صادرات مرکبات ایران به چین برای نخستین بار

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اخیرا تفاهم‌نامه ای با چین امضا شده و براین اساس قرار است برای نخستین بار مرکبات ایرانی به چین صادر شود که البته چینی ها بیشتر خواستار لیموشیرین هستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمدعلی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سرانه مصرف میوه ۱۵۰ کیلوگرم است که با احتساب جمعیت ۸۵ میلیونی و متوسط قیمت ۱۵ هزارتومانی برای هر کیلو میوه، بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان میوه در کشور تولید می شود، درحالیکه سال گذشته برای واردات ۶۰۰ هزار تن موز و سایر میوه های گرمسیری ۴۵۰میلیون دلار بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان ارز از کشور خارج شد.

به گفته او، در نشستی که اخیرا با رئیس جمهور در وزارت جهاد داشتیم، قرار شد که در سواحل مکران، جنوب کشور با جذب سرمایه گذار و تسهیلات ارزان قیمت، میوه های گرمسیری تولید کنیم. چه بسا کشورهای همسایه که در ۵ تا ۶ سال گذشته واردکننده موز بودند، هم اکنون صادرکننده شدند که ما هم می توانیم در این زمینه‌پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

برومندی می گوید: هم اکنون طرحی آماده کردیم که ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات میوه های گرمسیری را اصلاح و نوسازی کنیم، همچنین ۳ هزار هکتار گلخانه تولید موز ایجاد کنیم.

بنابر گفته برومندی، امسال سرمازدگی شدید در فروردین و سیل اخیر آسیب جدی به بخش زراعت و باغبانی کشور وارد کرد که بنابر آمار از ۱۲ استانی که سیل خسارت وارد کرد، فارس با ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و زیرساخت ها بیشترین آسیب را دید به طوریکه قنوات این استان نیاز به لایروبی دارد.

طبق آمار اعلامی معاونت باغبانی، سالانه ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن میوه در کشور تولید می شود که جز موز، انبه، نارگیل و آناناس در تولید مابقی مشکلی نداریم.

گرچه هزینه های تولید بخش کشاورزی افزایش چشمگیری داشته است، اما قیمت میوه تابع عرضه و تقاضاست و کاهش سرانه مصرف و تقاضا برای خرید میوه بعد از اصلاح نظام یارانه صحت ندارد چرا که میوه تولیدی در داخل مصرف می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =