توزیع رشته براساس آمایش سرزمینی، ضامن آینده شغلی دانشجویان است/ پای استادکارهای صنعتی به آموزش دانشگاهی باز شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: تلاش کرده‌ایم توزیع رشته در واحدهای مختلف استان، براساس طرح آمایش سرزمینی که مبتنی بر نیازها و ظرفیت‌های هرمنطقه است، صورت گیرد. به این ترتیب، علاوه بر جذب هدف‌مند دانشجو در نقاط مختلف، آینده شغلی دانشجویان را در محل زندگی خود تضمین کرده‌ایم.

علیرضا منظری توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: اجرای طرح جامع آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و مهارتی که از مصوبات خوب مجلس شورای اسلامی در سال های اخیر به شمار می‌رود ضروری بنظر می‌رسد؛ زیرا با اینکه از سویی کشور در روند صنعتی شدن قرار گرفته و در این جریان نیاز به نیروی کارآمد و ماهر در حوزه‌های صعنت، خدمات و کشاورزی بیش از پیش احساس می‌شود، متاسفانه از طرفی دیگر دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند چنین فارغ التحصیلانی تربیت کنند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی جهت انجام وظیفه و رسالت واقعی خود در زمینه آموزش و جلوگیری از ورود دانشجوی بیشتر به خیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار، اقدام به تاسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با استفاده از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما کرده است که علاوه بر امکانات و اساتید مجرب سابق، حجم بسیار وسیعی از لوازم، فضای کارگاهی و آزمایشگاهی و همچنین استادکاران ماهر صنعت به آن اضافه شده است.

به گفته توکلی، دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها به وسیله طرح پویش آموزش را به فضای کار برده و تمرکز را بر مهارآموزی قرار داده، بلکه از استادکارهای صنعتی در کنار اعضای هیدت علمی خود در کلاس درس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی استفاده می‌کند. رشته‌های موجود در این دانشکده‌ها عمدتا رشته‌های فنی جدیدی هستند که اتفاقا در ثبت‌نام‌ دانشجویی مورد استقبال واقع شده‌اند. تنوع طیفی این رشته‌ها که از کاردانی زیبایی پوست و مو تا تراشکاری صنعتی را شامل می‌شود، از جاذبه‌های دانشکده‌های مهارتی برای داوطلبین است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: تلاش کرده‌ایم توزیع رشته در واحدهای مختلف استان، براساس طرح آمایش سرزمینی که مبتنی بر نیازها و ظرفیت‌های هرمنطقه است، صورت گیرد. به این ترتیب، علاوه بر جذب هدف‌مند دانشجو در نقاط مختلف، آینده شغلی دانشجویان را در محل زندگی خود تضمین کرده‌ایم.

وی ادامه داد: استقبال از طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان قابل قبول و در حد مناسبی بوده است. واحد رفسنجان هم اولین واحد مجری این طرح در استان بود که در ابتدا 15 دانشجو را به واسطه طرح پویش به محیط صنعت برد و علاوه براین‌که از خود آن‌ها شهریه‌ای دریافت نکرد، کار و مهارت‌آموزی را در اختیار آن‌ها گذاشت؛ اغلب آن‌ها که امروز فارغ التحصیل‌اند، توانسته اند اشتغال مرتبط نیز پیدا کنند.

منظری توکلی تاکید کرد: مدرسه مهارتی بورس را متناسب با فضای نیاز جامعه در کرمان برای آموزش‌های عمومی و تخصصی در این حوزه، تاسیس کردیم و تاسیس چند مودر دیگر از این مدارس نیز در دست تصویب قرار دارند.

او معتقد است که جذب بالای دانشجو در رشته‌های نظری امکان کاهش کیفیت آموزش را دارد اما در رشته‌های فنی از آن‌جایی که جذب دانشجو متناسب با امکانات و ظرفیت‌های کارگاهی موجود صورت می‌گیرد، چنین موضوعی محتمل نیست.

خبرنگار: مصطفی مسلمی امیرانی

انتهای خبر/  

کد خبر: 1150708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =