فقدان نیروی کافی، مهم‌ترین چالش پیش روی نشریات دانشجویی/ حمایت مالی از نشریات، عضوگیری را تسهیل می‌کند

مدیرمسئول نشریه دانشجویی ذکر گفت: امروز فقدان نیروی کافی مهم‌ترین چالش پیش روی نشریات دانشجویی است. در کل دانشکده زبان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال تعداد داوطلبین عضویت در نشریه کم‌تر از شماره انگشتان یک دست است.

میترا فهیم‌نیا مدیرمسئول نشریه دانشجویی ذکر که هر فصل به صورت الکترونیکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال منتشر می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: ما در نشریه تلاش می‌کنیم تا موضوعات روز جامعه را در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار دهیم. ترویج فرهنگ تزریق واکسن در ایام همه‌گیری ویروس کرونا که یک رفتار مثبت اجتماعی تلقی می‌شد.

وی افزود: تعطیلی آموزش حضوری و مجازی شدن کلاس‌های دانشگاه ضربه بزرگی به فعالیت‌های دانشجویی زد و ارتباط دانشجویان را از هم گسست و همان مقدار انگیزه‌های اندکی هم که برای شرکت در فعالیت‌های فرهنگی وجود داشت، سرد شد. در این مدت سنگینی بار تولید محتوای نشریه بر دوش خودم بود و صرفا توانستم با چند نفر به صورت محدود از طریق فضای مجازی برای تولید مقاله و عکس و.. کمک بگیرم. البته این موضوع، تنها مشکل من نبود و کسالت ناشی از عدم حضور دانشجویان در بخش‌های مختلف فرهنگی در زمان شیوع ویروس کرونا به طور واضحی دیده می‌شد.

به گفته فهیم‌نیا، این وقفه طولانی عضوگیری در دوران پساکرونا را هم تحت تاثیر قرار داده و آن را با چالش‌هایی روبرو ساخته است.

مدیرمسئول نشریه ذکر عنوان کرد: دانشگاه برای پرداخت کمک هزینه مالی به نشریه، طلب فاکتور می‌کند که تقریبا برای ما نشدنی است؛ ما دقیقا نمی‌دانیم وقتی تمامی امور مختلف مربوط به تولید نشریه مانند طراحی گرافیکی، نگارش متون و ... توسط خود ما، دانشجویان و با استفاده از امکانات شخصی انجام می‌شود، چگونه و از کجا باید فاکتور بیاوریم. این اقدام سبب می‌شود تا گاها افراد به سمت ساخت فاکتورهای دروغین متمایل شوند که برای خود دانشگاه مضر خواهد بود.

میترا فهیم‌نیا معتقد است که اگرچه علاقه عامل اصلی ورود افراد به فعالیت‌های فرهنگی است، اما حمایت‌های مالی علاوه برآن‌که در بهبود کیفیت نشریات موثر است، با ایجاد جاذبه و انگیزه برای دانشجویان، عضوگیری را نیز تسهیل می‌کند. بخش بزرگی از بی رغبتی دانشجویان به شرکت در فعالیت‌های فرهنگی ناشی از فقدان مولفه‌های تشویقی مناسب است. هم‌کلاسی‌ها و حتی خانواده‌ام بارها من را بخاطر فعالیت‌های ظاهرا بی‌فایده فرهنگی سرزنش کرده‌ان و همیشه از من می‌پرسند چرا وقتی هیچ سودی نشریه عایدت نمی‌شود، باز سراغ آن می‌روی.

او ادامه داد: امروز فقدان نیروی کافی مهم‌ترین چالش پیش روی نشریات دانشجویی است. در کل دانشکده زبان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال تعداد داوطلبین عضویت در نشریه کم‌تر از شماره انگشتان یک دست است. دانشگاه نمونه کوچکی از جامعه ما است و علل اصلی کاهش رغبت دانشجویان به کارهای فرهنگی را در اصل باید در جامعه ریشه‌یابی کرد. بنظر می‌رسد فرهنگ از اهمیت و توجه کافی و شایسته‌ای برخوردار نیست. بخش فرهنگی همیشه اولین جایی است که در شرایط سخت بودجه آن را قطع می‌کنند.

مدیر مسئول نشریه دانشجویی ذکر در پایان تاکید کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی مقاله نویسی، خبرنگاری و تهیه گزارش توسط دانشگاه یکی از مهم‌ترین نیازهای نشریات است که می‌تواند دانشجویان را با اصول حرفه‌ای نگارش و تهیه نشریه آشنا کند. گاها دانشجویان مقطع دکتری ما از نکات ساده نگارشی  صفحه‌چینی سر در نمی‌آورند.

انتهای خبر/

کد خبر: 1150591

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =