کیفیت آموزش فدای افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی نمی‌شود/ هزینه‌های سلامت نباید به مردم تحمیل شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه در تلاش برای حفظ کیفیت آموزش در راستای افزایش ظرفیت پزشکی هستیم، گفت: بزرگترین لطمه به جامعه  این است که پزشک مهاجرت کرده و به ارائه خدمات در دیگر کشورها بپردازد. همچنین در کشور مردم نباید متحمل پرداخت هزینه‌های سلامت شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، روز پزشک بهانه‌ای شد تا پای صحبت سپید پوشانی بنشینیم که در تمامی دوره‌ها سنگ صبور هستند و در ایام کرونا همچون گذشته رسالت خود را به نحوه احسنت به سرانجام رسانده‌اند. افرادی معتمد که برای ارتقای سلامت  جامعه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. البته این قشر هم همچون دیگر مشاغل با نارسایی‌ها و کاستی‌ها مواجه هستند و توجه به نیازهایشان را  از سوی تصمیم گیران خواستارند تا بتوانند به شکل ارزنده به وظایف خود عمل کنند. مشروح گفت‌وگو خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز با علیرضا خوشدل، رییس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به مناسبت روز پزشک را در ادامه می‌خوانید.

مرکز جامع آزمایشگاهی تا اوایل سال تحصیلی ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود

      درباره فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای تربیت نیروی پزشک، کادر درمان و ارتقای بهداشت جامعه توضیح دهید.

در سال‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی موفق شد تا بخش قابل توجهی از تربیت گروه پزشکی به ویژه پزشک، دندانپزشک، پرستار، ماما، پیراپزشک و ... را برعهده بگیرد. دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در المپیادهای کشور، مسابقات ملی حرفه‌ای و بوردهای تخصصی حوزه پزشکی موفق به کسب رتبه‌های عالی شدند. هم‌اکنون دانشگاه آزاد اسلامی برای پذیرش دانشجو در مهر ۱۴۰۱ با افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی مواجه است که با وجود نیاز به توسعه زیرساخت و فضای آموزشی در راستای ارتقای کیفیت آموزش تلاش می‌کند. در سالجاری افزایش پذیرش پزشکی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده که در دانشگاه آزاد اسلامی با حفظ کیفیت آموزش در حال برنامه‌ریزی و آماده کردن شرایط پذیرش هستیم. با وجود اینکه ماموریت دشواری بر دوش دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گذاشته شده اما در تلاش برای حفظ کیفیت آموزش و انجام امور مربوطه برای رشد کیفی آموزش هستیم. همچنین برای ارتقای تجهیزات کلاس‌های عملی، مرکز جامع آزمایشگاهی تا اوایل مهر ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود.

•      افزایش تعداد دانشجو به خودی خود نمی‌تواند نارسایی‌های بهداشتی جامعه را حل و فصل کند، بلکه ارتقای این مهم نیازمند توسعه زیرساخت‌های آموزشی است. در این شرایط می‌طلبد تا تعداد بیمارستان‌ها، تجهیزات، کلاس‌های عملی و اعضای هیات علمی دانشگاه  و ... افزایش یابد.

توسعه زیرساخت‌های آموزش باید به مرور زمان انجام شود. در این شرایط با ورود دانشجو به دانشگاه رفته رفته مطابق با نیاز آنها امکانات ارائه می‌شود. برای مثال دانشجویان در ترم‌های اول نیازمند کلاس یا آزمایشگاه بیشتر هستند که امکانات از سوی مرکز جامع آزمایشگاهی تا اوایل مهر ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود. در این مقطع برای تربیت دانشجویان بیشتر با استفاده از فضای آزمایشگاهی تلاش شده است. همچنین افزایش تعداد کلاس‌های درسی در اولویت قرار دارد، طبیعتا به موازات تلاش برای افزایش فضای آموزش بالینی و زیرساخت‌ها شروع می‌شود تا در ترم‌های بالینی بتوانند از تخت‌های بیمارستانی بیشتری استفاده کنند. در همین راستا تعداد تخت‌های فعال در سه بیمارستان فرهیختگان، بوعلی و امیرالمومنین به دو برابر رسیده است و بیمارستان‌های طرف قرارداد هم افزایش یافته است. نکته مهم اینکه آموزش در رشته‌های علوم پزشکی هزینه‌بردار است؛ به عبارت دیگر هزینه تمام شده آموزش و تامین زیرساخت و بکارگیری اعضای هیات علمی با شهریه تناسب ندارد، اما به رغم بار مالی سنگین، نمی‌توانیم کیفیت را فدای افزایش ظرفیت کنیم و بنابراین همت خود را بر توسعه زیرساخت گذاشتیم.  بنابراین انتظار می‌رود تا نهادهای ملی کشور همچون وزارت بهداشت و درمان برای افزایش ظرفیت دانشگاه‌های کشور را اعم از دولتی و غیردولتی یاری کنند، چون تامین هزینه‌ها از طریق شهریه امکان‌پذیر نیست. در این وضعیت از سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و درمان و سازمان‌های مرتبط انتظار حمایت وجود دارد.

امکان تربیت نیروی‌های انسانی کشور از سوی دانشگاه آزاد اسلامی با قراردادهای راهبردی

•      امکان اختصاص سوبسید یا یارانه‌ برای تربیت پزشک وجود دارد؟

ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی اخیرا برای تمامی رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی طرح پویش را مطرح کرد تا سازمان‌ها و صنایع برخی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را بورسیه کنند  و  بخشی از هزینه‌های تحصیل دانشجو از طریق سازمان مربوطه تامین و از سوی دیگر نیرو برای  کار مورد نیاز  مجموعه اختصاص داده شود. به عبارت دیگر این روش برد –برد است. نکته دیگر اینکه بخشی از مساله افزایش ظرفیت تربیت نیروی انسانی دانشگاهی و به طور خاص کادر پزشکی می‌تواند از طریق قراردادهای راهبردی خرید خدمت با دانشگاه‌ها انجام شود. یعنی اگر دانشگاه‌ها ظرفیتی را به طور مازاد به این امر اختصاص می‌دهند، دولت مابه التفاوت قیمت تمام شده آموزش را به آنها بپردازد نه اینکه مردم مواجه با شهریه‌های متنوع برای یک رشته محل خاص باشند. از سوی دیگر این اعتبارات برای توسعه زیرساخت و امکانات  تحصیلی بکار گرفته می‌شود. این مقوله می‌تواند در بودجه سالانه دولت گنجانده شود. دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به عنوان یک نهاد مردمی غیردولتی و تامین کننده نیروی انسانی کشور می‌تواند با مدل راهبردی خرید خدمت با وزارت بهداشت و درمان وارد تعامل شود.

استقبال بیش از انتظار دانشجویان از رشته‌های بدون آزمون

•      در سال‌های اخیر رشته‌های بدون آزمون به کمک رشته پزشکی آمده است در این باره توضیح دهید.

در رشته‌های غیر علوم پزشکی بدون آزمون پذیرش دانشجو انجام می‌شود. اغلب این رشته‌ها کاربردی است و فارغ التحصیلان به سهولت می‌توانند جذب بازار کار شوند. حدود ۱۲ رشته در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران تعریف شده که بدون آزمون امکان جذب آن وجود داشته و متقاضیان بر اساس سابقه تحصیلی جذب می‌شوند. علاوه‌بر این دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی امکان تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی را دارند. امیدواریم تحصیل در رشته‌های جانبی از سوی دانشجویان مورد استقبال قرار بگیرند. هم اکنون در رشته‌های زیست‌ شناسی، بیولوژی، MBA  سلامت، شیمی محض با گرایش علوم دارویی و ... استقبال مناسب بوده و تمایل دانشجویان به تحصیل در رشته‌های بدون آزمون حدود ۱۳ درصد بیش از ظرفیت پیش بینی شده است.

هزینه‌های سلامت نباید به مردم تحمیل شود

      هم‌اکنون دغدغه جامعه پزشکی چیست؟

برای فارغ التحصیلان و دانشجویان در رشته‌های پزشکی تامین معیشت از اهمیت برخوردار است.  دانشجوی پزشکی باید ۷ سال تا ۷ سال و نیم برای تحصیل وقت صرف کرده و دوره برای گذراندن طرح، تخصص و فوق تخصص اختصاص می‌دهد و سال‌های متمادی در این زمینه وقت صرف می‌کنند، در حالی که از درآمد چندان برخوردار نیستند. بنابراین بعد از دانش آموختگی باید لااقل از حداقل‌های الزامات زندگی برخوردار باشند. این موضوع با تعرفه‌های واقعی برای خدمات پزشکی قابل جبران است. هرچند به باور گروه پزشکی تامین هزینه‌های سلامت نباید به مردم تحمیل شود، بلکه وظیفه  سازمان‌های بیمه‌گر تامین هزینه سلامت مردم است، چرا که تمامی مردم حق بیمه می‌پردازند. به عبارت دیگر هزینه‌های سلامت نباید به مردم تحمیل شود و نمی‌توان اذعان کرد که پزشکان حق و حقوق خود را دریافت نکنند. این مقوله باعث شده تا روز به روز قدرت مالی گروه پزشکی به نسبت تورم کشور کاهش یافته و بسیاری از فارغ التحصیلان امکان تاسیس مطب و تامین تجهیزات و ارائه خدمات به مردم را ندارند. بزرگترین لطمه به جامعه  این است که پزشک بعد از سال‌ها دوره آموزش و  تربیت،  مهاجرت کرده و به ارائه خدمات در دیگر کشورها بپردازد. باید شناخت لازم در زمینه ارزش تربیت نیرو وجود داشته باشد، قدر دانش آموختگان شناخته شود و حق الزحمه پزشک، پرستار و داروساز تامین شود. با این وجود، دغدغه اصلی گروه پزشکی جایگاه اجتماعی است، چون آنها جزو فرهیخته‌ترین گروه‌های جامعه هستند و بنابراین این افراد باید در جایگاه مناسب به عنوان معتمد مردم قرار بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =