شناسایی و انهدام ۳ باند جعل مدرک دانشگاه آزاد در یک سال اخیر/ رعایت حجاب قانون است اما کسی حق بی‌احترامی به دانشجو را ندارد

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در یک سال اخیر سه باند بزرگ جعل مدارک دانشگاه آزاد اسلامی با اطلاعاتی که در اختیار مراجع انتظامی و قضایی قرار دادیم، شناسایی و منهدم شده‌است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدجواد فرهنگ رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه زنده صفحه آزاد دانشجو اظهار کرد: فضای مجازی و ارتباطات اینترنتی زمینه انواع کلاهبرداری‌ها در کشور را در سال‌های اخیر به وجود آورده است. جعل مدرک تحصیلی از ابتدای تاسیس آموزش عالی سابقه دارد، اما امروز به واسطه فضای سایبر منافع بیشتری برای سودجویان ایجاد شده که می‌توانند با اعتمادسازی‌های کاذب پول هنگفتی را از قربانیان این موضوع اخاذی کنند. 

وی افزود: مدارک در دانشگاه آزاد اسلامی در یک فرآیند مستمر از ابتدای تحصیل تا پس از آن تولید می‌شود. کلیه مدارک تحصیلی دانشجویان از زمان ثبت‌نام که سند پذیرش دریافت می‌کنند تا فارغ‌التحصیلی، ابتدا در ادارات فارغ التحصیلی واحدها و سپس در اداره فارغ التحصیلی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت فیزیکی و دیجیتال مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرند. 

فرهنگ ادامه داد: در مدت ۶ ماه گذشته که بنده مسئولیت حراست دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده گرفته‌ام، مدرکی که جعلی باشد و استعلام مثبت دریافت کند، نداشته‌ایم. 

او عنوان کرد: در سامانه جدید آموزشیار امکان جعل مدرک به صفر رسیده‌است؛ زیرا حتی اگر تخلفی در رابطه با دیتاسازی و ثبت نمرات در گوشه‌ای صورت گیرد، امکان رصد و شناسایی تاریخ، ساعت و سیستم متخلف وجود دارد. 

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد: در یک سال اخیر سه باند بزرگ جعل مدارک دانشگاه آزاد اسلامی با اطلاعاتی که در اختیار مراجع انتظامی و قضایی قرار دادیم، شناسایی و منهدم شده‌است. 

محمدجواد فرهنگ تشریح کرد: متخلفان با شیوه‌های قابل توجهی سعی در اعتمادسازی بین مردم و داوطلبین دارند. مثلا اقدام به ساخت سایت‌هایی جعلی با نام، آدرس‌ و پوسته‌هایی مشابه سامانه‌های دانشگاه می‌کنند که حتی کد جعلی دانشجویی به افراد می‌دهند. البته نکته حائز اهمیت و شایان توجه داوطلبین و دانشجویان گرامی آن است که این سایت‌های جعلی فاقد زیردامنه iau دانشگاه آزاد اسلامی هستند و صرفا آدرسی مشابه دارند. 

وی گفت: از طریق مکاتبه با فتا و پلیس آگاهی این سایت‌های جعلی را شناسایی کرده‌ایم که البته تعدادی از آن‌ها در خارج از کشور ساخته می‌شوند و از طریق ارتباط‌گیری با عوامل داخلی خود دست به جعل مدرک و کلاهبرداری می‌زنند. 

به گفته این مقام مسئول دانشگاه آزاد اسلامی، اخیرا با راه‌اندازی سامانه آنلاین استعلام مدرک دانشگاه آزاد اسلامی امکان صحت سنجی مدارک بوسیله کد سریال دانشنامه وجود دارد.

فرهنگ توصیه کرد: اصلا وارد فضای اخذ مدارک جعلی نشوید؛ زیرا کسانی هم که درخواست گرفتن مدارک جعلی می‌کنند نیز به لحاظ قانونی عمل مجرمانه‌ای مرتکب شده‌اند و مجرم شناخته می‌شوند که قابل پیگرد قانونی است. 

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: استانداردهای امنیتی مانند آنچه در رابطه با چاپ اسکناس ملی انجام می‌شود، در تولید مدارک دانشگاهی نیز رعایت می‌شود و سه دستگاه امنیتی بر این روند نظارت دارند که امکان جعل مدرک را به شدت کاهش داده و به نزدیک صفر می‌رساند و احتمال جعل مهر و برگه‌های دانشنامه بسیار بسیار ضعیف است و اغلب سودجویان از طریق ساخت مهر و برگه‌های مشابه اقلام اصلی، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

به اعتقاد او، احتمال جعل مدرک از سوی بدنه دانشگاه با تدابیر امنیتی شدیدی که اتخاذ شده، خیلی ضعیف است و شیادان معمولا برای اعتمادسازی، قرار ملاقات با قربانیان جعل مدرک، در محیط واحدهای دانشگاهی و گاها حتی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد و افراد با پیاده شدن از آسانسور ساختمان‌ها اعتماد کاذبی را به داوطلبین القا می‌کنند. 

محمدجواد فرهنگ بیان کرد: شئون رفتاری و آراستگی تنها یک متولی در دانشگاه ندارد؛ بلکه مجموعه‌ای از اجزای دانشگاه مثل معاونت فرهنگی، معاونت آموزشی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حراست مسئول آن هستند. اما چون همکاران ما در بخش حفاظت فیزیکی در ارتباط و تعامل چهره به چهره با دانشجویان هستند، این‌طور بنظر می‌رسد که حراست مسئول این موضوع است. 

وی مطرح کرد: عفاف و آراستگی به صورت بخشنامه و قانون متحدالشکلی به منظور ایجاد امنیت روانی و محیطی آرام و امن برای تحصیل، به همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کسور ابلاغ شده که جلوی برخورد سلیقه‌ای در این خصوص را گرفته اما حجاب در واحدهای دانشگاهی استان‌های مختلف متناسب با شرایط بومی و فرهنگی هر منطقه، به صورت‌های مختلفی دنبال می‌شود؛ مثلا در یک شهر مذهبی چادر به عنوان پوشش رسمی انتخاب شده ولی در استان دیگری پوشش رسمی متفاوت است. 

فرهنگ تاکید به همکاران خود در سراسر کشور تاکید کرد: اگرچه اجرای قوانین در دانشگاه ضروری است اما همکاران من در حراست و حفاظت فیزیکی حق ندارند به دانشجو بابت سهل‌انگاری در پوشش بی‌احترامی کنند. 

او به دانشجویان نوید داد: اگر دانشجویان شکایتی از حفاظت فیزیکی دانشگاه خود دارند می‌توانند با مراجعه به مدیران حراست واحدها آن را مطرح کند. همچنین در سامانه مرکز حراست دانشکاه آزاد اسلامی ایمیلی تعبیه شده که امکان ارتباط مستقیم دانشجویان با ما در مرکز حراست سازمان مرکزی را فراهم کرده و دانشجویان می‌توانند مشکلات و شکایات خود را به ما اعلام کنند. دانشجویان عزیز توجه داشته باشند که در طرح موضوع جزئیات را نیز بنویسند تا امکان پیگیری دقیق ایجاد شود.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: درحال برنامه‌ریزی با بخش‌های مختلف دانشگاه مانند معاونت فرهنگی هستیم تا با تبدیل مسئله عفاف و حجاب به یک موضوع عقلانی و تربیتی در دانشگاه بخشی از فشار ورودی دانشگاه‌ها را بکاهیم.

انتهای خبر/

کد خبر: 1151505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =