌شناسد و همین مساله نیروی کار، رشته تحصیلی و ... دانشجویان را به دیگر طرق سوق می‌دهد.

فرشته حشمتیان، معاون مدارس و آموزشکده‌های سما تهران  در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات برای استعدادیابی دانش آموزان گفت: تاکنون در مدارس کشور اقدام خاصی برای استعدادیابی دانش آموزان انجام نشده است. هم اکنون دغدغه اصلی در مدارس سما در زمینه مهارت محور کردن دانش آموزان است و برای تحقق این مهم از دوره ابتدایی آموزش یک مهارت برای دانش آموزان در اولویت قرار می‌گیرد.

وی درباره کم و کیف تعیین نوع مهارت مورد آموزش برای دانش آموزان بر اساس علاقه و استعدادشان افزود: این مقوله با کسب شناخت از توانایی و استعداد دانش آموزان محقق می‌شود. برای کودک نوع آموزش مهارت بر اساس علاقه، استعدادسنجی و بررسی‌های گروه متخصص ارزیابی شده و به تعیین مهارت می‌پردازند. برای مثال در وضعیت کنونی برخی از افراد به رغم  تحصیل در رشته روانشناسی مهارت زندگی را کسب نکردند، علت بروز این مقوله عدم کسب مهارت برای آنها است.

استعدادیابی در مدارس دولتی انجام نشده است

به گفته معاون مدارس و آموزشکده‌های سما تهران هنوز استعدایابی در مدارس دولتی انجام نشده است، اما در مدارس غیردولتی و مدارس سما مطابق با سند تحول و تعالی دانشگاه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات در دستور کار قرار گرفته است. از سالجاری همکاران در مدارس سما برای دانش آموزان آغاز فعالیت‌های مهارت محور را در اولویت اقدامات قرار داده و مدارس سما الگو برای کل مدارس کشور در زمینه استعدادیابی و مهارت آموزی هستند.

حشمتیان تاکید کرد: بر اساس سنت‌های دیرین مسئولان مدارس برای دانش آموزان به آموزش مهارت در رشته‌های گسترده پرداخته و مسیر مناسب را برای آنها مشخص می‌کنند. دانش آموزان قبل از هر اقدام تحت مشاوره و استعدادیابی قرار گرفته و مدیران در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به استعدادسنجی دانش آموزان می‌پردازند.

وی اظهار کرد: برای مجموعه معلمان بر اساس راهبر تربیتی شیوه ارتباط با دانش آموزان در هر یک دوره توانمندسازی برگزار شده است. برای مثال در تیر سالجاری برای مدیران یک دوره ۴ روزه مهارت محوری در مدارس سما با عنوان هر دانش آموز یک مهارت مطرح شده است.  

به گفته معاون مدارس و آموزشکده های سما تهران برای معلمان در دوره ابتدایی کم و کیف استعدادیابی برگزار شد و کارگروه تخصصی ویژه معلمان در آغاز سال تحصیلی برگزار می‌شود. در این شرایط  باید مدارس موفق برندسازی شده تا مدارس سما الگو، هدفمند و تاثیرگذار در بین مجموع مدارس کشور به فعالیت بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150504

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =