کاهش بیشتر قیمت غذا در راه است

وزیر جهاد کشاورزی از کاهش بیشتر قیمت مواد غذایی در ماه‌های آینده، تحقق خودکفایی گندم خبازی در سال ۱۴۰۲، و اعلام قیمت‌های جدید خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی از جمله گندم قبل از ۱۵ شهریور خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی ظهار داشت: از گذشته امنیت غذایی در تمام کشورها مورد توجه بود که در جنگ اوکراین و روسیه اهمیت امنیت غذایی بیشتر برای کشورها مشخص شد؛ دنیا در این سالها به‌سمت قدرت و اقتدار غذا رفته است و دیگر تنها تأمین آن مورد اهمیت نیست.

وی افزود: تأمین امنیت غذایی در همه کشورها باید باشد و جزو قانون اساسی آنها به حساب می‌آید اما اکنون دولت‌ها از حوزه غذا به‌عنوان یک قدرت استفاده می‌کنند به‌طوری که آمریکا با داشتن 4 درصد جمعیت جهان غذای 37 درصد مردم جهان را تولید می‌کند.

اقتدار نظامی مقابل اقتدار غذایی زانو زد

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: قدرت و اقتدار غذا کمتر از قدرت نظامی نیست چه‌بسا در مواردی اقتدار غذا از اقتدار نظامی بالاتر است و در گذشته نیز دیدیم که با وجود سرنگون کردن هواپیمای روسیه توسط ترکیه، بعد از مدت کوتاهی دوباره روابط دو کشور برقرار شد و روسیه شروع به واردات مواد غذایی از ترکیه کرد؛ در واقع اقتدار نظامی مقابل اقتدار غذایی زانو زد.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم با برنامه ریزی‌های انجام‌شده و با وجود افزایش قیمت جهانی غذا تا 120 درصد، اتصال تعطیلات عید نوروز و ماه رمضان، افزایش دستمزدها در سال جدید و مردمی‌سازی یارانه‌ها، هیچ کمبودی در تأمین غذا برای مردم ایجاد نشد و با همت مرغداران و دامداران تمام نیاز مردم تولید شد.

اولین محموله دام زنده برای صادرات به قرنطینه رفت

ساداتی‌نژاد گفت: مرغداران و دامداران بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها شرایط سختی را تحمل کردند و هنوز متحمل‌اند اما این بخش در خدمت به مردم کوتاهی نکردند و از طرف دولت مورد حمایت هستند.

وی اظهار داشت: بیشترین نگرانی ما بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌های تولید مربوط به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است به همین منظور 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت تصویب کردیم تا سرمایه در گردش مورد نیاز این واحدهای تولیدی تأمین شود؛ تا امروز 9 هزار و 200 میلیارد تومان توسط 88 هزار تولیدکننده بخش دام و طیور دریافت شده است.

ساداتی‌نژاد گفت: حدود 15 هزار دامدارکارت با کمترین میزان بهره بانکی به دامداران و مرغداران کوچک و روستایی اختصاص یافت که حداقل 50 درصد سرمایه در گردش آنها از این محل تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مازاد تولید بازار مرغ موجود در بازار جمع‌آوری شد، گفت: 45 هزار تن مرغ به‌قیمت مصوب خریداری شده است و مازاد شیر تولیدی دامداران نیز با کمک بخش خصوصی جمع‌آوری و تبدیل به شیرخشک شد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خرید تضمینی گوشت نیز انجام شد و اخیراً مجوز صادرات دام زنده صادر شد و اولین محموله دام زنده برای صادرات در قرنطینه است.

وی اظهار داشت: در شب نوروز امسال بازار آرامی داشتیم و در حالی که در سال قبل آن، مردم برای خرید مرغ با ارائه کد ملی، صف‌های طولانی را تحمل کردند اما در شب عید سال جاری مشکلی برای تأمین بازار نداشتیم.

تورم ماهانه مواد غذایی به 2درصد کاهش یافت

عضو کابینه دولت سیزدهم در واکنش به کاهش قیمت جهانی مواد غذایی بعد از توافق روسیه و اکراین، گفت: اثرات این رویداد در بازار ایران نیز قابل مشاهده است به‌طوری که تورم ماهانه مواد غذایی از 15 درصد به 2 درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ نهاده‌ها در دنیا در بازار ایران نیز منجر به کاهش قیمت‌ها شده است به‌طوری که اکنون در بازار ایران قیمت حبوبات کاهش یافته است؛ طبیعی است که روند کاهش مواد غذایی در کشور با تأخیر همراه باشد زیرا تا یک ماده غذایی وارداتی به ایران برسد زمان‌بر است.

قیمت مواد غذایی به‌تدریج کاهش می‌یابد

ساداتی‌نژاد گفت: قیمت روغن نیز در بازار داخلی کاهش یافته است درحالی که روغن‌هایی که اکنون در بازار عرضه می‌شود با قیمت بالا خریداری شده است و بعد از کاهش قیمت‌های جهانی، روغن جدیدی به بازار نیامده است.

وی اظهار داشت: همزمان با کاهش قیمت مواد غذایی در جهان روند قیمتی بازار مواد غذایی کشور نیز نزولی است و به‌تدریج قیمت‌ها کاهش می‌یابد، وزارت جهاد کشاورزی نیز اقدامات نظارتی خود بر بازار را انجام می‌دهد.

20درصد از کشت کشور قراردادی می‌شود

این مقام مسئول تأکید کرد: قبل از شروع دولت سیزدهم حدود یک درصد از تولیدات کشاورزی کشور قراردادی بود، در حالی که در دنیا این رقم به‌طور متوسط 40 درصد است و حتی تا 90 درصد نیز کشت به‌صورت قراردادی وجود دارد.

وی ابراز کرد: هدف‌گذاری ما در دولت سیزدهم آن است که تولید کشت قراردادی را در دولت سیزدهم به 20 درصد برسانیم؛ از شروع دولت 260 هزار هکتار از اراضی گندم و 40 هزار هکتار اراضی برنج را به‌سمت کشت قراردادی برده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از ابزار رعایت الگوی کشت در کشور همین ایجاد مطلوبیت قیمت و ارائه مشوق‌های تولید در کشت قراردادی است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه "سال گذشته برای اولین بار در دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در 15 شهریور ماه اعلام شد" ادامه داد: با ارائه قیمت مناسب، تولیدکننده راغب به تولید محصولات اساسی شد و حتی با آغاز جنگ در اروپا و افزایش قیمت‌های جهانی قیمت‌ها در ایران نیز دوباره به‌روز شد.

سال آینده در تولید گندم به خودکفایی می‌رسیم

وی تصریح کرد: با توجه به روند مناسب تولید گندم و برداشت این محصول پیش‌بینی می‌شود که بیش از 7.5 میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم.

ساداتی‌نژاد اظهار داشت: با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌ای که برای تولید گندم در کشور انجام شد، پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده با خرید 9 میلیون تن گندم به خودکفایی در تولید گندم مورد نیاز خبازی دست یابیم.

کاهش 25درصدی قیمت کود در دولت سیزدهم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت کودهای شیمیایی 25 درصد کاهش یافت تا میزان تمایل کشاورزان برای تغذیه مناسب محصولات کشاورزی افزایش یابد، گفت: در سال جاری با وجود اینکه از نظر اقلیم و خشکسالی تغییری نداشتیم، میزان تولید برنج در کشور 25 درصد افزایش یافته است و میزان ریزش و ضایعات این محصول در زمان برداشت کاهش یافت.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با تولید 14 میلیون تن ذرت علوفه‌ای در تولید این محصول به خودکفایی رسیدیم و با افزایش یک میلیون‌تنی جو، تولید این محصول در کشور 30 درصد افزایش یافت.

ساداتی‌نژاد گفت: برنامه‌ریزی شده است که با همراهی بخش خصوصی بتوانیم کل گندم تولید کشور را به‌سمت کشت قراردادی ببریم.

وی گفت: رئیس جمهور در بازدید اخیر از وزارت جهاد کشاورزی خط‌مشی‌هایی برای این وزارتخانه ترسیم کردند که اگر بخواهیم آن را در یک جمله خلاصه کنیم باید آن را در این جمله آقای رئیس جمهور جست‌وجو کنیم: «وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تولید غذای باکیفیت، ارزان و با منشأ داخلی دارد».

الگوی کشت محصولات کشاورزی از سال زراعی جدید اجرا می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای اجرای الگوی کشت برای کشاورزان باید مطلوبیت لازم برای کشاورزان ایجاد کنیم" گفت: با ابزارهای مختلفی مانند قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، کاهش قیمت آب‌بها برای محصولات مورد نظر و سایر سیاست‌های حمایتی از تولید کالاهای اساسی، الگوی کشت در سال زراعی جدید اجرا می‌شود.

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی ظرف چند به‌زودی ابلاغ می‌شود

ساداتی‌نژاد اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی ظرف چند روز آینده و تا قبل از 15 شهریور ابلاغ می‌شود، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اکنون در شورای قیمت‌گذاری درحال بررسی است.

قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال جدید با مشارکت کشاورزان در حال تعیین است

وی ابراز کرد: میزان افزایش قیمت نرخ‌های خرید تضمینی محصولات زراعی در سال جاری هنوز مشخص نیست اما در شورای قیمت‌گذاری با حضور نمایندگان کشاورزان تعیین می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1152052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =