برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد

وزیر اقتصاد گفت: امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و تغییر الگوی مصرف نداریم و اگر روند فعلی مصرف بنزین ادامه یابد احتمال واردات بنزین وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، احسان خاندوزی گفت: در حال حاضر  ما با رشد نقدینگی ۳۵ درصدی در تیر ۱۴۰۱ مواجه هستیم که  نسبت به تیر سال قبل ۴۴/۰۲ درصد روند کاهشی داشته ایم. البته  تورم باتوجه به جنگ روسیه و اوکراین، جهان و همچنین کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است.  

به گفته او، از جهت قدرت خرید در خرداد و تیر به طبقات متوسط جامعه فشار وارد شد که ریاست جمهوری دستور بسته کوتاه مدت برای مهار کردن تورم به تمامی دستگاه‌ها ابلاغی اعلام کرد. وضعیت فعلی در کشور ایجاد شده مطلوب نیست، ولی امیدواریم بتوانیم به اهدافی که بانک مرکزی در این زمینه تعیین کرده نزدیک شویم تا فشارها کاهش پیدا کند. در حال حاضر ۱۵۰۰ شرط دست و پا گیر برای ۲۷۰۰ مجوز کسب و کار طی یک سال گذشته برداشته شد.

بیشتر بخوانید:

اوجی: مصرف بنزین از تولید پیشی گرفت

به گفته وزیر اقتصاد، شاخص تورم فعلی به هیچ وجه برای دولت رضایت بخش نیست و با اهداف تورمی دولت سیزدهم فاصله دارد. در حوزه سرمایه گذاری خارجی هم حجم تجارت افزایش پیدا کرده است. به طوری که از شهریور سال گذشته تا پایان خرداد ۹۲ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور بود. اگر با دوره مشابه سال گذشته مقایسه کنیم چیزی بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار افزایش تجارت با کشورهای مختلف داشته ایم.

وزیر اقتصاد گفت: همچنین رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۹ از ۱ درصد به ۳/۴ درصد، صادرات نفت ۵/۶ درصد در سال ۹۹ به ۹/۷ درصد در سال ۱۴۰۰ و ۱۱ برابر نسبت به ۴ ماه اول ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است. رشد سرمایه‌گذاری خارجی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تقریباً ۲ برابر شده و به حدود ۵ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته خاندوزی، ۶۰۰ هزار نفر تا هفته گذشته از وام خرد بدون ضامن استفاده کردند.

به گفته او، آمریکا در این مدت از تمام ابزار فشار خود استفاده کرده تا وضعیت بدتر نشود. برای هر ۲سناریوی رفع یا باقی ماندن تحریم‌ها، پیشنهاداتی روی میز دستگاه اجرایی کشور آماده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یا اشاره به قیمت بنزین گفت: امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و  تغییر الگوی مصرف نداریم. صرفاً نباید به سمت متغیرهای قیمتی بنزین برویم بلکه باید از متغیرهای غیرقیمتی هم استفاده کنیم. اگر روند فعلی مصرف بنزین ادامه یابد، احتمال واردات بنزین وجود دارد مگر اینکه سقف مصرف بنزین کنترل شود.

خاندوزی گفت: برنامه سال ۱۴۰۲ برای قیمت بنزین هنوز آماده نیست و نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد. باید از یک سری متغیرها برای کنترل مصرف بنزین استفاده کنیم.

به گفته او، درآمد صادرات نفت در پارسال  نسبت به سال قبل آن  به ۱۱ برابر رسید و سال ۱۴۰۱ این عدد به ۵ برابر خود نسبت به سال قبلش رسیده است. قطعاً شاخص تورم با آنچه هدف ما در برنامه اقتصادی است بسیار فاصله دارد و ما در جهت کاهش تورم اقدامات متعددی برای همه دستگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم.

خاندوزی گفت: همچنین بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار از اعتراضات یارانه‌ای پذیرفته شده است و قرار است وزارت رفاه برنامه جدید ارائه کالابرگ الکترونیکی یارانه‌ها را تا شهریور به ستاد اقتصادی دولت اعلام کند.

کد خبر: 1152078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =