داروساز در جامعه به عنوان دارو فروش تلقی می‌شود/ ارتباط دانشگاه و صنعت در رشته داروسازی ضعیف است

دانشجوی دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در کشور ما جایگاه شغل داروسازی جانیافتاده و پزشک داروساز صرفا به عنوان دارو فروش تلقی می‌شود، گفت: آموزش‌ها در دانشگاه  با مسائل مطرح شده در صنعت مطابقت ندارد.

سارا السادات کاظمی، دانشجوی دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نارسایی‌های موجود برای دانشجویان رشته داروسازی گفت: در کشور ما رشته داروسازی از سطح علمی مناسب برخوردار است و  دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تمامی رشته‌های داروسازی را ارائه داده و  به نسبت از اساتید با تجربه و مناسب استفاده می‌شود. 
وی افزود: سطح علمی این رشته مناسب  و  برای دانشجویان خارج از کشور امکان اخذ پذیرش وجود دارد. در سال‌های اخیر استقبال به این رشته افزایش یافته و در سالجاری رتبه‌های زیر دو هزار مورد پذیرش قرار گرفتند. 

تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه نیازمند نوسازی است


وی افزود: این دانشگاه از اساتید با تجربه استفاده کرده و از سطح مناسب علمی برخوردار است. در دو سال اخیر به دلیل شیوع پاندمی کرونا و تعطیلی دانشگاه تجهیزات فرسوده شده و نیاز به تعویض و نوسازی دارد. در حالی که دانشجویان به دلیل این نارسایی با مشکل مواجه شده و امیدواریم در ترم‌های آینده این مشکل برطرف شود.  دانشجویان در رشته داروسازی به فعالیت داروخانه پرداخته و داروساز بالینی برای بیماران در بیمارستان‌ها تجویز دارو کرده و دسته بعدی هم در صنعت به فعالیت می‌پردازند.

وقتی مدرک دانشگاهی اجاره داده می‌شود!

کاظمی تاکید کرد: از لحاظ درآمدی فعالیت در داروخانه در صورت سرمایه‌گذاری فرد از اهمیت برخوردار است. این در حالی است که اغلب جوانان توانایی سرمایه گذاری ندارند و  برخی از افراد به عنوان سرمایه‌گذار مدرک دانشجوی داروسازی را برای تاسیس داروخانه ارائه می‌دهند و اسم فرد به عنوان موسس داروخانه ثبت می‌شود. در این شرایط کلیه مدارک، چک، تخلف و ... بر عهده داروساز است. اگرچه این اقدام درآمد مناسب داشته اما می‌تواند مشکل‌ساز شود.

وی ادامه داد: بسیاری از داروسازان از این طریق با مشکل مواجه شدند و فرد موسس و سرمایه گذار جنبه‌های حقوقی و بهداشتی را رعایت نمی‌کند و تمامی مسئولیت‌های حقوقی بر عهده پزشک داروساز است.  بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیل امکان تاسیس داروخانه را ندارند و  به دلیل خواستار کسب درآمد بهتر به این اقدام تمایل دارند. فعالان در بخش مسئول فنی حقوق مناسب داشته  و مشکل دیگر اینکه در کشور ما شان پزشک داروساز جانیافتاده و این فرد صرفا تهیه کننده نسخه پزشک نیست.

دانشجوی دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دکتر داروساز دارو را تایید و تداخلات را بررسی کرده و در صورت بروز مشکل با پزشک مشورت کرده تا تداخل دارویی برای بیمار صورت نگیرد. پزشک داروساز حق مشاوره بر نسخه را داشته اما جایگاه این شغل هنوز در کشور ما جانیافتاده و پزشک داروساز صرفا به عنوان دارو فروش تلقی می‌شود. این مقوله برای تمامی پزشکان داروساز ناراحت کننده است، چون تمامی فعالیت‌های کادر درمان مکمل یکدیگر هستند.
کاظمی با بیان اینکه در بین دانشجویان داروسازی نخبگان متعدد فعالیت می‌کنند، افزود: این افراد تمایل به  جذب در شرکت‌ها برای تولید داروهای به روز دارند، اما رابطه مناسبی  بین دانشگاه  و صنعت وجود ندارد. به عبارت دیگر آموزش‌ها در دانشگاه با مسائل مطرح شده در صنعت مطابقت ندارد. البته به‌دلیل تعریف پروژها از سوی اساتید  و عدم ورود صنعت در این زمینه نارسایی ها را شاهد هستیم.

کاظمی  با بیان اینکه باید صنعت مسایل را برای دانشگاه مطرح کرده و با پرداختن بودجه اساتید پروژه یا تز تعریف کنند، گفت: دانشگاه  با صنعت ارتباط اندک داشته و پروژه‌ها داروسازی بالینی نیازمند گذراندن تخصص هستند. همچنین داروسازان بالینی هم داروهایی که پزشک برای بیمار نسخه کرده را به مریض ارائه می‌دهند و بیشترین مشکل عدم شناخت مناسب از سوی جامعه نسبت به این شغل است.  البته این مقوله باید از سوی دانشجویان به مردم اطلاع رسانی شود.
انتهای پیام/

کد خبر: 1151868

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =