طالبان با روسیه قرارداد خرید بنزین امضا می‌کند

خبرگزاری رویتزر به نقل از مقامات طالبان اعلام کرد که هیات حاکمه افغانستان در حال نهایی کردن قرارداد خرید بنزین از روسیه است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رویترز اعلام کرد که طالبان در حال نهایی کردن خرید بنزین از مسکو است.

«حبیب رحمان»، سخنگوی وزارت اقتصاد دولت موقت طالبان در این باره گفت: هیاتی از وزارت اقتصاد در حال حاضر در روسیه حضور داشته و تلاش دارد قرارداد خرید گندم، نفت و بنزین را با مسکو نهایی کنند.

سخنگوی وزارت اقتصاد طالبان به رویترز گفت: «مذاکرات با طرف روس در جریان است و به محض انعقاد قرارداد جزئیات آن در اختیار رسانه گذاشته خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

اخراج نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان توسط طالبان

از طرف دیگر یک مقام دیگری وزارت تجارت دولت موقت طالبان نیز گفته است که به دنبال سفر هیاتی از هیات حاکمه افغانستان به مسکو، کارشناسان در روسیه در حال رایزنی برای نهایی کردن توافق با این کشور هستند.

وی افزود: «کار بروی متن قرارداد در حال انجام است، اما  قرارداد خرید بنزین نهایی شده و احتمالا به زودی میان دو کشور افغانستان و روسیه امضا خواهد شد.»

به نوشته رویترز این قرارداد پس از سفر اخیر هیات افغانستان به سرپرستی وزیر تجارت دولت موقت طالبان امضا خواهد شد.

رویترز در گزارش خود نوشته است چناچه این قرارداد میان مسکو و طالبان امضا شود، نشان دهنده افرایش تجارت کشورهای خارجی با طالبان بدون به رسمیت شناختن این کشور است.

قرارداد خرید نفت و بنزین از مسکو در حالی امضا خواهد شد که آمریکا تلاش دارد به دنبال بحران اوکراین کشورها را از خرید نفت روسیه منصرف کند.

 این رسانه در ادامه گزارش خود نوشته است: هیچ کشوری از جمله مسکو تاکنون طالبان و سیستم بانکی این گروه را به رسمیت نشناخته و این موضوع انتقال پول از طریق سیستم بانکی افغانستان را به مشکلاتی مواجه کرده است.

اما مقامات طالبان درخصوص پرداخت پول نفت و بنزین روسیه بدون اشاره به جزئیات اعلام کردند که برنامه‌ای در این خصوص تدوین شده است.

رویترز افزود: برخی از کشورهای جهان به رغم عدم به رسمیت شناختن طالبان، انسداد ذخایر ارزی، تحریم تلاش دارند تا دسترسی طالبان به بازارهای جهانی را فراهم کنند.

براساس گزارش رویترز، در این راستا پاکستان روزانه هزاران تن زغال سنگ را از افغانستان وارد کرده و پول آن نیز از طریق شرکتهای خصوصی پرداخت می‌شود.

براین اساس، طالبان همچنین از تعرفه گمرکی نیز درآمد زیادی را کسب کرده است.

پیش از این پاویل سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه در دیدار وزیر تجارت طالبان گفته بود که زمینه‌های مختلف همکاری میان روسیه و افغانستان وجود دارد که یکی از آن‌ها همکاری در بخش مواد نفتی و گاز مایع است.

وی افزود: مسکو  از بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌های مواد نفتی در جهان به‌شمار می‌رود و می‌تواند حجم زیادی از این مواد را به افغانستان صادر کند.

وزیر تجارت طالبان نیز در این دیدار گفته است که در حال حاضر مواد نفتی و گاز مایع مورد نیاز بازارهای افغانستان از کشورهای همسایه این کشور تأمین می‌شود.

وزیر صنعت و تجارت طالبان گفته است که افغانستان در جست‌وجوی شرکای جدید تجاری خود در عرصه نفت‌وگاز است. او افزوده است که روسیه می‌تواند یکی از شرکای جدید مواد نفتی و گاز مایع افغانستان باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1152265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =