لزوم صیانت از زبان و ادبیات فارسی در برابر هجمه‌های فرهنگی

رئیس سازمان سما زبان و ادبیات فارسی را یکی از مهمترین ابعاد فرهنگی دانست و گفت: با توجه به هجمه‌های سنگین بر روی ابعاد مختلف فرهنگی کشور ضرورت دارد تا برای مقابله با این هجمه‌ها با برنامه‌ریزی درست اقدام کرد.  

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیدمحمد بطحایی، معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما در آیین اختتامیه جشنواره پاسداشت زبان فارسی( سعدی شناسی) که از طریق ارتباط مجازی در آن شرکت کرده بود، گفت: زبان و ادبیات فارسی و صیانت از آن یکی از ماموریت های اصلی ما در مدارس است.

بطحایی زبان و ادبیات فارسی را یکی از مهم ترین ابعاد فرهنگی دانست و گفت: نقش حضرت سعدی در زبان و ادبیات فارس تاثیرگذار بوده است تا جایی که زبان و ادبیات فارسی را می‌توان به دو دوره قبل از سعدی و بعد از سعدی تقسیم بندی کرد.

وی با اشاره به هجمه‌های سنگین بر روی ابعاد مختلف فرهنگی کشور یادآور شد : ضرورت دارد برای مقابله با این هجمه ها با برنامه ریزی درست اقدام کنیم.  

رئیس سازمان سما با در خطر دانستن زبان معیار، گفت: فرزندان ما امروزه اگر با زبان محاوره ای و ضرب المثل های گذشته مواجه شوند ، ادراکی نخواهند داشت و یکی از موثرترین راهکارها و اقدامات در این زمینه، پاسداشت و معرفی بزرگان شعر و ادب و فرهنگ این سرزمین به نسل نوجوان و جوان است.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت های اصلی ما در مدارس، صیانت از زبان و ادبیات فارسی است تا مطابق با الگوی معیار آموزش داده شود.

 بطحایی با تاکید بر رعایت قوانین و دستورالعمل زبان فارسی در مدارس توجه همگان را به رعایت آن حتی در دیوارنوشته ها و تابلوهای مدارس و اطلاعیه های داخلی جلب کرد و خاطر نشان کرد: ما معلمان باید به رعایت درست این موارد حساس و نسبت به صیانت از قواعد و زبان معیار کوشا باشیم.

 رئیس سازمان سما در خاتمه با قدردانی از همه عوامل اجرایی و دستاندرکاران برگزاری این جشنواره، به اهمیت حضور و ایفای نقش دانش آموزان در این برنامه ها اشاره کرد و گفت: شرکت دانش آموزان در این برنامه ها فقط تکریم سعدی علیه الرحمه نیست، بلکه تکریم یکی از مهم ترین مولفه های فرهنگی کشور است.

بطحایی در خاتمه توجه همگان را به بزرگان شعر و ادب فارسی همچون سعدی و حافظ که نقش بی‌بدیل در تکریم و تکمیل زبان و فرهنگ این سرزمین داشته اند معطوف کرد و ابراز امیدواری کرد تا این گونه برنامه‌ها جنبه کاربردی بیشتری پیدا کنند و سال به سال شاهد گسترش، رشد، اشاعه زبان و ادبیات فارسی نه تنها در ایران عزیز بلکه در تمام دنیا باشیم.

گفتنی است مرحله کشوری جشنواره پاسداشت زبان فارسی(سعدی شناسی) ویژه دانش آموزان مدارس سما از تاریخ ۲۳ لغایت ۲۴ مرداد ماه به میزبانی سما شیراز برگزار شد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1150832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =