خرید گندم نسبت به سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است

هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اعلام افزایش ۵۶درصدی خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: ۱۸درصد از مطالبات کشاورزان که متعلق به استانهای سردسیر است پرداخت نشده که می تواند موجب کاهش کشت شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بحث خرید تضمینی گندم کماکان ادامه دارد و در مناطق سردسیر به عنوان آخرین مناطقی که برداشت محصول در آنجا به اتمام می رسد خریدها از سوی دولت صورت می گیرد. با این وجود به نظر می رسد مطالبات گندمکاران در این مناطق با تاخیر و تعلل از سوی دولت صورت می گرد و این امر مشکلاتی را با خود به همراه دارد و خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۳ میلیون تنی خرید تضمینی گندم در یک سال

۱۸درصد مطالبات گندمکاران هنوز پرداخت نشده است

به طوری که عطالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران  گفت: تا به امروز ۸۲ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و الان ۱۸درصد به کشاورزان بدهکاریم. اما موضوع مشکل ساز در خصوص این مطالبات ۱۸ درصدی این است که این مطالبات متعلق به استانهای شمال غرب و استانهای سردسیر است که این استانها نهایت تا ۱۵ روز آینده زمان کشت مجدد شان شروع می شود.

هاشمی افزود: بنابراین الان کشاورزان در این مناطق در خصوص تامین نقدینگی برای خرید نهاده ها جهت شروع فصل زراعی در مضیقه هستند. به همین دلیل ما به دفعات خواهش کردیم و درخواست ما این بود که مطالبات مناطق نامبرده زودتر پرداخت شود.

وی با بیان اینکه فصل کشت در استانهای جنوبی تا ۲-۳ ماه دیگر فرصت دارد اما در استانهای شمال غرب فاصله بین برداشت محصول و کاشت مجدد حداکثر ۴۵ روز است، افزود: بنابراین الان کشاورزانی که ۲۰ روز قبل گندم تحویل داده اند پول آن را دریافت نکرده اند و در چنین شرایطی ۱۰ روز دیگر مجددا باید کشت جدید خود را شروع کنند.

هاشمی اظهار داشت: با این تفاسیر وضعیت در این مناطق پیچیده شده است و درخواست ما این است نقدینگی مجددا فراهم شود تا کشاورزان بتوانند فصل زراعی جدید را آغاز کنند.

میزان ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۸۲ هزار میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۶ درصد افزایش خرید داشتیم

این فعال بخش زراعی کشور د در پاسخ به این سوال که آیا این تاخیر در پرداخت مطالبات می تواند موجب کاهش کشت در سال زراعی جدید شود گفت: عدم به موقع پرداخت مطالبات کشاورزان قطعا از یکسو موجب دلسردی در کشاورز می شود و از بدعهدی دولت گلایه مند می شوند چرا که پول و بودجه برای هزینه کردن و پرداخت هزینه های جاری خود ندارند و از سوی دیگر اگر به موقع مطالبات به دست کشاورز نرسد به موقع هم نمی توانند کشت مجدد را انجام دهند که مسلما به ضرر تولید می شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور همچنین در خصوص آخرین آمار میزان خرید گندم توسط دولت ار گندمکاران کشور اظهار داشت: میزان ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۸۲ هزار میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۶ درصد افزایش خرید داشتیم.

تاکید شورای قیمت گذاری بر افزایش قیمت محصولات در قالب یارانه و جایزه

این عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی همچنین در خصوص تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ اظهار داشت: امروز بعد از ظهر جلسه شورای قیمت گذاری در خصوص قیمت محصولات غلات در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ برگزار و مشخص خواهد شد و وزیر جهاد هم به عنوان رئیس شورا نتیجه را اعلام خواهد کرد.

هاشمی در خصوص ارقام پیشنهادی شورای نیز گفت: سیاست شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی امسال بیشتر روی حول این محور می چرخد که به دلیل آثار تورمی، خیلی روی افزایش قیمت تکیه نکنیم منتها افزایش قیمت نسبت به سال گذشته مقداری به صورت افزایش قیمتی پول خواهد بود و مابقی به صورت یارانه کاشت، جایزه و غیره خواهد بود.

وی افزود: با این وجود افزایش قابل توجهی در نرخ خرید تضمینی محصولات از جمه گندم خواهیم داشت منتها همانطور که گفته شد عمده افزایش در قالب یارانه کاشت و جایزه نقدی به کشاورز و گندمکار اعطا خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =